Remek eredményt ért el a Drift Európa Bajnokság szezonnyitóján a Toyota WRC pilótája
A Rali-vb pontversenyét toronymagasan vezető Kalle Rovanperä egy 800 lóerős GR Suprával indult az európai Drift Masters sorozat nyitó fordulójában, az írországi Mondello Parkban.
A Toyota őstehetségnek tartott raliversenyzője, aki három verseny alatt összehozott 29 pontos előnye és pillanatnyi formája miatt a 2022-es Rali-világbajnokság toronymagas esélyese, kipróbálta magát egy másik autósportszakágban két héttel a Portugál-rali előtt, május második hétvégéjén. Abban nem történt változás, hogy egy bivalyerős Toyotát vezetett, többnyire kilinccsel előre, de ezúttal a több mint 500 lóerős, Rally1-es GR Yarist egy speciálisan átalakított GR Suprára cserélte, amellyel a legrangosabb európai driftbajnokságban, a Drift Mastersben mérettette meg magát.
Fiatal kora ellenére a raliban már tapasztalt, de a driftben még viszonylag zöldfülűnek számít. Négy éve vett részt először ilyen megmérettetésen, de 2021 augusztusában a Venetsia Drifting nevű futamon, Finnországban már győzelmet aratott: egy bérelt autóval 31 profit utasított maga mögé. Tavaly ősszel a munkaadója, a Toyota Gazoo Racing egy finnországi versenypályát is kibérelt abból a célból, hogy Kalle és ralis csapattársa, Kacuta Takamoto kipróbálhasson két nem mindennapi Toyota driftautót, amelyekkel a tapadáshatáron egyensúlyozva fejleszthette autóvezetési képességeit.
Nem más adta kölcsön ehhez a GR Suprát és a GR Yarist, mint a japán driftsport élő legendája, Szaito Daigo, aki arról nevezetes, hogy ő az egyetlen a világon, aki a két legrangosabb driftbajnokságot, a japán D1GP-t és az amerikai Formula Drift sorozatot is meg tudta nyerni, (előbbit ráadásul többször is). A 42 éves pilóta a versenyzés mellett ma már cége, a Fat Five Racing menedzselésével is foglalkozik, ennek a tokiói központjában építették meg 2019-ben a driftre átalakított GR Suprát, amelynek továbbfejlesztett változatával indult most Rovanperä a Mondello Parkban, 11 ezer tomboló néző előtt.
A legnagyobb különbség a széria GR Suprához képest, hogy az alaposan kikönnyített versenyautóban közel derékszögben elfordíthatóak az első kerekek, a hajtásról pedig nem a BMW sorhatosa, hanem az A80-as Suprából származó, ikerturbós, szintén sorhatos 2JZ motor szolgál, amelyet több mint 800 lóerősre tuningoltak fel. Szaito korábban olyan nehéz és nagy szupersportautókból, mint a Lamborghini Murciélago és a Chevrolet Corvette is tudott győztes driftautót faragni, nem csoda, hogy a jóval könnyebb és rövidebb tengelytávú GR Suprával csodát tett a Toyota Gazoo Racing gyári támogatásának köszönhetően.
Rovanperä több más pilótához – akik jellemzően nemzeti driftbajnokságokban jól szerepelnek – hasonlóan szabadkártyával vehetett részt a Drift Masters májusi szezonnyitóján, és remek eredményével meg is hálálta a szervezők bizalmát. Igaz, szombaton, az első kvalifikációs futamában még nem igazán találta a ritmust: a pálya gyors balkanyarjában kissé lecsúszott az ívről, a GR Supra bal első kereke ettől a levegőbe emelkedett, ami lehetetlenné tette a pontos ellenkormányzást. Viszont nem sokkal később, a második, egyben utolsó kvalifikációs futamában már egy szinte hibátlan kört futott, aminek az lett az eredménye, hogy az erre kapott 93 pontjával a 7. helyen jutott tovább a vasárnapi egyenes kieséses szakaszba – 43 induló közül.
Azonban a neheze csak ezután jött, mivel megtapasztalhatta azt, ami a raliban szinte sosem fordul elő: a test-test elleni küzdelmet. Az egyenes kieséses szakaszban ugyanis az a szabály, hogy párosával indítják a versenyzőket, a hátul haladó autónak a lehető legpontosabban és legközelebbről követve kell lemásolnia az elöl haladó mozgását. Két futam alapján dől el a továbbjutás, egyszer az egyik pilóta, aztán az ellenfele megy elöl. A nyers tempó mellett a driftelési szögeket, az autók távolságát és a vezetési stílust is pontozzák.
A legjobb 32 között Rovanperä ismét megmutatta, hogy miért tartják az egyik legtehetségesebb fiatal autóversenyzőnek: amikor ő ment elöl, le tudta rázni a rutinos görögöt, Stavros Grillist, amikor pedig helyet cseréltek, akkor annyira szorosan követte, hogy hibára késztette, ami eldöntötte a továbbjutást. Grillis megpördült, és csak a finn raliversenyző gyors reakcióidejének volt köszönhető, hogy nem ütköztek össze. Egyébként ez a párharcot mintha a Toyota marketingosztálya rendelte volna meg: a mezőny legújabb Toyotája versenyzett a legrégebbi ellen, a görög ugyanis egy 80-as évekből származó, zöld-fekete Corolla Levin AE86-ossal indult Írországban.
Rovanperä a legjobb 16 között is egy toyotás nagyágyút fogott ki magának, a GT86-ossal induló Jakub Przygońskit, aki többszörös lengyel driftbajnok, többszörös Dakar-rali Top5 helyezett, és 2018-ben megnyerte az FIA Tereprali-világkupát is egy Minivel. Vagyis két ralis csapott össze a driftpályán, ami olyan szoros küzdelmet hozott az első futamokon, hogy a bírák nem is tudták eldönteni, hogy ki jusson tovább, ezért ismétlést rendeltek el. A visszavágó első körében Rovanperä ismét elkövette azt a hibát, amit a kvalifikáción: a második kanyarban kissé lecsúszott az útról, amitől a GR Supra bal első kereke a levegőbe emelkedett, miközben keményen diktálta az iramot Przygońskinak. Amikor pedig a lengyel ment elöl, a finn megpróbálta nagyon közelről követni, aminek az lett az eredménye, hogy egyszer össze is koccant a két Toyota, miközben gumit füstölve drifteltek a balos visszafordítóban. Szerencsére nem lett baj az ütközésből, de a bíráknak ennyi elég volt ahhoz, hogy kiejtsék Rovanperät.
„Eléggé el voltam keseredve amiatt, hogy már az első csata közben elvesztettük szinte az összes tapadásunkat” – mondta később a közösségi médiában a finn. „Aztán a visszavágóra megpróbáltunk nagyobb tapadást kifacsarni a gumikból, kicsit csökkentettük a nyomást, de ettől még rosszabb lett a helyzet, ami fura volt. Úgy tűnik, hogy a gumik, amiket ma feltettünk, valamennyire elforogtak a felniken, és ezért nem tudtam utolérni az előttem haladó autót az üldözéses futamomban” – tette hozzá Rovanperä, akinek az ambíciójáról mindent elárult, hogy milyen csalódottan vette tudomásul, hogy nem jutott be első Eb-versenyén a kontinens nyolc legjobb driftere közé.
Fotók: Red Bull, YouTube