SEAT el-Born
Vezetésre született
A SEAT el-Born vezetésre született. Elektromos hajtásrendszere révén dinamikus arányokkal büszkélkedhet, a hagyományos hajtásrendszerrel szerelt autókhoz képest pedig még élénkebb és energikusabb kiállást kölcsönöznek az autó négy sarkánál elhelyezett kerekek.
Modern megtestesítője a jövő formatervezésének, amely leginkább az autó orrkialakításánál érhető tetten. Az aerodinamika kulcsfontosságú szereppel bír a hatótávolság szempontjából, így a SEAT logó is belesimul a karosszériába. Ezen kívül nincs szükség levegőre sem a motor hűtéséhez, így a hűtőrács is nélkülözhető. A szellőzőnyílások az autó orr részén alulra kerültek, rajtuk keresztül jut levegő az akkumulátorhoz és segítségükkel lesz akadálytalan a levegő áramlása az autó orránál.
Ahogy szemrevételezzük a SEAT el-Born tanulmányt, feltűnik, hogy az A oszlop érezhetően előrébb került, áramvonalasabb megjelenést kölcsönözve a tanulmánynak, ugyanakkor nagyobb helykínálatot biztosítva a beltérben. Ez a kevesebb helyet foglaló elektromos hajtásrendszer segítségével valósulhatott meg.
„El-Born tanulmányunk az érzelemgazdag SEAT formanyelv tökéletes megfelelője az elektromos járművek új világában. Formatervezési csapatunk nagyon komolyan vette a feladatot, hogy igazán vonzó megjelenéssel ruházza fel első, tisztán elektromos járművünket. Úgy vélem, hogy elektromos autót vezetni izgalmas és szórakoztató kell, hogy legyen. El kell érjük, hogy az ügyfelek beleszeressenek az elektromos autókgondolatába.” – nyilatkozta Alejandro Mesonero-Romanos, a SEAT formatervezési igazgatója.
Az átgondolt aerodinamikai megoldások az autó oldalsó kialakításánál is alapvető szerepet töltöttek be. A formatervezésnél alkalmazott légfüggöny elegáns, mégis praktikus megoldást kínál a teljesítmény és a vonzó megjelenés összehangolása szempontjából.
Ez talán a kerekek esetében érhető leginkább tetten. A 20 col peremátmérőjű kerekek esetében a teljesítmény maximalizálása létfontosságú volt. A turbinát idéző formaterv olyan hasznos légáramlat kialakulását segíti, amely az aerodinamika javítása mellett – a dinamika megőrzését segítendő – gondoskodik fékek hűtéséről is. A kerekek aerodinamikai, hőleadási és súly szempontból is a tökéletes arányokat képviselnek.
Az autó hátsó részét megvizsgálva egy kétrétegű légterelőt találunk, amely szintén a SEAT el-Born aerodinamikai teljesítményét javítja, gondoskodva arról, hogy a levegő akadálytalanul áramoljon, minimálisra csökkentve a turbulenciát. Mindemellett látványos eleme a jármű dinamikus karakterének is.
Az autó belsejében – köszönhetően a tisztán elektromos hajtásrendszernek – a tervezők maximalizálták a térkínálatot, egy teljesen új élmény lehetőségét teremtve meg ezzel.
Az igényesen megformált utaskabin a könnyed hullámzás érzetét kelti bennünk, ugyanakkor műszaki szempontból is a legkorszerűbb megoldásokat kínálja, mint amilyen a digitális műszerfal, vagy a műszerfal közepén elhelyezett 10 colos infotainment kijelző.
Az autó belsejében helyet foglalva a figyelem azonnal a vezetőre irányul, a műszerfal vonalvezetése a kormány mögött helyet foglaló irányába tart.
A bőséges helykínálat a beltérben immár minden utas kiváltsága. Köszönhetően a megnövelt belső arányoknak minden utas kényelmesen élvezheti a kagylószerűen megformált ülések kínálta tágas teret, maximalizálva a praktikumot és a funkcionalitást a belső térben. A tárolóhelyek mérete is megnőtt, erre kitűnő példa, hogy immár a két első ülés között is lehetőség nyílik egy táska elhelyezésére.