Nő, de rohamosan öregszik a személygépkocsi állomány

Az életminőséggel szoros összefüggésben áll egy személygépkocsi fenntartásának képessége. A KSH adatai szerint Magyarországon 2019-ben, a gazdasági növekedés csúcspontján, 3,8 millió darab személygépkocsi volt. 2010 és 2019 között a reálkeresetek 85%-kal emelkedtek, miközben a személygépkocsik száma 28%-kal (828 ezer darabbal) növekedett. Ennek következtében minden száz (15-ödik életévét betöltött) magyar állampolgárra 44 darab személygépkocsi jutott, ami 11-gyel több, mint 2010-ben. A 2008-as válságot követő gazdasági fellendülés idején, 9 év alatt, a személygépkocsik életkora 3 évvel nőtt. Ennek oka az új és a használt autók árában meglévő jelentős különbség, valamint az állami beavatkozás (pl. roncsprémium rendszer) hiánya.

A személygépkocsik száma településtípusonként és átlagos életkoruk alakulása

Település típus20102019Növekedés
Budapest573 315684 197110 88219%
Megyei jogú városok628 079768 245140 16622%
Városok970 5361 253 892283 35629%
Községek812 1331 105 679293 54636%
Ország összesen2 984 0633 812 013827 95028%
Átlagos kor11,3 év14,4 év3,1 év

Forrás: KSH adatok alapján GKI számítás

Regisztrált személygépkocsik megoszlásának változása (százalék)

Forrás: KSH adatok alapján GKI számítás

2019-ben a személygépkocsik 19%-a Budapesten, 21%-a a megyei jogú városokban, 33%-a a városokban, míg 27%-a a községekben volt. Az arányok 2010 óta stabilnak tekinthetők. Az ország déli, keleti és főleg észak-keleti településein jóval az országos átlag alatt volt a 15 év feletti lakónépességre jutó autók száma, a települések között 20-szoros különbség is előfordult.

Jelentős eltérés van a személygépkocsik számának növekedésében a megyék között. Aregisztrált személygépkocsik száma Győr-Moson-Sopron (37%) Pest (36%) és Szabolcs-Szatmár-Bereg (34%) megyében nőtt legjobban, legkevésbé pedig Tolna (22%), Békés (21%) és Baranya (20%) megyében. Budapesten „csak” 19%-kal nőtt a számuk, viszont a fővárosban élők vásárolták a második legtöbb új autót (110 882 darabot) 2010 és 2019 között. A megyék autóállománya (száz 15 éves kor feletti lakosra vetítve) 39 és 53 gépkocsi között volt.

Száz 15 év feletti lakosra jutó személygépkocsik száma 2019-ben

Forrás: KSH adatok alapján GKI számítás

Regisztrált személygépkocsik számának növekedése, 2010 és 2019 között (százalék)

Bács-Kiskun27Csongrád-Csanád26Jász-Nagykun-Szolnok29Szabolcs-Szatmár-Bereg34
Baranya20Fejér33Komárom-Esztergom31Tolna22
Békés21Győr-Moson-Sopron37Nógrád28Vas33
Borsod-Abaúj-Zemplén27Hajdú-Bihar28Pest36Veszprém33
Budapest19Heves24Somogy25Zala27

Forrás: KSH adatok alapján GKI számítás

Száz 15 év feletti lakosra jutó személygépkocsik száma 2019-ben (db)

Bács-Kiskun49Csongrád-Csanád42Jász-Nagykun-Szolnok40Szabolcs-Szatmár-Bereg41
Baranya44Fejér48Komárom-Esztergom48Tolna47
Békés40Győr-Moson-Sopron49Nógrád43Vas50
Borsod-Abaúj-Zemplén39Hajdú-Bihar40Pest53Veszprém50
Budapest45Heves43Somogy46Zala49

Forrás: KSH adatok alapján GKI számítás