Skoda Enyaq Sportline iV (1.)

– Elektromos, érzelemdús, dinamikus

  • Új, tisztán elektromos, akkumulátorhajtású SUV-modelljéhez is kínálja sportos felszereltségi változatát a ŠKODA
  • Sportos megjelenés számos fekete részlettel és a karosszériát mélyebbre süllyesztő sportfutóművel
  • Három teljesítményszint, valamint hátsó- vagy összkerékhajtás

A ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV az új, tisztán elektromos hajtásrendszerű, akkumulátorhajtású Mladá Boleslav-i SUV-modell eddigi legsportosabb változata. Megjelenését számos fekete részlet és nagyméretű kerekek határozzák meg, emellett a karosszériát mélyebbre süllyesztő sportfutómű kínálja a vezetés különösen dinamikus élményét. A beltérben szénszálerősítésű műanyag (karbon) hatású dekorbetétek, háromküllős multifunkciós sportkormány és integrált fejtámlákkal kiformált sportülések gondoskodnak sportos hangulatról. A ŠKODA AUTO ezzel új zászlóshajója kínálatába is bevezeti a SPORTLINE modellváltozatot, mégpedig mindjárt három teljesítményszinten: a 132 kW* teljesítményű ENYAQ SPORTLINE iV 60 és a 150 kilowattos* ENYAQ SPORTLINE iV 80 egyaránt hátsókerékhajtással készül, míg az ENYAQ SPORTLINE iV 80x két elektromos motorjával 195 kW** teljesítményt és összkerékhajtást kínál.

A SPORTLINE változatok a ŠKODA modellportfóliójának szerves részei. E hagyományt folytatja a cseh autógyártó első tisztán elektromos hajtásrendszerű, akkumulátorhajtású SUV-modelljével is, amikor a ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV verzióval bővíti kínálatát. Az itt az alapkivitelhez tartozó sportfutómű modellspecifikus hangolású rugókat és lengéscsillapítókat tartalmaz, s elöl 15, hátul 10 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát. A sportos megjelenést a karosszéria színére fényezett lökhárítók és oldalsó küszöbborítások is hangsúlyozzák. Az elektromos SUV-modell hátsó- és összkerékhajtásával is minden körülmények között hatékony vonóerőátadási képességekkel rendelkezik, magabiztosan továbbítva az útfelületre elektromos hajtásrendszere teljesítményét. Az elektromos motorok konstrukciójukból adódóan már induláskor csaknem teljes egészében rendelkezésre bocsátják maximális forgatónyomatékukat, az autó aljában, a tengelyek között elhelyezett nagyfeszültségű akkumulátor pedig alacsony tömegközéppontról gondoskodva a jármű mozgékonyságára és kanyarbeli menettulajdonságaira is kedvező hatást fejt ki. A sportfutómű speciális hangolásának köszönhetően a ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV dinamikusabb, a gyors kanyarokban pedig karosszériája mérsékelt oldalirányú dőlése jellemzi. Az alapkivitelhez tartozó progresszív kormányzás sportosabb irányíthatósági tulajdonságokat tesz lehetővé.

Két motor és összkerékhajtás az ENYAQ SPORTLINE iV 80x számára

A legerősebb változat az ENYAQ SPORTLINE iV 80x, amely az első tengelyén elhelyezett második villanymotorjának köszönhetően összkerékhajtással juttatja tekintélyes teljesítményét az útra. A két elektromos gép együttesen 195 kW** teljesítményt produkál és 425 newtonméter maximális forgatónyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére. Elsődleges hajtásként a hátsó tengely állandó gerjesztésű szinkronmotorja szolgál, amelynek teljesítménye 150 kW*, maximális forgatónyomatéka 310 newtonméter, legnagyobb fordulatszáma pedig 16 000 1/min, s feszültségátalakítóval (inverter) és egyfokozatú áthajtóművel közösen párhuzamos tengelyű elrendezésben üzemel. A szinkronmotort nagy teljesítménysűrűség és magas hatásfok jellemzi. Teljesítménye széles fordulatszám-tartományon állandó és folytonos teljesítménykarakterisztika jellemzi. Az első tengelyen feszültségátalakítóval (inverter) és egyfokozatú áthajtóművel kiegészített, koaxiális elrendezésű aszinkronmotor működik, amelynek teljesítménye 80 kW*, maximális forgatónyomatéka 162 newtonméter, fordulatszámcsúcsa pedig 13 500 1/min. Az aszinkronmotorok előnyei a rövid időtartamú túlterhelhetőség és a kis ellenállási veszteség, így kiválóan alkalmasak az átmenetileg aktiválható kiegészítő aggregát (Boost) feladatára. Az ENYAQ SPORTLINE iV 80x a 82 kWh energiatároló képességű akkumulátorral készül, hatótávja így a WLTP-ciklus szerint az 500 kilométert*** is meghaladja. Maximális sebessége 160 kilométer/óra.

Két további hajtásrendszer kínálata

A hátsókerékhajtású ENYAQ SPORTLINE iV 60 hátsó tengelyen működő elektromos motorja 132 kW* teljesítményt produkál, míg az ENYAQ SPORTLINE iV 80 hátsó motorjának teljesítménye 150 kW*.

Fékrendszer nagy lassulási teljesítménnyel és energia-visszatáplálással

A fékpedálra lépve az ENYAQ SPORTLINE iV elsősorban különösen hatékony mozgásienergia-visszatáplálási rendszerét (rekuperáció) használja a lassuláshoz, amennyiben az akkumulátorban épp elegendő tárolókapacitás áll rendelkezésre. Az elektromos motor ekkor generátorüzemre váltva növeli a gazdaságosságot és a hatótávot. A fékezés során felszabaduló energia így nem megy hő formájában veszendőbe, hanem részben elektromos energiává alakítva az akkumulátor tárolhatja. Szükség esetén az üzemi fékrendszer is automatikusan működésbe lép. A vezető a kormánykerék szériafelszereltséghez tartozó kapcsolóbillentyűivel bármikor manuálisan állíthatja a rekuperáció, s ezzel a fékrásegítés mértékét. Elöl belső szellőzésű tárcsafékek dolgoznak, míg a hátsó fékeket a rekuperáció következtében csupán kismértékű igénybevétel jellemzi. Ennek megfelelően itt robusztus dobfékeket alkalmaztak a tervezők, amelyek zárt felépítésüknek köszönhetően különösen védettek a korrózióval szemben.

Dinamikus megjelenés fekete karosszéria-kiegészítőkkel

Számos, fényes fekete elem azonosítja az ENYAQ SPORTLINE iV változatot már első pillantásra jellegzetes ŠKODA SPORTLINE modellként. A markáns ŠKODA-hűtőrács szegélye éppúgy fényes fekete, mint az Air Curtain elemek C-alakú keretei. Mindez eltérő színű kontrasztot eredményez a karosszéria színére fényezett, dinamikus kialakítású első lökhárítóval, amely méhsejtmintázatú rácsozattal fedett nagyméretű központi légbeömlő nyílást foglal magában és légterelőperemmel is kiegészül. Fényes fekete stílusjegyként tűnnek fel továbbá a külső visszapillantó tükrök házai, az ablakszegélyek és a tetősínek, valamint a modellspecifikus hátsó lökhárító diffúzoreleme. A hátsó lökhárító éppúgy a karosszéria színére fényezett, mint az oldalsó küszöbborítások. A csomagtérajtó önálló betűkből álló „ŠKODA” felirata és a típusjelzés szintén fényes, míg a tetőlégterelő matt fekete bevonatot kap.

Folyt. köv.!