Saját akkumulátorfeldolgozót nyitott a VW
Megtörtént eset kapcsán írtuk 2020 januárjában, hogy az elöregedett akkumulátorok feldolgozására szakosodott cégek szerint a tiszta lítium elkülönítése elméletileg lehetséges, ám olyan komplex folyamat, hogy nem éri meg foglalkozni vele.
A Volkswagen azonban úgy gondolta, ha már nagy lendülettel belevetette magát az elektromosautók gyártásába, gondoskodik az akkumulátorok újra felhasználásáról is.
A Volkswagen-csoport ezért Salzgitterben megnyitotta első, évente 3600 autó összesen 1600 tonnát nyomó komplett akkumulátorrendszerének feldolgozására képes üzemét. Ez a 3600 akkumulátorrendszer nem hangzik soknak, ha azt nézzük, hogy csak decemberben majdnem 28 ezer VW ID.3 talált gazdára az Európai Unióban. Azóta viszont a teljesen elektromos ID.3 második gyártási helyeként elkezdte a termelést a drezdai Transparent Factory is.
De amikor a Volkswagen-csoport elektromos modelljeinek akkumulátorai elérik életciklusuk végét – úgy tíz év múlva –, akkorra a most kísérleti üzemként indult egység igen nagy gyárrá fejlődik a tervek szerint.
A cél egyértelmű: nem szabad veszni hagyni az akkumulátorok értékes alkotóelemeit, így például a lítium, a nikkel, a mangán, a kobalt, az alumínium, a réz és a műanyagok 90 százalékát újrahasznosítási folyamat során.
A használt akkumulátorrendszereket előbb szétszerelik, majd az egyes részeket őrlik és szárítják. A granulátum tartalmazza az akkumulátor fontos alapanyagait, a lítiumot, a nikkelt, a mangánt, a kobaltot és a grafitot. Az egyes anyagok szétválasztását és feldolgozását hidrometallurgiai eljárásokkal – víz és vegyi anyagok felhasználásával – erre szakosodott partnerek végzik. Ennek eredményeként a régi akkumulátorcellák elemei felhasználhatók új katódanyagok előállítására.
dasblog