Opel Corsa-e műszaki lexikon
AC/váltóáram | A váltóáram (angolul: Alternating Current = AC) olyan |
| elektromos áram, amely rendszeresen változtatja irányát. Az |
| egyenáram viszont mindig egy irányban folyik (lásd DC). A |
| háztartási villanyáram rendszerint váltóáram. |
Akkumulátorcsomag | Több cellából álló elektromos energiatároló. Elektromos |
| energia alakul át kémiaivá (töltés) és vissza elektromossá |
| (kisütés) – lásd lítiumion-akku. A Corsa-e akkucsomagja 216 |
| cellából áll. |
BEV | Angol: Battery Electric Vehicle = akkumulátoros villanyautó, |
| mint az új Corsa-e. |
Cella | Elektródákból, szeparátorból és elektrolitból álló elektrokémiai |
| egység. |
DC/egyenáram | Az akkumulátorok egy irányban folyó egyenáramot (angolul: |
| Direct Current = DC) adnak le. Egyenirányítóval a váltóáram |
| egyenárammá alakítható. Töltőoszlopról töltéshez valamennyi |
| villanyautóban van fedélzeti áramátalakító/egyenirányító. Az |
| egyenáramú töltőállomások teljesítménye nagyobb, ott |
| rövidebb a töltési idő. |
Egyfázisú töltés | Kis energia/teljesítményigényű elektromos készülékek |
| standard áramellátása. Az egyfázisú töltés tovább tart a |
| háromfázisúnál (lásd háromfázisú töltés). |
Elektromobilitási | Német szövetségi törvény az elektromobilitás előmozdítására. |
törvény | Hivatalosan: Törvény az elektromos hajtású járművek |
| használatának előnyben részesítésére, röviden: EmoG. |
|
|
Elektromos hatótáv | Az az úthossz, amelyet egy villanyautó, meghatározott |
| menetciklus szerint (NEFZ vagy WLTP) egy teljes |
| akkutöltéssel meg tud tenni. |
Feltöltöttség | Az akkuban pillanatnyilag tárolt maradék energiamennyiség, |
| százalékban. |
Forgatónyomaték | A forgatónyomaték az erő hatása egy forgatható testre. A |
| villanymotor forgatónyomatéka rögtön indulástól 100 százalék, |
| ezért jól gyorsul és előz az autó. |
Háromfázisú töltés | Nagy energia/teljesítményigényű elektromos készülékekhez. |
| Az áramerősség háromszorosa az egyfázisú töltésének – |
| ennek megfelelően harmad annyi ideig tart a töltés. |
Hibrid | A hibridjárművet elektromotor és hagyományos belsőégésű |
| motor hajtja. A konnektoros hibridtől eltérően egy tisztán |
| hibridjármű fedélzeti hajtóakkumulátorát kizárólag a fékezési |
| energia visszanyerése, illetve belsőégésű motor tölti. Egy |
| hibridnek nincs külső akkutöltő csatlakozása. |
ICE | Internal Combustion Engine, a belsőégésű motor angolul. |
kW (Kilowatt) | Az elektromos teljesítmény mértékegysége. 1 kW megfelel |
| kereken 1,36 lóerőnek. |
kWh (kilowattóra) | Az elektromos energia (teljesítmény x idő) mértékegysége. 1 |
| kWh = 1.000 watt x 1 óra. A villanyautók akkukapacitását kWh- |
| ban mérjük. Egy nagy kapacitású akkumulátor hosszabb ideig |
| ad le nagy teljesítményt. |
LE (lóerő) | A motorteljesítmény (elavult) mértékegysége. Ma már a kW |
| (kilowatt) a hivatalos mértékegység. |
Lemerülési pánik | Aggodalom, hogy félúton, lemerült akkuval megállunk. |
LEV | Angol: Low Emissions Vehicle = csekély emissziójú jármű, |
| amelynek hajtóműve kevés káros anyagot bocsát ki. Ilyen |
| például az új Grandland X konnektoros hibrid. |
Lítiumion-akkumulátor | Újra feltölthető energiatároló. Kisütéskor lítium-ionok szállítják |
| az elektromos áramot az elektroliton és a szeparátoron |
| keresztül a negatívról a pozitív elektródára. Feltöltéskor a |
| pozitívról a negatív elektródára vándorolnak a lítium-ionok. |
Modul | A lítiumion-akku cellaelrendezése. Az új Corsa-e 216 |
| akkucellája 18 modult képez. |
Motor | A villanymotornak nincs alapjárati fordulatszáma, nincs |
| szüksége tengelykapcsolóra és sebességváltóra. A |
| forgatónyomaték széles fordulatszám-tartományban áll |
| rendelkezésre. A belsőégésű motortól eltérően már az |
