Skoda Octavia sikertörténet

Az ikonikus modell a Škoda márka szívében áll

  • Az Octavia 65. évfordulója: a történelmi előd 1959-ben debütált, és létrehozta a modell megnevezését
  • A márka szíve: az 1996-ban piacra dobott első modern Octavia-generáció, azóta több mint hétmillió vásárló több mint 60 piacon, több mint négy járműgeneráció
  • Nemzetközileg sikeres: legkelendőbb modell hét európai országban, legnépszerűbb ingatlan 14 országban

Exkluzív autós, motoros és közlekedési podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!

Az Octavia sikertörténete 65 évvel ezelőtt kezdődött, amikor piacra dobták az első Octaviát. 1996 óta a Škoda Auto négy modern generációt és több mint hétmillió példányt gyártott legkelendőbb termékéből. Az ügyfelek körében elért népszerűségét számos rangos nemzetközi díj egészítette ki.

Eredetileg úgy tervezték, hogy megfizethető és kiváló minőségű autózást a lehető legszélesebb közönséghez hozzon verhetetlen áron, az Octavia tervezési és mérnöki filozófiája ma is ugyanaz. Az évek során az Octavia a piac egyik leginkább alkalmazkodó és legpraktikusabb autójának bizonyult. Szárazföldi sebességrekordokat állított fel, címet nyert rallyautóvá alakították át, és a segélyszolgálataink által használt egyik legmegbízhatóbb autóvá vált.

Míg az Octavia óriási eladási sikert aratott világszerte, a britek az egyik legerősebb köteléket alakították ki a Škoda briliáns univerzális modelljével. Több mint 380 000 példány talált szerető otthonra partjainkon.

Az eredeti Octavia: 360 000 darab készült
1959 tavaszán a Škoda megkezdte nyolcadik háború utáni modelljének gyártását Mladá Boleslavban. Innen származik az „Octavia” elnevezés, amely a latin „octava” számon alapul, ami „nyolcadik”-ot jelent. Ez volt egyben a nyolcadik Škoda modell, amely minden körben fejlett független felfüggesztéssel készült, és az utolsó, amely központi tartócsővel ellátott vázszerkezetre épült. Az eredeti Octavia a népszerű Škoda 440-ből származott, de modern, tekercsrugóval ellátott első tengelyt, valamint egyéb műszaki és vizuális frissítéseket kapott, például deformálható biztonsági kormánykerékkel vagy aszimmetrikus parabola fényszórókkal. Négyhengeres motorja 1,1 literes lökettérfogatú és 40 LE (29,4 kW) teljesítményt adott, amelyet négyfokozatú sebességváltón keresztül továbbítottak a hátsó kerekekre, és 110 km/h végsebességet tesz lehetővé. Az Octavia Super 1,2 literes motorja 45 LE (33 kW) volt. 1960 szeptemberében megjelent a vízszintesen osztott csomagtérajtóval rendelkező Octavia Estate. Az Octaviát 1964-ig, az Estate-t 1971-ig gyártották. Összesen 360 000 jármű készült, ebből több mint 54 000 kombi.

MK 1 Octavia (1996-2004)

1 452 000 autót gyártottak világszerte
78 800 darabot adtak el az Egyesült Királyságban
Az 1996-ban bemutatott modern Octavia a márka új arculatát, valamint ambiciózus jövőbeli terveit testesítette meg. Ekkora volt a kereslet a gyártás korai szakaszában, a brit vásárlóknak 1998-ig kellett várniuk, hogy végre megérkezzenek a jobbkormányos modellek a bemutatótermekbe. A kezdeti kínálat 1,6 literes benzines modellekből állt, egyszerű kétmodell-felszerelésben. 1999-ben 1,8 literes turbómotorral bővült a kínálat, dízelekkel és egy kombi változattal. A felállást 2000-ben felülvizsgálták új díszítőnevekkel; Classic, Ambiente, Elegance és Laurin & Klement, valamint egy új motorpaletta.

2001-ben az első Octavia vRS modell megérkezett az Egyesült Királyság bemutatótermeibe. Az 1,8 literes turbómotorral, 180 lóerővel meghajtott Škoda első nagyteljesítményű szériamodellje az 1970-es évek vége óta hatalmas sikert aratott a vásárlók körében – különösen kombi formájában –, és megalapozta a jelenlegi többmodellből álló vRS-kínálatot.

MK2 Octavia (2004-2013)

2 603 000 autót gyártottak világszerte
130 600 darabot adtak el az Egyesült Királyságban
A második generációs Octavia a modern technológiát verhetetlen áron kínálta. Közvetlen befecskendezéses motorokkal, hatfokozatú sebességváltókkal és DSG duplakuplungos sebességváltóval az Octavia sorozatdíjas lett, mind az autós sajtótól, mind a vevői elégedettségért felelős szervezetektől kapott elismeréseket.

