Nem semmi! Még vadabb lehet a Toyota Yaris GR Sport
Újabb taggal bővülhet a Toyota GR sportmodell-család. Dél-Amerikában mutatták be a Yaris GR Sport helyi verzióját, amely jóval harciasabban és dögösebben néz ki, mint az Európába szánt kiadás.
Toyota Yaris nem létezik, legalábbis nem egyes számban: a bolygó különböző nagy piacain műszakilag rokon, de formavilágában markánsan eltérő típusokat kínál ugyanazon a néven a japán gyártó. Ez, a globális termékeknél gyakran (többek között a Corolla típusnál is) alkalmazott stratégia első megközelítésben érdektelennek tűnhet azoknak, akik csak a modell európai verzióját ismerik. Valójában azonban ez a rendszer sokkal nagyobb játékteret enged a gyártónak a kísérletezésre, amiből végül mindannyian profitálhatunk.
Alig néhány héttel azután, hogy a Toyota a Párizsi Autószalonon bemutatta a Yaris GR Sport európai verzióját, a São Paulo-i Autószalonon lelepleztek egy másik modellt, amelyet ugyanúgy hívnak, ám egészen más hangvételben értelmezi a Toyota sportautós filozófiáját. Az európai modell ugyanis tisztes távolságot tart falkavezérétől, a 211 lóerős, kompresszoros benzinmotorral szerelt Yaris GRMN-től, és viszonylag szerényen meghúzódik annak árnyékában – már amennyire egy ültetett futóművű, 17 colos sportfelnikkel szerelt kisautó szerénynek mondható. Ezzel szemben dél-amerikai unokatestvére büszkén felvállalja a rokonságot a Toyota világbajnok WRC raliprogramjából szerzett tapasztalatokat közvetlenül hasznosító csúcsmodellel.
A Toyota brazíliai formatervezési központjának munkatársai szabadjára engedték fantáziájukat. 17 colos, kéttónusú keréktárcsákat emeltek le a Gazoo Racing raktárának polcairól, a fekete-ezüst színvilágot egy darab piros küllő teszi igazán merésszé. A karosszéria vonalvezetését és arányait piros-fekete matricázással, valamint a fekete motorházfedéllel és tetőoszlopokkal bolondították meg, az autó így alacsonyabbnak, szélesebbnek tűnik. Mindez nem puszta optikai csalódás: a futóművet leültették, a kerékívek pedig határozott toldást kaptak. Ez utóbbiak, akárcsak az első légbeömlők, az első és oldalsó kötények, valamint a C-oszlop borítása és az abból kinövő hátsó légterelő, szénszálas megjelenéssel vadítja meg az összképet. A projekt méltó lezárása az impozáns hátsó diffúzor és az azt áttörő, trapéz alakú kipufogó végcső.
Az utastérhez is merészebben nyúltak a dél-amerikai tervezők, mint európai kollégáik. Piros öltésekkel varrott öblös kagylóülések, az első hűtőmaszk díszítésére rímelő, fémhatású betétek, bőr-Alcantara sportkormány piros középállás-jelzéssel, valamint a műszerfal két szélén alkalmazott piros sávok teremtenek a Yaris GRMN-nél is magával ragadóbb vezetői környezetet. Az egyetlen kijózanító részlet a fokozatmentes automata sebességváltó karja: ahogy a mi Yaris GR Sportunk, annak újvilági rokona is be kell, hogy érje a szériakivitelű hajtáslánccal – nálunk ez a 100 lóerős hibridet, Brazíliában pedig egy kétoldali változó szelepvezérléssel szerelt, 1.3 vagy 1.5 literes benzinmotort jelent 100, illetve 110 lóerővel.
Míg a szintén brazíliai Toyota Hilux GR Sport pickup hamarosan sorozatgyártásba kerülhet a dél-amerikai országban, a Yaris csupán vitaindítónak, a piac szondáztatására készült, a márka nem tervezi a modell közvetlen gyártását. Nem is baj: elég, ha vad megjelenéséből merítve a Toyota Európa számára is összerak egy hasonló tartalmú optikai csomagot, amivel legalább ilyen határozottá varázsolható az errefelé kínált Yaris GR Sport.