A Shell kenőanyag-üzletág idei árbevétele várhatóan eléri a 3 milliárd forintot
A Shell kenőanyag üzletág árbevétele Magyarországon idén várhatóan 10 százalékkal bővül, és eléri a 3 milliárd forintot, a cég közel 3,5 millió liter kenőolajat értékesít évente a belföldi piacon, ehhez adódik hozzá az autógyárakban eladott, mintegy 13 millió liter – mondta Tamás Tamás, a Shell kenőanyagok kizárólagos hazai forgalmazójának, az Orbico Hungary Kft. divízióvezetője az MTI-nek. Azt is megjegyezte, hogy az olajhamisítás, valamint a kenőolajok feketekereskedelme terén az utóbbi időben javult a helyzet.
Kifejtette: a hazai kenőolaj piac az iparági szereplők szerint közel 70 millió liter, amelyen több mint 100 olajmárka osztozik, így a verseny éles. A piacon a nagy olajmultik (TOTAL, ENI, Castrol, Shell, Mobil) mellett helyi, regionális márkák, illetve kis, most induló de ambiciózus gyártók is helyet kapnak. A Shell kenőanyagai jelen vannak az ipar szinte összes területén a személygépjármű szektortól a teherfuvarozáson át a különböző ipari alkalmazásokig.
Tamás Tamás szerint az olajhamisítás, valamint a kenőolajok feketekereskedelme terén az utóbbi időben javult a helyzet, többek között az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) bevezetésének köszönhetően, valamint azáltal, hogy a kenőolaj jövedéki termék lett. Hozzátette, nincs tudomásuk arról, hogy Magyarországon hamis Shell olaj lenne.
Hangsúlyozta, a feketekereskedelemben kapható, valamint hamisított termékek közel sem képesek teljesíteni azokat a kritériumokat, amelyeket az autógyártók a kenőanyagokkal szemben támasztanak. A mai termékek magas szintű műszaki tulajdonságait csak hosszú évtizedek tapasztalataival, rengeteg fejlesztéssel, laboratóriumi, valós körülmények közötti és motorfékpadokon végzett teszteléssel lehet elérni, ami dollármilliókat emészt fel – mutatott rá.
Kitért arra is, hogy a globális kenőanyag-kereslet 2015-ben 38,8 millió tonnára csökkent a 2014-es 39,4 millió tonnáról. A Shellnek azonban sikerült megvédenie pozícióit mindhárom piaci szegmensben, így megőrizhette piacvezető részesedését. A Shell Lubricants 2017-ben is megtartotta vezető pozícióját, ezzel immár tizenegy egymást követő évben lett az első számú globális kenőanyaggyártó.
A Shell a Kline & Company becslése szerint világszinten mintegy 4400-4600 kilotonna késztermék kenőanyagot értékesített éves szinten az elmúlt évek átlagát tekintve, ennek 36 százalékát a személygépjármű, 34 százalékát az ipari szektorban, 30 százalékát pedig a haszongépjármű szektorban. A jelentés szerint a Shell Lubricants a piacvezető az Egyesült Királyságban (18 százalék), az Egyesült Államokban (12 százalék), Kanadában (13 százalék) és Kínában (8 százalék).
A hazai piacon a gyári első feltöltésű motorolajokkal együtt 20 százalék feletti a Shell kenőanyagok piaci részesedése. A divízióvezető kiemelte: a Shell a növekvő keresletre válaszolva dollár százmilliókat fektetett kenőanyagipari ellátási láncának fejlesztésébe, négy kenőanyag-keverőüzemének felújításába, további négy új keverőüzem felépítésébe, továbbá egy kenőzsírgyártó üzem és két bázisolajgyártó üzem létrehozásába. A 2014-es indulás óta a PurePlus technológiával készülő Shell Helix Ultra termékek kétszámjegyű növekedést realizáltak, és ma világszerte több mint száz piacon vannak jelen.
Ezeken felül a Shell biztosítja a kenőanyag-megoldásokat egy sor ipari berendezés, köztük szélturbinák, nehézipari bányászati berendezések és feldolgozóipari gépek számára. Nemzetközi szinten a Shell több mint 200 tudósa és mérnöke dolgozik a kenőanyagokra specializálódott műszaki központjaikban Kínában, Japánban (JV), az Egyesült Államokban és Németországban. Legújabb kenőanyagok és olajok kutatásával és fejlesztésével foglalkozó technológiai központját a kínai Sanghajban nyitotta meg a vállalat 2014-ben. A Shell nemzetközi k+f csapata napi szinten közel 3 millió dollárt költ fejlesztésre, új technológiák kidolgozására – ismertette Tamás Tamás.
A nyilvános cégadatok szerint 2016-ban a Orbico Hungary Kft (A Shell kenőanyagok hivatalos magyarországi kereskedője) 21,1 milliárd forint nettó értékesítési árbevételt ért el. A cég átlagosan mintegy 190 munkavállalót foglalkoztatott tavaly.