Az új Rebel dupla kuplungos automatikus váltója (DCT)
- A háromféle automatikus üzemmódban használható váltó (DCT) kapcsolásainak időzítése mindig az aktuális menetüzemmódhoz igazodik
- A Felhasználó (USER) mód révén személyre szabható a modell
KÉPGALÉRIA: https://www.facebook.com/egyszermarlattamautot/posts/2472397703055525
A Honda által fejlesztett DCT váltót idestova 11 éve gyártják, népszerűségét jól mutatja, hogy azóta 140 ezer DCT-vel felszerelt Honda fogyott az európai piacon. Mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő, hogy pár perc alatt megszokják és természetesnek érzik a tulajdonosok. A DCT két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., 3. és 5. fokozatokért felel, a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatért. Hogy a rendszer ne foglaljon nagy helyet, az egyik fogaskerékcsoport tengelye a másikén belül kapott helyet.
A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások.
A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Ráadásul a DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás, túrázás közben pedig több idő jut a tájra.
A rendszer automatikus és kézi kapcsolású üzemmódban egyaránt használható. Előbbinél az aktuális sebesség, váltófokozat és fordulatszám függvényében határozza meg a vezérlőegység, hogy mikor történjenek a kapcsolások, utóbbinál pedig a – kormányon elhelyezett gombokkal – maga a pilóta válthat.
Ezt megfejelendő a dupla kuplungos automatikus váltó (DCT) kapcsolásainak időzítése mindig az aktuális menetüzemmódhoz (összesen három áll a pilóta rendelkezésére) igazodik, minden adott tehát a biztonságos, élvezetes motorozáshoz.
Az ÁLTALÁNOS (STANDARD) menetüzemmódban a DCT egyensúlyra törekszik a magas fokozat-kis sebesség és az alacsony fokozat-teljes gáz nyújtotta élmény között.
ESŐ (RAIN) állásban mihamarabb felkapcsol a rendszer, hogy a lehető legkifinomultabb legyen a motorozás.
SPORT programnál magasabb fordulatszámra engedi pörögni a motort a rendszer a felkapcsolások előtt, és magasabb fordulatszámon is vált vissza, hogy nagyobb legyen a motorfékhatás.
A FELHASZNÁLÓ (USER) program lehetőséget biztosít a pilóta számára, hogy a DCT váltásainak időzítését – menetüzemmódtól függetlenül – maga állítsa be.