Öt lépést kell végrehajtania a kormánynak az elektromos teherautókkal kapcsolatban

Írta: Stuart Cottrell, a Tevva energiaszolgáltatási és kormányzati partnerségeinek vezetője

Az elektromos járművekre vonatkozó ösztönzők hiányát a tavaszi költségvetésben nagyrészt elszalasztott lehetőségnek tekintették. Valójában több autógyártó dühösen reagált, és az egyik brit főnök azt állította, hogy a kormány „alvajárásban van az elektromos járművek válságában”. 

Miközben az elektromos személygépkocsik piacát ösztönző és egyéb ösztönző intézkedések iránti felhívások egyre hangosabbak, a 26 tonnánál kisebb elefántot továbbra is nagyrészt figyelmen kívül hagyják.

A kormány ambiciózus célokat tűzött ki arra, hogy 2035-től ne jöjjenek létre új, 26 tonna alatti ICE-es tehergépjárművek, de kézzelfogható lépések e cél felé haladva egyszerűen nem léteznek.

A Tevvánál öt olyan területről vitatkoztunk meg, ahol a következő kormány változást hozhat, és némi támogatást nyújthat az elektromos teherautó-piacnak az Egyesült Királyságban.

Plug-in Truck Grant

Ennek nagyvonalúbbnak kell lennie ahhoz, hogy hatással legyen az üzemeltetők döntéshozatalára. A jelenlegi fix támogatás (16 000 GBP 7,5 tonnás járműméretünkhöz) továbbra is jelentős áremelkedést hagy az üzemeltetőnek az ICE-hez képest. Túl kevés támogatás áll rendelkezésre, mivel a nagy teherautók idén valószínűleg át fognak gyűrűzni a kisteherautó-támogatásokba, növelve annak valószínűségét, hogy elfogynak. A kontinens országai nagyvonalúbb programokkal rendelkeznek, ahol a támogatást a nulla kibocsátású jármű és az ICE közötti árkülönbség százaléka alapján számítják ki. 

ZERFT kiterjesztés

A zéró kibocsátású közúti teherszállítás projekt kizárólag a piac nagyobbik végén (artics) található járművekre vonatkozott. Jóllehet ez egy jó kezdeményezés egy olyan ágazat támogatására, amelynek szén-dioxid-mentesítése nehézségekbe ütközik, megkockáztatja, hogy az ágazatot még mielőtt készen állna rászorítani, a kisebb nehéz tehergépjárművek bevonásával egy esetleges könnyebb nyerés rovására. A járműpark körülbelül 70/30 arányban oszlik meg a merev és a ZERFT-minősítésnek megfelelő alkatrészek között (de elismerjük, hogy az alkatrészek általában hosszabb utakat tesznek meg).

Forgóeszközhitelek

Kihívásokkal teli időszak volt ez minden EV-kezdő vállalkozás számára. A miénkhez hasonló méretes vállalkozások nehezen kezelik a termékek gyártásához szükséges alkatrészek és szolgáltatások beszerzéséhez szükséges pénzügyi folyamatokat, a késedelmes bevételi forrás miatt. A kormány áthidalhatná ezt a szakadékot forgótőke-kölcsönök biztosításával, lehetővé téve a vállalkozások számára, hogy beindítsák ezt a ciklust, ahelyett, hogy a tyúk-tojás zsákutcában ragadnának.

Nagyapa-kiterjesztés

A meglévő 7,5 tonnás össztömegű szektort kibővítik, hogy alkalmazkodni tudjon az alternatív tüzelésű teherautók megnövekedett tömegéhez. A Tevvánál teljes szívvel támogatjuk ezt, hogy megóvjuk ennek a járműtípusnak a rakományát és ezáltal a használhatóságát. Az a sofőr, aki 1997 előtt sikeresen letette az autóvizsgáját, legfeljebb 7,5 tonnás (nagyapai jogokként ismert) járműveket vezethet. Sok vállalkozás használja ezt a juttatást 7,5 tonnás járművek vezetőinek alkalmazására. Úgy gondoljuk, hogy a nagyapai jogokat a GVW-kiterjesztéssel összhangban ki kell terjeszteni, lehetővé téve ezeknek a sofőröknek, hogy továbbra is nehezebb járműveket vezessenek meglévő gépjármű-engedélyeik alapján. Ennek elmulasztása a nulla kibocsátású nehéz tehergépjárművek elterjedésének lelassulását kockáztatná, mivel a vállalatoknak új vezetőket kellene toborozniuk, akik rendelkeznek a szükséges engedéllyel. 

Célnak megfelelő infrastruktúra

A gyors, megbízható és stratégiailag elhelyezett töltési infrastruktúra – depói és országos szinten egyaránt – kulcsfontosságú lesz a nulla kibocsátású nehéz tehergépjárművek elterjedésében. Ez lehetővé teszi a felhasználási esetek szélesebb körének kezelését, túlmutatva a középső mérföldes, vissza a bázishoz műveleteken, amelyek ma a középpontban állnak. Ez önbizalmat ad az üzemeltetőknek, hogy el tudják végezni a munkát. A kormányzati lépések ezen a területen túl lassúak, a konzultációra csak tavaly év végén (2023) került sor. Sok évnek kell eltelnie, mire létrejön egy összefüggő töltőhálózat a nehéz tehergépjárművek üzemeltetői számára, amelyre támaszkodhatnak. A kormánynak ennél tovább kell lépnie, gyorsabban.

A kormány tétovázása a zéró kibocsátású nehéz tehergépjárművekre való átállás támogatása és ösztönzése mellett nem csupán egy elszalasztott lehetőség, hanem a kötelességmulasztással határos. Az éghajlatváltozás hatása, valamint az Egyesült Királyság potenciális vezető szerepe az elektromos teherautók piacán, bátor és azonnali cselekvést igényel. Az előrelépés nem félintézkedéseken vagy késleltetett konzultációkon keresztül vezet, hanem egy határozott, átfogó stratégián keresztül, amely az elektromos teherautó-ipar sürgős szükségleteit elégíti ki.