A kínálat ismét minden irányban bővült, olyan teljesen új változatokkal, mint a Scout, megemelt hasmagassággal és masszív karosszéria-kialakítással, ami igazán mást kínál a vásárlóknak. A dízelmotoros vRS-modell 2006-ban érkezett – folytatva a Fabia vRS-sel megkezdett trendet –, tovább bővítve az Octavia vonzerejét a nagy futásteljesítményű flotta vásárlói körében.

MK3 Octavia (2013-2020)

2 483 000 autót gyártottak világszerte
145 510 darabot adtak el az Egyesült Királyságban
A harmadik generációs modell volt az első Škoda, amely a Volkswagen-csoport fejlett MQB architektúráján alapult – egy rendkívül alkalmazkodó platformon, amely lehetővé tette a Mlada Boleslav tervezőcsapatának a tökéletes, kompromisszumok nélküli elrendezés megalkotását. Ennek eredményeként a harmadik generációs Octavia kategóriaelső belső teret és praktikusságot, valamint számos vezetőtámogató és biztonsági rendszert kínált – amelyek közül sok újdonság volt a szektorban. A méret, a hely és a felszereltség növekedése ellenére az MK3 Octavia akár 100 kg-mal könnyebb is volt elődjénél.

MK4 Octavia (2020 – -)

673 000 autót gyártottak világszerte
Eddig 31 960 darabot adtak el az Egyesült Királyságban
A negyedik generációs modell újradefiniálta az ágazati szabványokat a berendezések, az érték és a technológia tekintetében. Az elődjénél hosszabb és szélesebb autó csomagtartója nagyobb volt, és bemutatta a Škoda formanyelvének legújabb fejlesztését. A belső térben a kategóriaelső praktikum kiemelkedő funkcionalitással és kiváló minőségű anyagokkal ötvöződött. Az Octaviánál először a pre-facelift modell első alkalommal kínált head-up kijelzőt, és ez volt az első Škoda, amely a DSG-t használó shift-by wire technológiát használta a DSG működtetésére, amely elektronikusan továbbítja a vezető fokozatát a sebességváltónak.

A modell egy sor új biztonsági rendszerrel is debütált, mint például az ütközést elkerülő asszisztens, a kanyarodási asszisztens, a kilépési figyelmeztetés és a helyi forgalomra figyelmeztető funkció. A modell másik első lépése a plug-in hibrid bevezetése volt. Az Octavia iV-ben egy 1,4 TSI benzinmotor és egy villanymotor együttesen 204 LE teljesítményt ad le. A 37 Ah kapacitású, 13 kWh energiát biztosító nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor akár 37 mérföld elektromos hatótávolságot tesz lehetővé a WLTP ciklusban.

Amióta az Octavia 1998-ban újra bekerült a Škoda kínálatába, több mint 380 000 modell talált otthonra az Egyesült Királyságban, és az Egyesült Királyság piaca a globális eladások 6%-át teszi ki.

A négy modern generációban eladott több mint 7,15 millió példányával az Octavia nemcsak a Škoda márka alappillére, hanem a tíz legkelendőbb autó egyike is Európában, valamint a kompakt kategória legkelendőbb modellje az egész országban. az EU 27 tagállama, valamint Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc. Az Octavia kombi 2016 óta a legnépszerűbb kombi Európában minden szegmensben, a jelenlegi Octavia Estate pedig az első számú kombi 14 országban. A negyedik Octavia generáció jelenleg hét európai országban a legkelendőbb jármű. A Škoda legnagyobb európai piacán, Németországban az Octavia évek óta a legnépszerűbb importjármű. Ezenkívül az Octaviát rendőrségi járműként használták Ausztriában, Horvátországban, Franciaországban, Olaszországban, az Egyesült Királyságban, Koszovóban és Marokkóban.

Dicséret a nemzetközi autós magazinoktól és olvasóiktól
A Škoda Octavia különböző generációi az évek során számos nemzetközi autós sajtódíjat gyűjtöttek be. 2020-ban az Octavia megszerezte az első helyezést a német „Auto Bild”-ben az összkerék-hajtású autók kategóriában 40 000 euróig, és a „Legjobb családi autó” címet a WWCOTY (World Women Car of the Year) díjban. Ezt követte 2021-ben a brit „Auto Express” autós magazin „Az év családi autója” díja. 2023-ban az „Auto Bild” sorozatban ötödik alkalommal választotta az Octaviát a „Legjobb cégautónak” a kompakt kategóriában. A brit „What Car?” magazin 2023-as Év Autója díjátadóján elnyerte a „Legjobb családi autó a praktikumért” címet. 2024 februárjában immár tizenegyedik alkalommal nyerte meg a kompakt kategória import kategóriáját az „auto motor und sport” német autós magazin „Legjobb autók” díjában.