Sokat sejtető névekkel hozott ki új limitált modelleket a Suprából a Toyota

A Toyota versenyistállója, a motorsport területén sikert sikerre halmozó (idén a Rally Világbajnokság, a Hosszútávú Világbajnokság és a Tereprally Világbajnokság gyártói címeit is megszerző) TOYOTA GAZOO Racing a vállalat sportautóinak fejlesztéséért is felel. A TGR most bemutatta a frissített Suprát (3,0 literes) GR Supra Lightweight Evo néven, valamint a limitált szériás Supra „A90 Final Edition”, azaz végső kiadás névre keresztelt modellt.

A limitált kiadású Supra „A90 Final Edition” névre keresztelt modellkülönlegesség világszerte mindössze 300 darabos korlátozott példányszámban lesz elérhető. A Toyota Supra 1978-as első generációjának bemutatása (1978-ban debütált Észak-Amerikában Celica Supra néven, Japánban Celica XX néven; a japán piacon az 1986-ban először Supraként forgalomba kerülő modell generációs máshol a harmadik generációs Supra volt) óta a rajongók egész garmadája szeretett bele a modellbe, ami azóta is ragaszkodik a soros hathengeres, orrmotoros, hátsókerék-hajtású képlethez (jóllehet a jelenlegi Supra soros négyhengeres motorral is kapható). Továbbá – amellett, hogy a Supra a Super GT és számos más autóversenyen is indult – a Supra-alapú, versenyspecifikus GR Supra GT4 lehetővé tette az ügyfelek számára, hogy a világ különböző versenyein élvezzék a vezetést és a versenyzést. 2019-ben Akio Toyoda elnök, azaz Morizo Mesterpilóta erős vágyától hajtva, a Supra 17 év kihagyás után visszatért.

A megjelenéskor Toyoda elnök így nyilatkozott:

„Annak idején számtalan órát töltöttem egy régi Supra volánjánál a Nürburgringen, hogy mesterpilótává váljak. A Supra olyan, mint egy régi barát, aki különleges helyet foglal el a szívemben. Míg más gyártók a bevezetésre váró gyönyörű új prototípusaikat tesztelték, én egy régi Suprát vezettem, amelyet már nem gyártottak. Így annak ellenére, hogy a Toyota nem tervezte egy új Supra gyártását, sok más megrögzött Supra-rajongóhoz hasonlóan világszerte, titokban én is szerettem volna, ha ez mégis megtörténik. Az új GR Supra a Nürburgringen végzett tesztek során született meg, és őszintén mondhatom, hogy ez egy olyan autó, amelyet élvezet vezetni, és jobb, mint valaha.”

A jelenlegi Supra a bemutatása óta folyamatosan fejlődik, 2020-ban és 2022-ben frissített modellekkel. A legújabb, részben továbbfejlesztett Supra célja, hogy még integráltabb vezetési élményt nyújtson, nemcsak a városi utcákon, hanem a kanyargós utakon és a versenypályákon is. Fokozott fékteljesítményt kínál a biztonság érdekében, valamint merevebb karosszériát, felfüggesztést és futóművet, optimalizált hangolást és fokozott aerodinamikai teljesítményt. Továbbá, a rajongók jelenlegi generáció iránti szeretetének és támogatásának hálájaként, valamint a különböző versenyek – például a GT-futamokon, a driftversenyeken és a NASCAR-ban – a TGR és a Supra által elért eredmények ünneplésére megalkották a Supra „A90 Final Edition” limitált különkiadást. Ez a különleges Supra számos továbbfejlesztett elemmel büszkélkedhet, mint például a megnövelt motorteljesítmény és nyomaték, a megerősített fékek és a karosszéria fokozott merevsége, valamint a KW felfüggesztési rendszer – amelyek versenyautókban is helyet kapnak – és a nagy tapadású gumiabroncsok használata. Az eredmény egy különleges, nagy teljesítményű csúcsmodell, amelyet a Supra természetes fejlődésével szinkronban optimálisan hangoltak. Bár a jelenlegi Supra gyártása a tervek szerint a Supra „A90 Final Edition” csúcsmodellel ér véget, a TGR a jövőben is folytatja a Supra csiszolását motorsport-tevékenységek révén.

