Összefoglalták az Audi RS Q e-tron Dakar eredményét
Sikeres rajt egy új korszak felé
- Oliver Hoffmann, az Audi igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja: „Úttörő szerepet töltöttünk be”
- Julius Seebach, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója, egyben az Audi versenysport-felelőse: „Történelmi eredmény az Audi számára”
- Négy napigyőzelem és összesen 14 dobogós helyezés az etapokon
Bravúrral esett át tűzkeresztségén az Audi történetének eddigi legösszetettebb versenyautója a Dakar Ralin, és mindhárom Audi RS Q e-tron sikerrel teljesítette szaúd-arábiai bemutatkozása alkalmával a világ legkeményebb terepraliját. Együttesen mintegy 24 ezer sivatagi kilométert tudhatnak maguk mögött, csaknem háromszorosát a korábban futott 8700 tesztkilométernek. Az Audi legjobb versenyzőpárosaként végül a Mattias Ekström/Emil Bergkvist duó a kilencedik helyen futott be a dzsiddai célba az immár klasszikus sivatagi rali idén különösen nehéz versenyén. Az elektromobilitás elérkeztével az Audi új korszakot nyitott a terepraliban.
„Az Audi mindjárt az első alkalommal felnőtt úttörő szerepéhez a Dakar Ralin” – jelentette ki Oliver Hoffmann, az Audi igazgatótanácsának műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Elektromos hajtásrendszerével, nagyfeszültségű akkumulátorával és magas hatásfokú energiaátalakító berendezésével minden előzetes elvárásnak megfelelt az Audi RS Q e-tron alternatív hajtáskoncepciója. Innovatív fejlesztéseivel immár több mint négy évtizede bizonyul márkánk újra és újra meggyőzőnek a versenysportban – így a világ legkeményebb raliján is.” Alig több mint egy év alatt fejlesztette az Audi rajtra kész állapotra RS Q e-tron versenygépét. Rendkívül hatékony elektromos hajtásrendszerével a három versenyautó az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek számára létrehozott, új T1 Ultimate kategóriában indult, s az Audi prototípusai ezen új kategória első képviselőiként szakaszgyőzelmeket futva írtak történelmet.
A 14 Dakar-győzelmével rekorder Stéphane Peterhansel így összegezte a hajtásrendszer inspirálta vérpezsdítő érzést: „Sokféle koncepciómodellt vezettem már a sivatagban, de az Audi RS Q e-tron egyszerűen szenzációs a dűnéken. Tekintélyes forgatónyomatékával az elektromos hajtás tökéletesen illeszkedik vezetési stílusomhoz.” A honfitársa, Edouard Boulanger oldalán rajthoz állt francia pilóta az Audi RS Q e-tron volánja mögött megnyerte a tizedik szakaszt, s ezzel immár 82 Dakar-szakaszon diadalmaskodott pályafutása során. Autója egy korai sérülése azonban az idén esélyt sem adott a tavalyi győztesnek a jó összesített helyezésre. A nagytapasztalatú pilóta a második etap során eltalált egy követ, ami nem csupán az egyik keréktárcsát tette tönkre, hanem további károkat is okozott a futóműben. A javítást követően viszont Peterhansel a megengedett etapidő túllépéséért kapott időbüntetést, amivel a mezőny végére esett vissza. Innentől kezdve a versenyzőpáros következetesen a csapat szolgálatára összpontosítva elsősorban versenyzőtársait segítette.
