Pécel és Aszód között ismét közlekednek a vonatok december 8-tól

A beruházásról, folyamatban lévő munkálatokról

A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházása keretében 2020 végéig 52 kilométernyi kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan állomás között. A felújításnak köszönhetően megszűnnek a sebességkorlátozások a vonalon, a vonatközlekedés sokkal megbízhatóbbá válik, a sebesség Rákos és Aszód között 100-120 km/h, Aszód és Hatvan között – az ETCS biztosítóberendezés kiépítése után – 160 km/h lesz. A teljes szakaszon új, elektronikus biztosítóberendezés és vonatbefolyásoló rendszer épül. A csökkentett sebességű üzem után mintegy 5 perccel csökkenhet a menetidő, a fejlesztés befejezését követően mintegy 10 perccel rövidülhet a vonatok menetideje.

A szakaszon minden meglévő közúti és gyalogos átkelőhely megújul, öt meglévő szintbeni közúti átjáró helyett új felüljáró épül, és öt új fénysorompóval biztosított szintbeni gyalogos átjáró is létesül. A vasútvonalon a települések lakott területeinek mentén minden szükséges helyen – összesen megközelítőleg 28 kilométer hosszan – zajvédő fal épül.

A szakemberek valamennyi vasúti műtárgyat felújítják a vonalon. Mind a tizenhárom állomás és megállóhely megújul. Tervezetten 2020 végére minden érintett állomáson korszerű és akadálymentes állomási környezet, térvilágítás, szélesebb magasperonok, utastájékoztató berendezések, új perontetők és esőbeállók épülnek. Összesen hat állomásépületet építenek át, illetve újítanak fel: Pécel, Isaszeg, Gödöllő, Máriabesnyő, Bag és Aszód állomáson. Új gyalogos aluljárók és liftek épülnek Pécelen, Isaszegen, Gödöllőn, Aszódon és Turán; Bagon pedig új gyalogos felüljáró létesül. 2020-ban új vasúti megállóhely is létesül Budapest XVII. kerületében Akadémia újtelep néven.

A kivitelezési munkák az eredeti ütemtervnek megfelelően 2020-ban is folytatódnak, így decemberben a fejlesztéssel érintett szakaszon az infrastruktúra még nem teljes készültségű. Az állomásokat és megállóhelyeket részben ideiglenes megoldásokkal adják vissza az utazóközönség számára annak érdekében, hogy a lehető leghamarabb állhasson helyre a vasúti közlekedés. Valamennyi létesítmény az utasforgalom felvételéhez megfelelő, biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban áll a közlekedők rendelkezésére.

A tervezetten 2020 folyamán befejeződő végleges kiépítésig a peronokon ideiglenes peronbútorzatokat helyeznek ki. Az új gyalogos aluljárókban a gyalogosforgalmat már nem gátló befejező munkálatok folynak majd, az aluljárókat – Isaszeg állomás kivételével – az utazóközönség részére használhatóvá teszik. Isaszegen a vonatfogadó peront ideiglenes szintbeli átjárón lehet még megközelíteni.

A lifteket a beruházás végéig szintén üzembe helyezik minden állomáson és alul- vagy felüljáróval rendelkező megállóhelyen, azonban a jelenlegi munkaközi állapotban az akadálymentesség még nem mindenhol biztosított.

Az állomásépületek, illetve a kapcsolódó P+R parkolók kialakítása, felújítása szintén folyamatban van. A P+R létesítmények december 8-tól a Budapest XVII. kerületi megállókban, Gödöllőn (ideiglenes helyszínen), Máriabesnyőn és Turán használhatók.

Az állomásokon és megállóhelyeken épülő perontetők egy része még szintén építés alatt áll, így az utasok számára a csapadéktól védett helyen történő várakozást egyelőre nem mindenütt biztosított. A perontetők teljeskörűen jövőre készülnek el az ütemtervnek megfelelően.

A hangos utastájékoztatást az állomásokon és megállóhelyeken biztosítja a vasúttársaság, az új utastájékoztató monitorok kihelyezése jövőre történik majd meg az ütemterv szerint.

A beruházás uniós és hazai források felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) és az IKOP (Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program) támogatásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.