A GR Supra Lightweight Evo főbb újdonságai

Hajtáslánc: Az új futómű-beállításokkal összhangban optimalizálták az aktív differenciálmű-szabályozást, hogy csökkentsék a kanyarodás közbeni alulkormányozottságot és javítsák a kezelhetőséget.

Fékek: A fékteljesítményt a megnövelt átmérőjű Brembo első tárcsafékek alkalmazásával erősítették meg.

Karosszéria és felfüggesztés: Az aktuális helyzetre reagáló, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókat felülvizsgálták, és az első stabilizátort megerősítették a vezetési élmény javítása érdekében. Az első és hátsó stabilizátorok megerősített alumíniumból készült konzolokat használnak. Az első vezérlőkarok megerősített gumi perselyeinek és a hátsó segédváz megerősített gumitartóinak használata fokozza a felfüggesztés és a karosszéria integrációját, így jobban közvetíti az útinformációkat a vezető számára, és hozzájárul a pontosabb kezelhetőséghez. A hátsó padlólemez alatti merevítő szerkezetet megerősítették a karosszéria merevségének növelése, a közvetlenség és a tapadás javítása, valamint a jobb irányíthatóság érdekében. A többi evolúciós változtatással összhangban az elektromos szervokormány (EPS) vezérlését is optimalizálták, hogy közvetlenebb kormányérzetet és jobb irányíthatóságot biztosítson.Az első és a hátsó kerekek dőlésszögét a jobb kanyarstabilitás és a tapadás növelése érdekében módosították.

Gumiabroncsok és kerekek: A matt fekete kerekek hozzájárulnak a merész stílushoz.

Külső: A szénszálas hátsó légterelő egyesíti erőit az első kerékjárati íven elhelyezett légterelővel és a magasabb első kerékdobokkal az optimális első és hátsó aerodinamikai egyensúly és leszorítóerő érdekében, javítva az útfekvést és a kezelhetőséget.

Belső tér: A vezetőülés kárpitozása Alcantara és valódi bőr, „GR” hímzéssel. A belső tér sportosságát hangsúlyozandó a váltógombon (a hatfokozatú, kézi sebességváltós járműveknél) és a biztonsági öveken található gyűrű és a varrás piros színű.

A Supra „A90 Final Edition” limitált széria főbb tulajdonságai

Erőátvitel: A beszívott levegő útvonalát felülvizsgálták, és alacsony ellennyomású katalizátort alkalmaztak a nyomásveszteség csökkentése érdekében. A motorvezérlés ennek megfelelően lett optimalizálva, a teljesítmény 387 lóerőről (285 kW) 435 lóerőre (320 kW), a nyomaték pedig 500 Nm-ről (51,0 kgf/m) 570 Nm-re (58,1 kgf/m) nőtt a jobb gyorsulás és reakciók érdekében. A motorolajteknőhöz terelőlemezt helyeztek, amely megakadályozza az olaj egyenetlen eloszlását, amikor a jobb kanyarteljesítményhez kapcsolódó nagyobb g-erők hatnak az autóra. A hűtési teljesítmény a jobb motorteljesítménynek megfelelően javult a radiátor hűtőventilátorának megerősítésével, egy segédradiátor hozzáadásával és a differenciálmű burkolat hűtőbordáinak megnagyobbításával. Az új futómű-beállításnak megfelelően az aktív differenciálmű-vezérlést úgy optimalizálták, hogy csökkentse az alulkormányzottságot kanyarodás közben, és javítsa a kezelhetőséget. Akrapovič titán kipufogót alkalmaztak, ami erőteljes motorhangot eredményez.

Fékek: Elöl a 19” Brembo fékek nagy súrlódási együtthatójú fékbetétekkel fokozzák a fékteljesítményt, míg elöl és hátul is fúrt úszó tárcsák biztosítják a kiváló fékerőt még dinamikus vezetés közben is. A rozsdamentes acélhálós fékcsövek csökkentik a fékezés során a csövek tágulása miatti nyomásátviteli veszteséget, maximalizálva a megerősített fékrendszer hatékonyságát.

