Nincs vita! A Toyota a legtisztább autómárka Európában
Soha egyetlen autómárka sem ért még el olyan alacsony CO2-kibocsátási flottaátlagot Európában, mint tavaly a Toyota, miközben az iparági átlag tíz év után először nőtt! A titok nem titok: a márka full hibrid hajtásláncai egyre több modellcsaládban válnak egyeduralkodóvá.
Tíz éve először megfordult a kedvező trend, és növekedésnek indult az európai újautó-flotta átlagos CO2-kibocsátási értéke, derül ki a JATO Dynamics frissen közölt piaci elemzéséből. Míg 2007 és 2016 között elképesztő mértékben, 26 százalékkal csökkent a kontinensen eladott új autók összesített CO2-kibocsátásának súlyozott átlagértéke (159,1 g/km-ről 117,8-ra), tavaly három tized grammal romlott az átlag.
Az ok kettős. Egyrészt nagymértékben csökkent a dízelmotorok népszerűsége (-7,9%, miközben a benzinmotorok népszerűsége 10,9 százalékkal emelkedett), ami ugyan számos egészségkárosító anyag (nitrogén-oxidok, koromrészecskék) kibocsátásának örvendetes mérséklésével járt, a dízelek csekély üzemanyag-fogyasztását viszont a legtöbb márka nem tudta ellensúlyozni.
Másrészt a szabadidőjárművek elképesztő mértékű térnyerése sem kedvez a fogyasztásnak: az azonos kategóriájú személyautókhoz viszonyítva nagyobb homlokfelület és a méretesebb abroncsok miatt összességében egy szabadidőjármű több üzemanyagot fogyaszt, ezért átlagosan több széndioxidot is bocsát ki. Ezen az sem segített, hogy az általános fogyasztáscsökkentő technológiák terjedésével a crossoverek összesített átlagos CO2-kibocsátása 134,9 g/km-ről 133,0 g/km-re javult, hiszen az eladási darabszámok növekedésével egyre nagyobb súlyt képviselnek a piacon.
További javulást hozhat a hibrid technológia szélesebb körű elterjedése a szabadidőjármű szektorban. Jelenleg azonban a Carsalesbase.com adatai szerint tizenhárom olyan szabadidőjármű típus van (az összes méretosztályt egybevéve), amelyből tavaly legalább 100 000 darabot adtak el. Ezek között csupán egy: a Toyota C-HR kínál benzin-elektromos hibrid hajtásláncot.
Ami az egyes márkák átlagos CO2-kibocsátását* illeti, különösen azokat érintik rosszul a fejlemények, akik az elmúlt években dízeltechnológiájuk fejlesztésével értek el fogyasztás-csökkentést – jellemzően a német és francia tömegpiaci márkák –, érdemi javulást pedig azok a márkák mutathatnak fel, amelyek kínálatában a közelmúltban megjelentek a hibrid technológiák. Közöttük is kimagaslik a Toyota, amely tavalyi harmadik helyéről az elsőre ugrott, méghozzá minden idők legkiválóbb CO2-átlagával: a tavalyi első helyezettnél 0,6 g/km-rel jobb értéket mutathat fel a japán márka.
A JATO Dynamics az eredményeket összegezve egyértelmű következtetésre jutott: „…rövid- és középtávon alighanem a full hibrid hajtáslánc jelenti a legjobb alternatívát a dízellel szemben, mivel átlagos CO2-kibocsátásuk alacsonyabb, míg a villanymotor plusz teljesítménye és forgatónyomatéka révén elfogadható árszinten elégítik ki az ügyfelek elvárásait.”
* A súlyozott átlagos CO2-kibocsátás kiszámítása úgy történik, hogy az egyes modellek motorverzióinak hivatalos CO2-kibocsátási értékét megszorozzák az adott modellváltozatból a meghatározott időtartamon belül eladott példányok számával, majd ezeket az összesített részértékeket összeadják, és a végeredményt elosztják a modell összeladásaival.
Fotók: Toyota