Ritka műalkotás az égbolton, Mooney Porsche repülőgép-motorral
A PFM 3200-as meghajtású Mooney legendás a pilóták körében. Mindannyian ezt az „égi Porsché”-t akarják – és ma már csak öt van, amelyik bárhol repülhet a világon. Rendkívüli lehetőségünk volt, hogy egy kört tekerjünk.
Exkluzív Porsche podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!
Ó, a boxer motor megjegyzése összetéveszthetetlen. De milyen más érzést kelt ebben a környezetben! A háromlapátos légcsavar zúgó hanggal vágja a levegőt, elölről húz, nem pedig hátul. Hosszú lábú és enyhén imbolygó járással húzunk ki a paderborni repülőtér II. hangárjából. Eleinte lassan, majd egyre gyorsabban gördül le a kifutón a Mooney M20L PFM (Porsche repülőgépmotor vagy eredeti németül „Porsche-Flugmotor”). Csupán 74 decibeles, az osztályához képest halk hangerővel a gép már 400 méter után felszáll – ennyi kell ahhoz, hogy felszálljon a talajról alig 900 kilogramm alatti felszállósúllyal és négy utassal.
Max Schwarz pilóta nyugodtnak tűnik. És ez nem is csoda, hiszen az ideális időjárás és a gép tökéletes kezelhetősége, valamint az autóvezetéssel egyenrangú könnyű kezelhetőség párosul. Csak egy kezelőkar van három funkcióhoz. Fojtószelep, légcsavar beállítása és keverék szabályozása magasságtól függően. Az azonos periódusú hagyományos gépeken a pilótának mindegyiket külön kell irányítania.
A fotós kis csövese most közeledett. Ez az a pillanat, amiről minden pilóta álmodik: lefényképezni egy PFM-meghajtású Mooney-t levegő-levegő környezetben. Ez egy nap a repüléstörténeti könyvek számára is, mert csak néhány Mooney PFM készült valaha: mindössze 40. A legtöbbjüket már rég leselejtezték, és közülük világszerte csak körülbelül öt alkalmas még repülésre. Amit az 1990-es években a Porsche második alappilléreként képzeltek el, Heinz Dorsch, a Porsche akkori fejlesztési menedzsere szerint már hat év után véget ért. Az első PFM-et 1984-ben engedélyezték repülésre, majd az első Mooney-t 1988-ban. Mindennek 1990-ben vége szakadt. A projekt akkori kemény landolása azonban nem a Porsche mulasztásai miatt következett be.
Schwarz a maga részéről finoman lebuktat minket. A jobb oldali keskeny ajtón át kiszállunk, lelépünk a szárnyra és egy lépcsőfokra. Belül ez a repülő Porsche nagyjából olyan tágas, mint egy Mk2 VW Golf. De az ülések kényelmesebbek, és a kilátás is jobb. Szürreális az is, ha a motorháztető alá néz, és egy 911-es motor hűtőventilátorának íveit látja maga előtt.
Ulf Möller, a cég barátja, a tervező, az építész és a Porsche-rajongó az az ember, aki lehetővé tette ezt a találkozót, meggyőzve a kedves Dirk Sadlowskit, a Mooney tulajdonosát és a Paderborn Repülőtér Hangar II alapítóját, hogy részt vesz. Sadlowski vállalkozó, és a bútoriparban dolgozott, de évekkel ezelőtt egy nagyon konkrét álmát valósította meg. Nem, nem a repülés álma – bár ezt is kipipálta –, hanem a Porsche építéséről szóló álma.
A technikai tökéletesség klasszikus megjelenéssel párosul
Gyermekkora óta szereti a Porsche autókat. Lekuporodott a fűbe az akkor újonnan épült A44-es autópálya mellett, és megvárta, amíg elhajt az egyik. Cége a klasszikus Porsche modellek restaurálására, valamint az ügyfelek számára egyedi járművek építésére specializálódott. Sadlowski szereti a technikai tökéletességet a klasszikus stílussal párosítva. De ma a PFM 3200-ról fogunk beszélni, amely – ahogy egy Porschéhez illik – abszolút legenda a repülés szerelmesei körében.
