Nyitottan a jövőre – Íme az Audi Skysphere Concept (1.)
Látványos roadster formájában mutatja be az Audi koncepciómodelljei új családjának első tagját. Az elektromos hajtásrendszerű, kétajtós, nyitott újdonság neve Audi skysphere concept, vonalvezetése pedig már a holnap Audi-formatervezésének világába invitál. A tanulmány a négykarikás márka progresszív luxusszegmensről alkotott jövőbeni víziójának megtestesítője, ahol a beltér egyfajta élménytérré, az autó pedig immár az „élmények eszközévé” („Experience Device”) lép elő. Mindez az automatizált vezetés, a belső tér forradalmian újszerű kialakítása és teljeskörű digitális ökoszisztéma révén válik lehetővé.
Audi skysphere concept tanulmányával a négykarikás márka azt mutatja be, hogyan képzeli el a jövő luxusát. Már korántsem csupán a vezetésről van szó, a koncepciómodell ugyanis azon egyértelmű céllal született, hogy magával ragadó és színvonalas élményekkel szolgáljon utasainak.
A bennülők lehető legnagyobb szabadsága szolgálatában az Audi skysphere concept tanulmányt az autózás kétféle élménye – a Grand Touring Experience és a Sports Experience – jegyében alkották meg, mégpedig egy látványos műszaki részletmegoldás, az állítható tengelytáv segítségével. Elektromos léptetőmotorok, kifinomult mechanizmus, valamint egymásba tolható karosszéria- és vázszerkezet-elemek teszik lehetővé a tengelytáv és a külső hosszúság 250 milliméteres változtatását, miközben a szabadmagasság is 10 milliméterrel módosul – a további kényelem vagy épp a menetdinamika javára.
A vezető egyetlen érintéssel élhet a lehetőséggel, hogy igény szerint válassza meg a kívánt vezetési élményt. A rövidebb tengelytávval, a Sports-üzemmódban maga vezetheti 4,94 méter hosszú e-roadsterét, amelynek kiegészítő hátsókerék-kormányzása a tekintélyes méretek ellenére is kiemelkedő agilitást kölcsönöz. Az 5,19 méter hosszú GT-állásban ezzel szemben az automatizált Grand Touring üzemmódban szállíttathatja magát és társát, a szabad ég és a táj látványát, a maximális lábteret és a harmonikusan integrált digitális ökoszisztéma szolgáltatásait élvezve.
A kormánykerék és a pedálok ebben az üzemmódban nem is láthatók, a koncepcióautó által kínált térérzet pedig új dimenziókat nyit a sportos kabriók előtt. Mindeközben érzékelőrendszerével az Audi skysphere concept automatikusan figyelemmel kíséri az útvonalat és a forgalmat, biztonságosan juttatva el utasait úticéljukhoz.
Ahogy a belső kialakítás a luxus újszerű, modern, eddig sosem tapasztalt élményével szolgál, úgy a digitalizáció és az ökoszisztéma mindeddig ismeretlen szabadságot és élményvilágot tár fel a fedélzeten utazók előtt. A lehetőségeket az Audi saját szolgáltatásai, illetve különböző integrálható digitális szolgáltatások bővítik. Az utazás élménye a beltérben és a környékről készült felvételekkel a közösségi médián keresztül menet közben is megosztható a barátokkal és ismerősökkel, de a mindennapok az utazáson túlmutató feladatai is elvégezhetők. Az automatizált Audi skysphere concept így már eleve az aktuális úticélra vonatkozó információk birtokában veheti fel utasait, s a parkolásról és a töltésről is önállóan gondoskodik.
Hazai pályán Kaliforniában
Az Audi skysphere concept a Monterey Car Week alkalmával, 2021. augusztus 13-án Pebble Beach golfpályájának legendás gyepén mutatkozik be a nagyközönség előtt. A kaliforniai bemutató szinte hazai pálya számára, a koncepciómodell ötlete és tervei ugyanis egyaránt az Audi malibui formatervező stúdiójában születtek meg, csupán kőhajításnyira a Pacific Coast Highway legendás partmenti útvonalától, amely Észak-Kaliforniával köti össze Los Angeles ezen elővárosát. A munkát Gael Buzyn stúdióvezető és csapata jegyzi, inspirációul pedig a vállalat történelmének legendás klasszikusa, a Horch 853 roadster szolgált. A hasonlóképpen mintegy 5,20 méter hosszú reprezentatív kabrió nem csupán a harmincas évek modern luxusának meghatározó képviselője, de 2009-ben a Pebble Beach-i Concours d’Elegance alkalmával is diadalmaskodott.
