Nyaralás autóval
Sokan szeretnek akár kétezer kilométerre is autóval menni, mert számukra az utazás élmény, és gyakran el lehet csavarogni az autópályáktól távoli helyekre. Az ilyen csavargó nyaralás azonban nagy igénybevételt jelenthet a kocsi számára, hiszen autóink többnyire legfeljebb néhány tíz kilométert tesznek meg hetente. Összeszedtük, miket kell megtennünk, mielőtt útnak eredünk.
Nincs annyál nagyobb bosszúság, ha külföldön, este (pláne esőben!) kell találnunk valami szerelőt. Ezért az utazás előtt érdemes márkaszervizbe vinni a családi kocsit. Főleg azok gondoljanak a márkaszervizre, akiknek még garanciális az autója, és a kilométeróra szerint közeleg a kötelező szerviz. Ennek elmulasztása ugyanis jogvitákra adhat okot. Lássuk tehát, mit kell ellenőrizni indulás előtt.
A biztosítási okmányokat azért kell ellenőrizni indulás előtt, mert a CASCO szerződés nem minden esetben érvényes külföldi káresemény esetén is. Van, amikor korlátozottan, illetve csak bizonyos országokban érvényes. Előfordulhat, hogy a trélert sem fizeti a CASCO-szerződés. A biztosítótól szerezzünk be európai kárbejelentő lapot, a márkaszervizünkben pedig kérjük el a márka külföldi segélyhívó telefonszámait is.
A téli kátyúk alaposan igénybe veszik a futóművet, egy elállítódott futómű geometria miatt pedig a gumik erőteljesen kopni kezdenek. Az ablaktörlő lapátokat télen alaposan igénybe veszi a fagy és az alkoholtartalmú téli ablakmosó. Ezt a folyadékot le kell cserélni, ha lehet olyanra, amelyben bogároldó adalék is van.
Talán mondani sem kell, milyen fontos a motorolaj, hűtő- és fékfolyadék szintjének ellenőrzése. Ha alacsony motorolaj-szinttel vágunk neki az útnak, az olaj jóval hamarabb felhevül, a kenése már nem lesz megfelelő, jobban kopik a motor. Hasonló a helyzet a hűtőfolyadék szintjével is. A fékfolyadék pedig egy esetleges vészfékezés esetén kap kiemelt szerepet. Fontos a fékbetétek, tárcsák ellenőrzése is, hiszen csak megfelelő állapotú fékkel hajtható végre a biztonságos vészfékezés.
Egyúttal ellenőrizni kell a gumiabroncsok profilmélységét, hogy egy-egy zápor esetén megússzuk az akvaplaning jelenséget. Ez azt jelenti, hogy az út felszínén lévő vízfilmet el tudják-e vezetni a bordák. A kellő profilmélység hiányában a gumik „felúsznak” az alattuk összegyűlt vízre, és az autó irányíthatatlan lesz.
De ne feledkezzünk meg a guminyomásról sem. A súlyos bőröndök, esetleg kerékpárok, plusz a családtagok által megterhelt autó alatt nagyobb guminyomásra van szükség, ellenkező esetben az abroncs szétterül, és a forró aszfalton való nagy sebességű utazás alaposan igénybe veszi a gumikat, és abból még baleset is lehet. Ne feledkezzünk meg a pótkerék nyomásának ellenőrzéséről sem.
Előfordult olyan eset, hogy egyik reggel a kempingben nem indult be az ötéves autó. Este rosszul csukták be a csomagtérajtót, és a kis csomagtérlámpa leszívta a már nem fiatal, eredeti akkut. A márkaszervizek digitális mérőműszere viszont egyértelműen megmutatja, cserére érett-e már az akkumulátor.
Indulás előtt át kell nézni a tartozékokat is. Például nem járt-e le az elsősegély készlet szavatossága, nem kell-e kiegészíteni az izzókészletet, van-e vontatókötél, esetleg bikázókábel, zseblámpa. És ne feledkezzünk meg a fényvisszaverő mellényekről sem!