Nem nyűgözte le a Porsche teljesítménye a Toyotát

Amióta otthagyta az LMP1-es bajnokságot, egykori versenyautójával járja a világot, és mindenütt pályacsúcsokat dönt a Porsche. A Toyota csapatigazgatója szerint azonban ők még gyorsabbak lehetnek.

Vajon a WEC keretein kívül is folytatódhat a Toyota és a Porsche emlékezetes párviadala? A Toyota Motorsport GmbH alelnöke és a Toyota Gazoo Racing WEC csapatfőnöke, Rob Leupen úgy véli, a szabályrendszeren kívül sem maradnának alul a németekkel szemben.

A Porsche 2014 és 2017 között vett részt a hosszú távú világbajnokság (WEC) királykategóriájában. Miután a márka visszavonulót fújt, új feladatot kerestek az LMP1-es Porsche 919 Hybrid versenyautónak: megszabadították az FIA által előírt korlátozásoktól, és szélsőséges aerodinamikai, valamint tömegcsökkentési fejlesztéseket hajtottak rajta végre. Az így létrehozott 919 Evo egyetlen versenykiírásnak sem felelt meg, viszont elég gyors volt ahhoz, hogy előbb a Spa-Francorchamps-i pályán, aztán a legendás Nürburgringen is megdöntsék az abszolút sebességrekordot.

Eközben a Toyota sem pihent a babérjain. Továbbfejlesztette a TS050 versenyautót, amely a 2019-es verseny során minden korábbinál gyorsabbnak bizonyult: a brit Mike Conway 2019-ben megdöntötte a Le Mans-i 24 órás futam közben elért legnagyobb átlagsebesség (248,628 km/h) és a futam közben elért leggyorsabb köridő (3 perc 17,297 mp) rekordját. Az abszolút rekordokat szintén egy Toyota TS050-es tartja: Kamui Kobayashi a 2017-es időmérő edzésen 3 perc 14,791 másodperc alatt ért körbe a 13 626 méteres pályán, legnagyobb átlagsebessége pedig 251,881 km/h volt – ennél gyorsabban senki nem száguldott a Circuit de la Sarthe-on, amióta 1989-ben lassabbra építették át a Mulsanne-egyenest. Rob Leupen szerint a Toyota már jövőre megdöntheti saját Le Mans-i rekordját:„Úgy gondolom, legközelebb le tudunk menni 3:13-ra, esetleg 3:12-re” – nyilatkozta a holland szaksajtóban a Toyota Gazoo Racing WEC csapatfőnöke és a Toyota Motorsport GmbH alelnöke. Ez már csak azért is volna hatalmas fegyvertény, mert az 1989 előtti, nyílegyenes (ezért jóval gyorsabb) Mulsanne-nal beállított körrekord 3 perc 13,90 másodperc volt – és ezt történetesen egy Porsche 917 érte el 1971-ben.

Ami pedig a Porsche 919 EVO diadalmenetét illeti, Rob Leupen-t egyáltalán nem hatják meg a látványos eredmények. „Úgy gondolom, ha akarnánk, a Toyota autója a Porschénál is jobb időt tudna futni a Nürburgringen. A magam részéről nem bánnám, ha megpróbálhatnánk, de pillanatnyilag nincsenek erre vonatkozó terveink, ugyanakkor nem kizárt, hogy később megpróbáljuk.” A nagy megmérettetés tehát egyelőre várat magára, ám a Toyota még soha nem hátrált meg egy izgalmas kihívás elől. Rob Leupen most abban bízhat, hogy az ötlet Tojoda Akio fantáziáját is megmozgatja: a Toyota elnöke maga is lelkes autóversenyző, aki egy új generációs Supra volánja mögött részt vett az idei nürburgringi 24 órás futamon, így nem elképzelhetetlen, hogy rövid időn belül mégiscsak belefér majd a Toyota Motorsport GmbH idejébe és keretébe egy világcsúcs-kísérlet.

Fotók: Toyota Gazoo Racing, arstechnica.com