| indulástól maximális a forgatónyomaték. Működése közben |
| emisszió nem keletkezik. |
NEFZ | Az új európai menetciklus (Neue Europäische Fahrzyklus – |
| NEFZ) az EU törvényesen előírt mérési módszere volt |
| összehasonlítható fogyasztási és emissziós adatok |
| megállapítására. 2018. szeptember 1.-én váltotta fel a WLTP |
| mérési eljárás (lásd WLTP). |
PHEV | PHEV a Plug-In-Hybrid-Electric-Vehicle, azaz konnektoros |
| hibrid jármű rövidítése. Az ilyen járművet akkumulátor- |
| villanymotor és belsőégésű motor hajtja. Az akkut külső |
| csatlakozóról is lehet tölteni. |
Regeneratív fékezés | A fékezéskor egyébként veszendőbe menő mozgási energia |
| elektromos energiává alakul át, amely azonnal felhasználható, |
| vagy az akkumulátorban tárolható. |
Semi-fast Charging | 11-22 kW-os töltőállomás. |
(félig gyors töltés) |
|
Tévhit: Túl drága a | Tény: Egy villanyautó vételára átlagosan nagyobb ugyan egy |
villanyautó. | belsőégésű motorosénál, de az áram olcsóbb a megszokott |
| üzemanyagoknál, és a villanyautónak csekélyebb a |
| karbantartási költsége. Ezáltal jelentősen kisebb a villanyautó |
| energia- és üzemköltsége. |
Tévhit: Túl rövid az | Tény: Egy modern villanyautó, mint az új Corsa-e, egy |
elektromos hatótáv. | akkutöltéssel megtesz akár 330 kilométert (a WLTP szerint) 1. |
| Különösen takarékos vezetési stílussal, és maximálisan |
| regeneratív fékhasználattal két újságíró több mint 750 |
| kilométert tett meg akkutöltés nélkül egy Opel Ampera-e-vel. |
Tévhit: Túl kevés a | Tény: Az Európai Unióban már több mint százezer |
töltőállomás. | töltőállomás van. |
- A közölt hatótáv ideiglenes, és a WLTP tesztelési eljárással lett megállapítva (VO (EG) Nr. 715/2007 és VO (EU) Nr. 2017/1151). Az EG-típusbizonyítvány és konformitási igazolás még nincs meg. Az adatok és a hivatalos típusbizonyítványi értékek között eltérések lehetnek. A mindennapi használat hatótávja eltérő lehet.
Tévhit: Túl sokáig tart | Tény: A Corsa-e 50 kWh-s lítiumion-akkuja nyilvános |
a töltés. | gyorstöltőről 30 perc alatt feltölthető 80 százalékra. |
Töltési idő | Egy villanyautó lemerült akkujának teljes feltöltéséhez |
| szükséges időtartam. A járművek nagy többsége nem meríti le |
| teljesen az akkut (kímélő üzemmód), hanem közben mindig |
| utántölti. Minél nagyobb az akku, és minél lassúbb a |
| töltőállomás, annál több ideig tart a feltöltés. |
Töltési sebesség | Az akkumulátor feltöltésének gyorsasága több tényezőtől függ. |
| Ilyen a fedélzeti töltő, a külső áramforrás (konnektor, |
| faliszekrény, gyorstöltő állomás) és a kábel (egy-, két, |
| háromfázisú) teljesítőképessége, valamint a jármű tesztciklus |
| (lásd NEFZ und WLTP) szerint mért energiafogyasztása. |
Vegyi összetétel | A vegyi összetétel a cellaelektródák lítiumkötéseire vonatkozik. |
| Egy lítiumion-akku összetétele befolyásolja a teljesítményét. |
| Az új Corsa-e és a Grandland X konnektoros hibrid nikkel- |
| mangán-kobalt összetételű akkumulátorának nagyfokú az |
| energiasűrűsége, tartóssága és biztonsága. |
|
|
WLTP | Angolul: Worldwide Harmonized Light Vehicles Test |
| Procedure, magyarul világszerte harmonizált könnyűjármű |
| teszt. Laboratóriumi mérés, amely 2018 szeptember 1.-től |
| helyettesíti az NEFZ eljárást. Életszerűbb menetviszonyaival |
| (nagyobb átlagsebesség, nagyobb hőfokkülönbségek, |
| szigorúbb mérési körülmények) a valósághoz közelebb álló |
| fogyasztást és emissziót ad meg a WLTP-ciklus. Az így nyert |
| adatok összehasonlíthatók. |
ZEV | Angolul: Zero Emissions Vehicle = nulla emissziójú jármű, |
| amely üzem közben nem bocsát ki káros kipufogógázt |
| (NOX vagy CO2). Ilyen például a kerékpár, az akkumulátoros |
| villanyautó és a tüzelőanyagcellás jármű. |