Négysávos lesz a 37-es út Gesztely és Szerencs között
Négysávossá szélesítik a 37-es számú fő út Gesztely és Szerencs közötti szakaszát; a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. 21 milliárd forintos beruházásának alapkövét szerdán helyezte el Koncz Zsófia (Fidesz), a térség országgyűlési képviselője, Tóth Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Gesztely határában.
A 37-es fő út Miskolc-Gesztely közötti szakaszát már régebben 2×2 sávossá bővítették, most tovább folytatódik a beruházás, egészen Szerencsig.
Mint az alapkőletételen elhangzott: fontos lépés ez annak érdekében, hogy a két település közötti 19 kilométer hosszú szakaszon csökkenjenek a közlekedési veszélyforrások és a balesetek. A biztonságos közlekedési feltételek megteremtéséhez hozzájárul még az a négy új körforgalmú csomópont is, amelyeket a projekt keretében építenek ki.
A fejlesztés által a térség településein élők gyorsabban és biztonságosabban érhetik el Miskolcot, ezáltal pedig közelebb kerülnek a folyamatosan bővülő gyorsforgalmi hálózathoz.
A kivitelezés már korábban megkezdődött, a lőszermentesítést és a fakivágást márciusban fejezték be, június közepéig pedig a régészeti feltárásokat is elvégezték. Jelenleg a kerítéseket és reklámtáblákat helyezik át, elkezdődött a csomópontok átépítéséhez szükséges terelőút humuszolása, a hidak építésénél a szádolás, az útpálya bővítésénél pedig a humusz leszedése.
A főút Gesztely és Bekecs közötti szakasza rendkívül hófúvásveszélyes, ezért a hófúvás okozta balesetveszély megszüntetése érdekében a hófúvást okozó uralkodó szélirány felőli oldalon mintegy 36 hektáron hófogó erdősávot, illetve 12 hektáron hófogó cserjesávot telepítenek, és több mint 41 hektárnyi hólerakó sávot füvesítenek.
Ezen kívül a kivágott fák pótlására, illetve az úton közlekedők számára a változatos és esztétikus környezet biztosítása érdekében a meglévő környezeti adottságokhoz alkalmazkodó, döntően őshonos fafajokból közel 300 fát és 27 ezer cserjét telepítenek a kibővített út déli oldalán.
A tervek szerint 2021 júliusában megkezdődnek az útépítési és hídépítési munkák a szélesítendő jobb pályán. Még idén kötőrétegig megépülhet a teljes jobb pálya, a hozzátartozó párhuzamos utakkal, vízelvezetéssel, hidakkal és a csomópontokkal együtt. A munkálatok 2023-ban fejeződnek be, az elkészült szakaszt a növénytelepítési munkákat követően helyezik majd forgalomba.
A projekt a Kiemelt Társadalmi Igényeken alapuló közútfejlesztési (TIK) program keretében, hazai forrásból valósul meg, a kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó 21 milliárd forintért.