Negyedszer is PureTech
A PSA Csoport turbófeltöltős PureTech benzinmotorja negyedszerre is elnyerte a nemzetközi Év motorja címet
A huszadik alkalommal megrendezett Nemzetközi Év Motorja verseny stuttgarti díjátadóján a zsűri az 1,0–1,4 literes kategóriában zsinórban negyedszerre a háromhengeres Pure Tech 110 S&S, ill. 130 S&S turbófeltöltős benzinmotornak ítélte az Év motorja címet.
A PSA összesen 210 szabadalmat jegyeztetett be a háromhengeres benzinmotorcsaládra. A PureTech motorok legújabb generációja teljesítményben, fogyasztásban és környezethatékonyságban is felülmúlja az előzőt:
- Az előző generációhoz képest átlag 4%-kal alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztás.
- Az optimalizált turbófeltöltőnek köszönhetően rövidebb a motor reakcióideje (1500 ford./perctől 20%-kal meredekebben nő a nyomaték).
- A benzines részecskeszűrőnek (GPF1) köszönhetően 75%-kal kisebb a részecskekibocsátás. Ezzel a 2020-ra előírt 1,5-ös RDE2 megfelelési tényezőt az uniós jogszabályokban szereplő határidőnél három évvel korábban sikerült teljesíteni.
- A városi kisautókhoz, középkategóriás személyautókhoz és kompakt SUV-okhoz tervezett új CMP3 platformhoz igazodva kisebb méretű lett a motor.
A 2017-ben az új Peugeot 308-on bevezetett új motornemzedék a PSA kínálatában hamarosan több mint 70 országban, mintegy 100 gépjármű-konfigurációban lesz jelen. A motorok az európai Euro 6.d-temp és a kínai China 6b normának egyaránt megfelelnek.
A háromhengeres PureTech motort jelenleg Franciaországban – a douvrini Française de Mécanique üzemben (Pas-de-Calais megye), ill. Trémeryben (Moselle megye) – és Kínában (Xiang Yang) gyártják. A francia üzemek gyártási kapacitása 2018-ban a duplájára bővül, 2019-ben, ill. 2020-ban pedig a lengyelországi Tychyben, majd Szentgotthárdon is megkezdődik a PureTech motor gyártása.
A díj elnyerése alkalmából Alain Raposo, a PSA hajtómű- és alvázfejlesztési műszaki igazgatója a következőt nyilatkozta: „Büszkék vagyunk arra, hogy egymás után négyszer is kivívtuk ezt a rangos elismerést, mely fejlesztőmérnökeink szaktudását dicséri. Jelenleg a motor a legtöbb PSA gépjármű kínálatában megtalálható, és az ügyfeleink körében is nagy népszerűségnek örvend. Benzinmotorjaink és azon belül is a 3 hengeres PureTech motor versenyképességét és hatékonyságát így mára világszinten is nagy elismerés övezi.”
3 hengeres turbófeltöltős PureTech 110 és 130 LE benzinmotor |
|||
Típus | 3 hengeres soros | ||
Emissziós besorolás | Euro 6d.temp 1,5-ös RDF megfelelési tényezővel
Euro 6d bevezetése 2018. novembertől (az előírtnál 3 évvel korábban) |
||
Max. teljesítmény | kw/LE | 96/130 5500 ford./percnél
81/110 5500 ford./percnél |
|
Max. nyomaték | Nm | 230 1750 ford./percnél
210 1500 ford./percnél |
|
Égési mód | Központi és turbófeltöltős közvetlen befecskendezéses motor, változó szívó- és kipufogóoldali vezérlés | ||
Motorvezérlés | PSA SSTG motorelektronika
Közvetlen befecskendezés 250 bar nyomáson |
||
Elektromos vezérlés | Intelligens akkumulátortöltés
Stop & Start |
||
Hengerűrtartalom | cm3 | 1199 | |
Kompresszióviszony | 10,5 : 01 | ||
Furat/löket | mm X mm | 75 X 90,5 | |
Hajtórúd | Modul kisfej, fix dugattyúcsapszeg, nagyszilárdságú acél | ||
Olajszivattyú | Változó szállítású, automatikus vezérléssel | ||
Hengerfej | Hőkezelt alumínium A57 rézötvözet, gravitációs öntés, a hengerfejbe integrált kipufogóleömlő | ||
Turbófeltöltő | Új generációs turbókompresszor, optimalizált szállítás, beépített lefúvószelep, elektromos elkerülőszelep | ||
Karter | Alumínium vákuumöntvény,öntéskor beágyazott hibrid hengerperselyek | ||
Befecskendezés | Közvetlen központi befecskendezés, lézerfúrt 5 furatú porlasztók, nagynyomyású (250 bar) benzinszivattyú | ||
Vezérlés | 2 darab kompozit anyagú csöves vezérműtengely,olajfürdős vezérműszíj DLC-bevonatú bütykök | ||
Szelepvezérlés | Mechanikus szelepemelőkkel történő direkt működtetés | ||
Szelepek száma hengerenként | 4 szelep/henger | ||
Motor hossza | mm | 604,5 | |
Motor magassága | mm | 683,5 | |
Motor szélessége | mm | 586 | |
PSA norma szerinti súly | kg | 84 kg | |
Üzemanyag | RON | 91-98 | |
Hűtés | Hővezérelt hűtés vezérelt termosztáttal | ||
Kipufogó | A turbókompresszor alá beépített integrált környezetvédelmi rendszer:
katalizátor + benzines részecskeszűrő (GPF) |
1 Gasoline Particulate Filter
2 Real Driving Emissions (valós vezetési feltételek melletti kibocsátás)
3 Common Modular Platform