November 2-től már a Budapest–Esztergom vasútvonalon is közlekedik a KISS
Kedden reggel újabb KISS állt forgalomba, így munkanapokon már a Budapest–Esztergom (2-es) vasútvonalon is találkozhatnak az utasok az új emeletes motorvonattal. Vác, Cegléd és Újszász felé már 15, így összesen 16 új jármű közlekedik ezen a négy elővárosi vonalon.
A MÁV-START KISS motorvonatai nagy népszerűségnek örvendenek az elővárosi térségben. A 600 ülőhelyes motorvonatok közül a váci vonalon már tíz, a ceglédin négy, Budapest–Újszász–Szolnok vonalon egy KISS szerelvénnyel találkozhatnak az utasok. November 2-án pedig az esztergomi, 2-es vasútvonalon is forgalomba állt az első emeletes vonat. Az új szerelvény munkanapokon 4:40-kor indul a Nyugati pályaudvarról Esztergomba, ahova 5:55-kor fut be S72-es vonatként. A reggeli csúcsidőben, a munkába tartók örömére a vonal legkihasználtabb G72-es járatán közlekedik a KISS, Esztergomból 6:05-kor indul és 7:09-kor érkezik a Nyugatiba. Munkanapokon délutánonként ez a szerelvény a ceglédi, 100a vonalon szállítja az ingázókat a Nyugatiból 15:03-kor és 18:33-kor induló Z50-eseken, így mától minden hétköznap ott is öt KISS lesz forgalomban.
A Pilisi-medence lakossága dinamikusan nő, egyre többen ingáznak napi szinten a fővárosba. Az esztergomi vonal teljeskörű felújítását követően mintegy ötszörösére nőtt a vasutat használók száma: 2019-ben már 4,9 millióan, míg 2020-ban a pandémiás helyzet miatt 3,2 millióan utaztak ezen a vonalon, ahol munkanapokon, a legsűrűbben lakott, Piliscsaba és Budapest közötti szakaszon mintegy 144 személyszállító vonat közlekedik, ez a 6. legnagyobb napi járatszám az elővárosi vonalak sorában. Az idei év első kilenc hónapjában már 2,5 millió utast regisztrált a MÁV-START, ez a hazai vasúti hálózaton messze a legnagyobb arányú forgalomnövekedés. A reggeli csúcsidőben 4-5 ezren utaznak ezen a vonalon Budapest felé.
Az új emeletes motorvonat nagyobb kapacitása és több ajtaja gyorsabb utasáramlást tesz lehetővé, mely a reggeli csúcsidőszakban jobb menetrendszerűséget, a jelenleginél is jobb pontosságot biztosíthat. Az új szerelvények folyamatos forgalomba állásával egyre több vonalon és egyre több járatban jelennek meg a KISS motorvonatok.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára, miniszterhelyettese elmondta: „2010 óta jelentős erőforrásokat mozgósítottunk a kötött pályás infrastruktúra és járműállomány korszerűsítése érdekében. A továbbiakban is a környezetkímélő, energiahatékony vasút előnyét, elsőbbségét igyekszünk érvényre juttatni a közlekedésfejlesztésben. Mintegy 2000 milliárd forintot fordítunk a vasúti gördülőállomány minőségi cseréjére, fiatalítására. A 600 ülőhelyes Stadler KISS kocsikból összesen negyven darabot szállít le a gyártó – a tervezett ütemezés szerint – 2022 végéig. Budapest elővárosi forgalmában így hamarosan mindenütt a közkedvelt, korszerű, tiszta és kényelmes motorvonatok szállítják majd az utasokat.”
„Évről évre javul a közösségi közlekedés a térségben, például folyamatosan korszerűsítik az Esztergom-Budapest közötti vasútvonalat is. A mostani újításnak köszönhetően a reggelente kényelmesebben utazhatnak az esztergomi és környékbeli utasok a főváros irányába” – mondta el az új vonattal kapcsolatban Völner Pál, Komárom-Esztergom megye 2-es választókerületének parlamenti képviselője.
Menczer Tamás külügyi államtitikár elmondta: „Számomra külön öröm, hogy Pilisjászfalu, Piliscsaba és Solymár lakosai is használhatják az új KISS-t, ami férőhely bővítést is jelent, mert 400-ról 600 férőhelyre bővül a kapacitás. Az agglomerációban statisztikák szerint 10-ből 3 ember választja a tömegközlekedést, az Esztergom-Budapest vonalon a felújítását követően nagy arányban megnőtt az utasok száma, ezért is van igény a korszerű modell gyors és kényelmes tömegközlekedésre.”
Vitályos Eszter, az EMMI Európai Uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára, Pest megye 3. sz. választókerületének parlamenti képviselője kifejtette: „A 10-es út mellett élőknek az egyik legnagyobb gondot, nyűgöt éppen a közlekedés okozza, az állandó ingázás a fővárosba és vissza, gyakran lehetetlen körülmények között, ezért kulcsfontosságú a vasúti fejlesztés és kapacitásnövelés megvalósítása. Feltett szándékom, hogy ez a helyzet belátható időn annyit javuljon, amennyit csak lehetséges. Ma megtörténik az első lépés a kérdésben: könnyebbé, gyorsabbá, kényelmesebbé és nem utolsó sorban biztonságosabbá válik az utazás.”
Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta: „A MÁV-Volán-csoport folyamatosan azon dolgozik, hogy a lakosságnak versenyképes szolgáltatást nyújtson. A vasútvonalak felújítása, a környező infrastruktúra fejlesztése, a járműbeszerzések, a korszerű szolgáltatói megoldások mind egy célt szolgálnak: hogy modern, utas- és környezetbarát közösségi közlekedést teremtsünk Magyarországon, megfelelve az Európai Unió által megfogalmazott klímacéloknak is, hogy 2050-re 90 százalékkal csökkentsük a szén-dioxid kibocsátást. Jó példa az esztergomi vasútvonal felújítása, az új járművek forgalomba állítása, aminek köszönhetően folyamatosan nő az utasszám. Emiatt is volt igény a KISS forgalomba állítására, a ma reggeli első járaton már 550-en utaztak.”
A vasúttársaság arra törekszik, hogy újabb vonalakon is közlekedhessenek az emeletes vonatok, és ezek az új szerelvények minél több utas számára biztosítsák a színvonalas kötöttpályás közlekedés élményét.