Lengéscsillapítói a negyedik és hatodik etap közötti többszöri cseréje során Carlos Sainz közvetlenül is profitálhatott ebből. A spanyol pilóta, akit honfitársa, Lucas Cruz navigált, már a harmadik szakaszon történelmet írt, amint az Al-Artavija és Al-Qajszuma közötti meglehetősen nehéz terepen megszerezték az Audi RS Q e-tron első szakaszgyőzelmét. Nyolc nappal később második etapját is sikerült megnyernie. „Inkább a verseny második felében következtek a jellegzetes Dakar-pályák, sokrétű és nagyon nehéz terepszakaszok keverékével, kis és nagy dűnékkel és nehéz tájékozódással” – számolt be Sainz. „Mérnökeinkkel egyre jobb beállításokat sikerült találnunk a verseny folyamán, amiért külön köszönet jár mindenkinek.” A kétszeres rali-világbajnokként és háromszoros Dakar-győztesként igencsak sikerhez szokott spanyol versenyzőnek ezúttal jó egyéni eredményei ellenére sem volt esélye az összesítettben. Egy pontatlan útvonalkönyv már a második napon a teljes mezőnyben komoly navigációs hibákhoz vezetett, amelyek következtében a Carlos Sainz/Lucas Cruz kettős 2:22 órát veszítve végül a tizenkettedik helyen ért célba.
A helyes útvonal keresgélésével ugyanitt veszített Mattias Ekström és a navigátora, Emil Bergkvist is 1:45 órát. A két svéd versenyző, akik csupán második alkalommal indultak a Dakaron és először az autók kategóriában, annak örültek végül, hogy sokat tanulhattak. „Sok jó tanáccsal szolgáltak csapattársaim” – mondta a kétszeres DTM-bajnok, emellett ralikrossz-világbajnok Ekström. „Egyre inkább rátaláltam a megfelelő ritmusra, de a dűnék továbbra is nagy kihívást jelentenek, ahol Stéphane és Carlos már sok évi tapasztalata előnyét élvezheti. Mindvégig a biztonságra összpontosítottam és igyekeztem nem túl keményen támadni a terepet.” A tény pedig, hogy éppen a legkevesebb sivatagi tapasztalattal rendelkező csapat érte el a legjobb eredményt, igazán szép jutalomnak számít kemény munkájukért. A skandinávok teljesítménye napról-napra javult, a 23. helytől egészen a kilencedikig. A 8. szakaszon aratott napigyőzelmükkel és két további dobogós helyezésükkel olyan műfajban igazolták folyamatos fejlődésüket, ahol jóval többet számít a tapasztalat, mint más autósportokban.
A Team Audi Sport felkészülése és sikeres szereplése egyaránt a Q Motorsport csapatával együttműködésben zajlott, amelyben már több évtizedes Dakar-tapasztalattal vehetett részt Sven Quandt gárdája. „Hálás vagyok az Audinak, hogy megvalósíthattuk e nagyratörő projektet és közösen máris ilyen eredményeket érhettünk el” – mondta Sven Quandt, a Q-Motorsport ügyvezető igazgatója és csapatfőnöke.
„Versenyzőink négy etapot nyertek és összesen 14 dobogós helyezést értek el a napi értékelések során, ami jelentősen meghaladja az első Dakar-részvételünkhöz fűzött előzetes várakozásainkat” – hangsúlyozta Julius Seebach, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója, egyben az Audi versenysport-felelőse. „Nagy köszönet és tisztelet jár ezért mind a helyszínen, mind az otthon, Németországban dolgozó csapatunknak, emellett köszönet Sven Quandt és gárdája felé is az értékes támogatásért. Carlos Sainz az Audi RS Q e-tron volánja mögött aratott történelmi győzelme már a harmadik versenynapon meghozta e kemény munka gyümölcsét, egyben kiemelve e koncepció győzelmi esélyeit. Ezzel az Audi az első csapat, amely elektromos hajtáskoncepcióval szerzett napi szakaszgyőzelmet, ami kiváló csapatmunka eredményeként születhetett meg. Mindjárt az első évben mutatott teljesítményünk alapján a következő Dakaron már egyértelműen az összesített győzelem a célunk. Németországba visszatérve mérleget vonunk, majd továbbfejlesztjük és újabb versenyeken is bevetjük Audi RS Q e-tron versenyautónkat.”