Sofőr nélkül szállítják az utasokat a hibrid Toyota kisbuszok

A többszörösen díjnyertes Toyota Sienna buszlimuzin következő generációs modellje adja majd annak az önjáró gépkocsinak az alapját, amely már 2021-től szállíthat utasokat az autógyártó és az Uber stratégiai együttműködésének keretében.

A Toyota tavaly nyáron jelentette be, hogy az Uber fuvarmegosztó vállalattal még 2016-ban kötött együttműködési megállapodást kiterjesztve néhány éven belül nagy mennyiségben bocsát közúti forgalomba olyan, fejlett önjáró technológiákkal felvértezett gépkocsikat, amelyekkel tovább folytathatja átállását a mobilitási szolgáltatás (mobility as a service, MaaS) ma még épp csak körvonalazódó üzleti modelljére. Az új gazdasági paradigma kidolgozásában ezzel úttörő szerepet vállaló partnerek most arról számoltak be, hogy a hamarosan bemutatkozó, új generációs Toyota Sienna buszlimuzin mintegy száz példányát fogják a két vállalat technológiáival felszerelni, és azokat 2021-től szolgálatba állítani az Uber hálózatában.

A flotta tagjai 4. szintű autonóm mobilitásra lesznek képesek, azaz bizonyos feltételek teljesülése esetén teljesen önállóan tudnak közlekedni. A „bizonyos feltételek” ebben az esetben azt jelenti, hogy a járművek egy földrajzilag pontosan körülírt területen belül fognak tudni emberi beavatkozás nélkül haladni és manőverezni, árulta el az Automotive News szerkesztőinek James Kuffner, a fejlesztési együttműködésben technológiai beszállítóként részt vevő TRI-AD (Toyota Research Institute – Advanced Development) kutatóintézet elnöke. Ezen a virtuális kerítéssel (geofence) körbezárt területen belül ultramodern infrastrukturális támogatás – többek között rendkívül nagy felbontású térképek, illetve járművek és környezetük közötti (V2X) kétirányú kommunikáció – teszi lehetővé a fejlett érzékelőkkel és nagy kapacitású számítógépekkel felszerelt járművek számára az önálló döntéshozatalt.

A TRI-AD műszaki igazgatója, Ken Koibuchi szerint azért esett a választás a jelenleg még fejlesztés alatt álló, új generációs Siennára, mert annak új generációs padlólemeze, tekintélyes belső tere és nagy kapacitású hibrid akkumulátorcsomagja kielégíti a technológia hely- és energiaigényét. Az autókat szériaállapotban veszik át a gyártótól, és utólag szerelik fel az Uber és a Toyota laboratóriumaiban kifejlesztett technológiákkal: kamerákkal, érzékelőkkel, lézeres szenzorokkal és processzorokkal. „Rendkívül sok időbe és energiába telik egy ilyen átépítés. Ki kell szerelni az üléseket, lebontani a kárpitozást, és módosítani kell a gyári kábelkötegeket” – tette hozzá Koibuchi. „Az autonóm járművek átalakítása igen bonyolult feladat.”

A közepes és hosszú távolságok megtételére optimális, hibrid Sienna buszlimuzinokon kívül a Toyota egy akkumulátoros elektromos gépkocsi forgalomba állítását is tervezi. Ennek koncepcióját a személy- és áruszállításra egyaránt felkészíthető e-Palette tanulmányautóval vázolta a gyártó idén januárban. A rövid távú közlekedésre tervezett jármű első példányai már 2020-ban, a Tokiói Olimpia idején szolgálatba állnak, erősítette meg a Toyota korábban vázolt szándékait Shigeki Tomoyama, az autógyártó autonóm mobilitási projektjeiért, így az Uberrel folytatott együttműködésért is felelős Toyota Connected elnöke.

Fotók: Toyota, UBER