Sadlowski néhány éve Connecticutban találta meg az 1988-as Mooney-ját, és Kanadán, Alaszkán, Grönlandon, Izlandon, a Feröer-szigeteken és Skócián keresztül Németországba szállította. „Szívesen megcsináltam volna magam, de nem volt időm” – sóhajt. De már sok más történelmi repülőgépet hozott Európába ugyanezen az útvonalon.
A Mooney-kat a kezdetektől a sebességre tervezték, így tökéletesen passzoltak a Porschéhez. A híres „repülő farok” egy érdekes részlet. A teljes vízszintes és függőleges stabilizátor mozog, nem csak néhány szárny. Ez kisebb ellenállást és nagyobb sebességet jelent. Egyfajta légyzsinór a levegőben, ha úgy tetszik. A PFM 3200-as motor beszereléséhez csak az orr meghosszabbítására volt szükség, amitől az egész repülőgép még karcsúbbnak tűnik. Az eredmény? Műalkotás az égen!
A Mooney-val való szimbiózis egyszerűen illeszkedett
Nem a PFM 3200 volt az első Porsche repülőgépmotor. Ez volt a PFM 678, amely a 356-os motorra épült, és 75 LE-ig teljesített. Ez volt a belépő szintű modell és nagy sikert aratott a német Pützer Elster gépen. 1981-től a 911-es is felszállt: a SkyShip 500-ban és 600-ban, amelyek az „A View to a Kill” James Bond-filmből ismertek. A Porsche 930 motorjait használták a meghajtáshoz. A PFM 3200-at 1981-ben fejlesztették ki Weissachban, és 1984/85-ben kapta meg a tanúsítványát. A sorozatgyártás azonban csak 1987-ben indult el – meglehetősen későn.
Mégis minden jól alakulhatott: a Mooney-val kötött partnerség meggyőző volt. Üzemanyag-takarékossága minden bizonnyal eladási pont volt, mivel repülési óránként 38 liter normál üzemanyagot használt fel több mint 50 liter repülőgép-üzemanyag helyett – ez volt az, amit a Lycoming versenytárs repülőgépeitől kapni. De az Egyesült Államokban, ahol az üzemanyag olcsó volt, az üzemanyag-hatékonyság kevésbé volt probléma. A motor működésének csendessége szintén irreleváns volt az Egyesült Államokban. Ehelyett a verseny egy részletre csapott le: a motor gyújtásrendszerére. Az érv a következő volt: ha az áramellátás kiesne, a gép egy óra múlva lezuhanna az égből.
A generátoroknak és a gyújtáselosztóknak helyt kellett állniuk a hagyományos gyújtás mágnessel szemben, amely magát az áramot indukálja. Az ügyfelek megijedtek. Igen sikeresen, sajnos. A PFM 3200 mégis bebizonyította megbízhatóságát. Több mint hat hónap alatt 300 fel- és leszállással és 600 repült órával Michael Schultz és Hans Kampik 1985/86-ban megkerülte vele a világot. 1986. január 16-án biztonságosan leszállították Mooney prototípusukat egy kis repülőtéren a németországi Donaueschingen városában. A 3,2 literes Porsche PFM 3200-as repülőgépmotor 23 000 liter prémium benzint és 30 liter olajat fogyasztott, dacolt a meleggel és a hideggel, és 100 000 kilométert tett meg gond nélkül. És a gyújtás? Nincs mit jelenteni.
Ma minden víz van a híd alatt. A repülőgép-piac nem fejlődött olyan gyorsan, mint ahogy azt egy egész iparág remélte. Körülbelül 180 PFM 3200 típusú repülőgép-hajtómű készült végül, és körülbelül 80 repülőgép emelkedett velük a levegőbe. Ezek közé tartozott a Cessnas és a francia Robin DR400/RP, a Mooney-kon kívül. Még mindig körülbelül 15-20 van belőlük, ebből öt Mooney. Sok pilóta álma, az ég legendája. Most pedig 2023-ban ismét lefényképezték az egyiket a vesztfáliai égbolton, és egy hangárban tartják, ahová Ulf Möllernek köszönhetően volt kiváltságunk ellátogatni. Micsoda nap!