Karosszéria és felfüggesztés: A szabályozható csillapítással rendelkező KW felfüggesztés – amely ugyanannak a márkának a terméke, mint amit a GR Supra GT4 versenyautóban használnak – 16 lengéscsillapítási és 12 nyomásfokozattal rendelkezik, és az első és stabilizátorokat is megerősítették, hogy a legkülönbözőbb körülmények között is tökéletes legyen az úttartás. Az első alsó karok megerősített gumiperselyei, az első vezérlőkarok párnázott gömbcsuklói, és a hátsó segédvázhoz csatlakozó, a GR Supra GT4-ből származó merev alumínium rögzítés javítja a felfüggesztés és a karosszéria integrációját, így még jobban továbbítja az útról érkező információkat a vezetőnek, és hozzájárul a precíz kezeléshez. A megerősített első tetőmerevítő és a hozzáadott első padló alatti merevítő a megerősített hátsó padló alatti merevítővel és a csomagtartóban lévő megerősített belső keresztrúddal kombinálva növeli a karosszéria merevségét, javítja a közvetlenséget és a tapadást, és fokozza az irányíthatóságot. A modell evolúciós változásaival összhangban az elektromos szervokormány (EPS) vezérlését úgy optimalizálták, hogy közvetlenebb kormányérzetet és jobb kezelhetőséget biztosítson. Az első és a hátsó kerekek dőlésszögét felülvizsgálták, hogy növeljék a tapadást a jobb kanyarstabilitás érdekében.

Gumiabroncsok és kerekek: A Michelin Pilot Sport Cup 2 nagy tapadású gumiabroncsok 10 százalékkal szélesebbek, mint a hagyományos Supra gumiabroncsai, ami tovább javítja a kanyarstabilitást és a határokat feszegető teljesítményt. A könnyű, 19” első és 20” hátsó kerekekre rágravírozták a TGR logót.

Külső: Az aerodinamikát a GR Supra GT4 fejlesztését vezető TOYOTA GAZOO Racing Europe-ra bízták, amely az autóversenyeken keresztül felhalmozott know-how-ját alkalmazta, és saját szélcsatornáját használta a folyamatos teszteléshez. A szénszálas első légterelő, az első légterelő szárnyak és az első középső szárny kombinálva a GR Supra GT4 stílusú szénszálas, hattyúnyakú hátsó szárnnyal optimalizálják az első és hátsó aerodinamikai egyensúlyt, a leszorítóerőt és a légellenállást, ami javítja az útfekvést és a menetdinamikát. A motorháztetőn található új szénszálas légcsatorna kivehető belső elemmel rendelkezik, amely eltávolítva extra hűtést biztosít.

Belső tér: A „RECARO Podium CF” szénszálas kagylóülések Alcantara® borítású üléspárnákkal magabiztosan tartják a testet, hogy támogassák a pontos vezetést még akkor is, ha a vezetőre a jobb menetdinamika miatt megnövekedett g-erők hatnak. Emellett a vezetőülés piros színben készült, hogy kihangsúlyozza a pilótafülke vezetőközpontú kialakítását. A kormánykerék, az ajtókárpit, a középkonzol térdtámasza, a középső kartámasz, a váltógomb és -szoknya, valamint a műszerfal középső része Alcantara® borítást kapott. Emellett a piros biztonsági övek és az exkluzív szénszálas koptatólemezek fokozzák a limitált szériás modell exkluzivitását.

A GR Supra Lightweight Evo és a limitált kiadású Supra „A90 Final Edition” főbb műszaki adatai

Üzemanyagtartály térfogata[liter]5252

A GR Supra Lightweight Evo és a limitált kiadású Supra „A90 Final Edition” bevezetésének tervezett üzemezése


Bevezetésre tervezett régiókAz értékesítés
megindításának ütemezése
Supra (3,0 literes) frissített modellFokozatos globális bevezetés, beleértve Japánt, Európát és Ausztráliát stb.Folyamatosan 2025 tavaszától
Limitált kiadású
Supra “A90 Final Edition”
Japán
Európa
Japán: Mérlegelés alatt Európa: 2025 tavaszán

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!