Nesze, semmi! A HÉV járatritkítása ellen tiltakozott a főváros közlekedési bizottsága

Vitézy Dávid Közlekedési Múzeum Igazgatója 2016.05.10. Fotó: Horváth Péter Gyula

A HÉV járatritkítása ellen tiltakozott a főváros közlekedési és városfejlesztési bizottsága határozatban hétfőn.

A határozati javaslatot Vitézy Dávid bizottsági elnök (Podmaniczky Mozgalom) adta be, és a jelenlévők egyhangúlag megszavazták.

Vitézy Dávid elmondta: a dokumentumban felkérik a közgyűlés képviselőcsoportjait, hogy álljanak ki a H6-os, a H7-es és a H8-as HÉV-vonalak járatritkítása ellen.

Továbbá felkérik Karácsony Gergely főpolgármestert, készítsen tájékoztatót a jogérvényesítési lehetőségekről arra az esetre, ha a Lázár János vezette közlekedési minisztérium a járatritkítás mellett dönt.

A határozatban kezdeményezik, hogy a közgyűlés erősítse meg következő ülésén elkötelezettségét a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában meghatározottak szerint a HÉV fejlesztésére, felújítására, és kérje fel a kormányt az új HÉV-vonatok beszerzésének újraindítására.

A határozat felkéri a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) és a Budapesti Közlekedési Vállalatot (BKV), hogy vizsgálják meg a lehetőségét villamosok ideiglenesen beállításának a HÉV-vonalakra, ha a MÁV-HÉV Zrt. képtelen lesz a jelenlegi szolgáltatási színvonal fenntartására.

Vitézy Dávid megismételte: a HÉV-járatok ritkítása vagy a szolgáltatás csökkentése sok százezer, leginkább külső kerületekben élő budapestit érintene hátrányosan, amivel nem tud egyetérteni.

Kiss Ambrus, a fővárosi önkormányzat főigazgatója hozzátette: sem az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), sem a MÁV nem alakította ki még álláspontját az ügyben.

Barabás Richárd (Párbeszéd) azt mondta, mélységesen felháborítónak tartják, hogy miközben a kormány stadionokat tud építeni és repteret tud vásárolni, a „lerohadó HÉV-ekkel nem foglalkozik”. A város közös érdeke, hogy kiálljanak a járatcsökkentés ellen – hangoztatta.

Közölte: költségvetési módosító indítványt fognak benyújtani a parlamenthez, hogy legyen forrás a HÉV-ek fejlesztésére.

Balogh Balázs (Tisza Párt) úgy fogalmazott, hogy elítélnek minden olyan kezdeményezést, amely a fővárosi közösségi közlekedés bármilyen visszafejlesztését eredményezné. Egyben felháborítónak nevezte, hogy 2024-ben olyan szerelvények közlekednek, amelyek nem felelnek meg például a kerekesszékkel vagy babakocsival közlekedők igényeinek.

Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója vendégként hozzászólva a vitához megerősítette, hogy a BKK a budapesti mobilitási terv céljainak megvalósításán dolgozik, aminek kritikus eleme a versenyképes közösségi közlekedés. Ez csak jó járművek, jó hálózati kapcsolatok és jó szolgáltatási színvonallal valósítható meg – közölte.

Ugyanakkor – mint mondta – óvatos lenne a rövid távú elképzelésekkel, hiszen ezek is komoly infrastrukturális és járműberuházásokkal járnának. Mint mondta: ezek forrását semmilyen „fronton” nem látják.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója hozzászólásában a HÉV-ek esetleges villamosokkal való pótlásáról azt mondta, 93 TW 6000-es (hannoveri) villamosuk van, „tehát elméletileg megoldható a probléma”. Hozzátette azonban, ehhez sok műszaki kérdést kell megoldani, és csak az új CAF-szerelvények érkezésének ütemében tudnának villamosokat átcsoportosítani.

Kiss Ambrus ezzel kapcsolatban megjegyezte: nincs rendben, hogy a fővárosnak kell megoldania olyan közfeladatot, amelyet korábban az állam átvállalt, ráadásul úgy, hogy az állam jelentős forrást von el a fővárostól.

A határozati javaslatot a 11 tagú bizottság jelenlévő nyolc tagja megszavazta. Az üléstől távol maradt két fideszes és egy MSZP-s tag. Nem fogadta el a bizottság ülésére szóló meghívót az ÉKM és a MÁV képviselője.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!