A nagy elődtől származó vizuális inspiráció azonban csak a méretekre, illetve a meglehetősen kompakt utastér és hosszú orrkialakítás jellemezte arányokra korlátozódik. A Horch motorházfedele alá pillantva ugyanis egy ötliteres összlökettérfogatával igencsak impozáns, soros nyolchengeres motor fogad, az Audi skysphere concept első „tengelye” és szélvédője között azonban elsősorban elektromos hajtásrendszerének komponensei – például a töltőberendezés és az egyenáramú (DC/DC) átalakító – sorakoznak. Mindezt az állítható tengelytáv léptetőmotorjai, elektronikája és mechanikája, illetve egy tágas csomagtartó egészíti ki, utóbbi kifejezetten e koncepciómodell számára tervezett két golfzsákkal megtöltve.
465 kW teljesítmény – a hajtásrendszer
„Az új technikák, mint az elektromossá alakított hajtásrendszerek, a digitalizáció és az automatizált vezetés, olyan élményvilág megteremtésére kínált lehetőséget, amely messze túlmutat a napjaink jellegzetes roadsterei által nyújtottakon” – mutatott rá Gael Buzyn projektvezető.
Az Audi skysphere concept hajtásáról a hátsó „tengelyén” elhelyezett elektromos motor gondoskodik, amelynek 465 kilowatt teljesítménye és 750 newtonméter forgatónyomatéka könnyedén mozgatja a nagyjából 1800 kilogrammos roadstert. A 60 százalékban a hajtott hátsó tengely javára kialakított tömegeloszlás hatékony vonóerőátadási képességeket és álló helyzetből igény szerint akár mindössze 4 másodperc alatti gyorsítást is lehetővé tesz 100 kilométer/órás tempóra.
Az Audi skysphere concept akkumulátormoduljainak többsége az utastér mögött helyezkedik el, ami egyaránt ideális megoldás a tömegközéppont helyzete és az agilis menettulajdonságok szempontjából. További modulok találhatók az ülések között a középső alagútban, ez esetben is a menetdinamika tekintetében optimálisan megválasztott pozícióban. Az akkumulátor energiatároló képessége várhatóan a 80 kilowattórát, a hatótáv pedig – legalábbis a gazdaságos GT-üzemmódban – az 500 kilométert is meghaladja a WLTP-szabvány szerint.
Hátsókerékkormányzás és adaptív légrugózás – a futómű
Elöl és hátul egyaránt kettős keresztlengőkaros kerékfelfüggesztéseket alkalmaztak a tervezők, kovácsolt vagy öntött alumíniumból készült alsó és felső lengőkarokkal. A kormányzás tisztán elektronikus jelátvitellel működik (steer-by-wire), s mind az első, mind a hátsó kerekekre kiterjed. Az első „tengellyel” semmilyen mechanikus kapcsolatban nem álló kormányberendezés különböző áttételeket és karakterisztikákat állíthat elő, mégpedig egyszerű gombnyomásra. Ennek során a különösen közvetlentől egészen a hangsúlyosan kényelmes áttételig éppúgy választhatók beállítások, mint az intenzívtől a – például parkoláskor – csupán minimális visszatérítő erőig. A hátsótengely-kormányzás és az állítható tengelytáv egyaránt csökkenti a fordulókör-átmérőt.
Az Audinál immár hagyományosnak számító, fejlett futóműtechnika gondoskodik a kellő sokoldalúságról, mégpedig a legújabb fejlesztések szerint. A három független légkamrával kialakított adaptív légrugózás (adaptive air suspension) különösen kényelmes alapkarakterisztikával bizonyul meggyőzőnek. Intenzív gyorsulások jellemezte, sportos vezetés során az egyes kamrák deaktiválhatók, az így adódó progresszívebb rugókarakterisztikával pedig a lehető legkisebbre mérsékelhetők a karosszéria oldalirányú billenő, illetve hosszirányú bólintó mozgásai. A karosszériát 10 milliméterrel mélyebbre süllyesztve tovább csökkenthető a légellenállás, ami különösen fontos a hosszú utazások alkalmával.
Az Audi skysphere concept aktív felfüggesztése döntő szerepet játszik a menettulajdonságok sokoldalúságában. Kényelmes haladás során a rendszer – a navigáció digitális előrejelzéseit az aktív futómű különösen fejlett aktuátor-szabályzásával ötvözve – célzottan emeli, illetve süllyeszti az egyes kerekeket az útfelület egyenetlenségeinek és hullámainak kiegyenlítésére. Az aerodinamikus kialakítású, 23 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákra szerelt 285/30 méretű gumiabroncsok kiegyensúlyozott összhangot teremtenek a csekély gördülési ellenállást igénylő hosszú távú használat és a jelentős hosszirányú és oldalgyorsulások jellemezte sportosan aktív vezetési stílus között.