Piacon az egyik leghíresebb Corvette, amit valaha készítettek
- Zora Arkus-Duntov 1957-es Corvette SS-je volt a Chevrolet legmerészebb kísérlete a verseny dominanciájára.
- A Project XP-64 egy 283 köbméter V8-at hajt, fejlett alumínium hengerfejekkel.
- Ezt az egyedülálló Corvette-t évtizedek óta gondosan őrzik, és most aukcióra készül.
Az egyik leg-legendásabb Corvette ha valaha is eléri a pályát, meg fogja változtatni a kezét. És ez nem csak egy autó, hanem egy versenytörténet darabja, magnéziumba és innovációba csomagolva. A Chevy 1957-es Corvette SS-projektje, az XP-64, a Zora Arkus-Duntov agyalapja, február végén gördül át az aukciós blokkban, becslések szerint az értéke $5 és $7 millió között van. Nemcsak gazdag versenyelőzményekkel rendelkezik, hanem talán a márka egyik legszebb terve is.
Az XP-64 története Zora Arkus-Duntov-nal kezdődik, aki nem volt elégedett azzal, hogy valaki más alkotására becsapja a Chevrolet jelvényt, és egy napnak hívja. Miután bebizonyította, hogy sikeres állóképességi versenyző, Arkus-Duntov feladata volt egy új építés Chevrolet versenyautó a földről felfelé
A General Motors kezdetben azzal a gondolattal játszott, hogy a Chevy motort Jaguar E-típusba lökje, de Arkus-Duntov nagyobb terveket tervezett. Úgy döntött, hogy egy célra épített versenyautót hoz létre, amely a Chevrolet Mérnöki Központ hush-hush sarkában kezdte meg az életet.
Az autó bőre alatt található egy könnyű cső alakú keret, amely króm-molibdén csövekből készül. A testet ezután magnéziumból készítették, és a lehető legegyszerűbbé tették. A teljesítmény egy 283 köbméter V8-ból származik, amely nagy teljesítményű vezérműtengelygel, alumínium hengerfejekkel és üzemanyag-befecskendezéssel van felszerelve, körülbelül 300 lóerővel. A motort párosították egy négyfokozatú kézi sebességváltóval.
Az SS mindössze 1850 font (839 kg) szárazra dobta a mérleget — közel 1000 fontkal könnyebb, mint a Corvette. Öt hónap telt el az XP-64 felépítéséhez és a tesztelés megkezdéséhez.
Az autó 1957-ben debütált a Sebring 12 órájában. Míg az XP-64 azonnal gyorsnak bizonyult, megbízhatósági problémákkal szembesült a verseny során, és a magnéziumtest elviselhetetlenül melegítette a kabinot. Miközben az autót vissza kellett vonni, úgy gondolják, hogy Chevy egy sor frissítést tervezett számára, amelyek lehetővé tették volna, hogy versenyképes legyen az adott évben. 24 órás Le Mans. Az Autógyártók Szövetsége azonban beleegyezett abba, hogy röviddel Sebring után véget vet a gyár által támogatott verseny erőfeszítéseknek, megölve az XP-64 projektet.
Második élet mint múzeumdarab
Rövid életű versenykarrierje ellenére a Corvette SS Project XP-64 nem esett homályba. 1967-ben Arkus-Duntov adományozta az autót az Indianapolis Motor Speedway Museum-nak, ahol azóta csillag vonzereje maradt. Az évek során különféle történelmi versenyeseményeket rendez az Egyesült Államokban, és most ugyanolyan gyönyörűnek tűnik, mint az 1950-es években.
Most, évtizedekkel azután, hogy Sebringben először égett gumit, az XP-64 új otthont keres. RM Sotheby kezeli az eladást, és bár a következő tulajdonosát még nem határozták meg, csak remélhetjük, hogy ez az autóipari történelem egy gyűjteménybe kerül, ahol megkapja a királyi bánásmódot, amelyet annyira megérdemel.
carscoops