Pisti is megmondta a tutit! „A vásárlók veszítik a legtöbbet a kínai elektromos autókra kiszabott büntető importvámok miatt”

Sencsen, 2023. október 19. A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnököt (b) köszönti Vang Csuan-fu, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a kínai BYD alapító-elnöke (k) a BYD autógyárban, a dél-kínai Sencsenben 2023. október 19-én. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán

A vásárlók veszítik a legtöbbet a kínai import elektromos autókra kiszabott büntetővámok miatt, amelyek távolról sem az európai autóipar védelmét szolgálják – közölte Joó István kormánybiztos, a HIPA NERzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója a Facebook-oldalán csütörtökön.

Emlékeztett, hogy az Európai Unió által a kínai elektromos autókra kiszabott büntetővámok csütörtöktől léptek életbe.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke kijelentette: „a kiegyensúlyozott verseny jó. Amit nem szeretünk az az, ha Kína elárasztja a piacunkat túlzottan támogatott elektromos autókkal. És ezt meg kell oldanunk, meg kell védenünk az iparunkat” – idézte fel a vezérigazgató, aki szerint az intézkedés távolról sem az európai autóipar védelmét szolgálja.

Az intézkedés figyelmen kívül hagyja a kulcsfontosságú tényt: Európa legnagyobb autógyártói, a BMW, az Audi és a Mercedes-Benz nemcsak a kínai beszállítókkal való partnerségre támaszkodnak, hanem saját gyártókapacitásokat is működtetnek az ázsiai országban. A legnagyobb német autóipari szereplők szerint a vámok akadályozzák a globális versenyképességet és károsítják a logisztikai hálózatokat – érvelt Joó István.

Felidézte: a BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse a vámokat „végzetes jelzésnek” nevezte a globális kereskedelem számára, azzal érvelve, hogy azok Kína részéről megtorláshoz vezethetnek. A Volkswagen-csoport vezérigazgatója, Oliver Blume szintén az iparágat érő károkat hangsúlyozta, mondván, hogy „az esetleges büntetővámok különösen kockázatosak lennének a német autóipar számára,” és jelentős hátrányokkal kellene szembenézniük a kínai piacon.

Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója is megerősítette a többi iparági vezető kijelentéseit azzal: „teljes illúzió lenne azt hinni, hogy az autóipari világot egymáshoz nem kapcsolódó régiókra oszthatjuk” – sorolta az iparági vezetők véleményét a HIPA vezérigazgatója.

Egyértelmű, hogy az iparág meghatározó szereplői ellenzik az új vámokat. A protekcionizmus helyett az EU-nak egy olyan erőteljes iparpolitikára kellene törekednie, amely elősegíti az innovációt és felgyorsítja a fenntartható elektromos autó ökoszisztéma kialakulását kontinensünkön. Az európai mobilitás jövője az innovációban és az együttműködésben rejlik, nem pedig a vámokban

– fogalmazott a kormánybiztos.

Az Európai Bizottság 35,3 százalékig terjedő vámot vetett ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművekre (BEV), az öt évre szóló intézkedés csütörtökön lépett életbe. A brüsszeli testület szerint a kínai gyártók tisztességtelen állami támogatását kell kiegyenlíteni a gépjárművekre kivetett szokásos 10 százalékos importvámon felül kiszabott védővámmal.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!