Ne csak az első kerekeken legyen téli abroncs
Jóllehet szokatlanul meleg idővel búcsúzott az ősz, reméljük, hogy minden olvasónknak téli gumi van már a kerekein. A téli gumi ugyanis a száraz hidegben is életeket menthet.
A tél beállta előtt elengedhetetlen az akkumulátor, a világítás- és fékrendszer, a hűtő- és ablakmosó folyadék, illetve a gumiabroncsok ellenőrzése. Bár sokan megpróbálják a lehető legtovább, az első hóig kihúzni abroncscsere nélkül, ám ez közlekedésbiztonsági okokból nem javallott. Ha hajnalban 7 fok alá csökken a hőmérséklet, még száraz időben is mindenképpen ajánlatos a téli abroncsok használata, mivel a hideg aszfalton a nyári gumikeverék merevebbé válik, és emiatt elveszti a tapadást. Így jelentősen megnő a fékút, a kanyarban pedig sokkal könnyebben csúszik ki az autó.
A mellékelt videóösszeállítás első darabja azt mutatja, hogy a nyári gumi a havas lejtőn akkor sem tartja meg az álló autót, ha be van húzva a kézifék.
Akármilyen furcsa, vannak, akik úgy vélik, hogy elég két téli gumi a fronthajtású autóra, és bölcsen csak az első két kerékre vesznek téli abroncsot. A spórolósoknak aztán kanyarban és fékezéskor kellemetlen meglepetésben lehet részük, ugyanis a nyári abronccsal szerelt tengely nagy eséllyel elveszti a tapadását, ami az autó farának kitörését, megpördülést és kontrollvesztést eredményezhet. Nem éri meg két abroncs áráért veszélyeztetni biztonságunkat, autónkat és a közlekedés többi résztvevőjét.
De a téli gumi sem csodaszer, ezért a hideg beköszöntével – különösen az első napokban, amíg hozzászokunk a megváltozott útviszonyokhoz – kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat, feltétlenül tartsunk a szokásosnál nagyobb követési távolságot, és türelmesebben, lassabban vezessünk.
A téli abroncsoknál ugyanakkor elengedhetetlen a megfelelő profilmélység. Nem véletlen, hogy az alpesi országokban megkövetelik a 4 milliméter a minimális profilmélységet a téli abroncsok esetében. A hólánc mellett figyeljünk erre is, ha síelni indulunk.