• Egyéb

Sokat várnak tőle

MÉG TÖBB ÚJ VEVŐT HOZHAT A TOYOTÁNAK A VADONATÚJ AYGO

A sikertörténet minden bizonnyal folytatódik: a friss arculatú, a 2018-as Genfi Autószalonon először reflektorfénybe lép új Toyota AYGO stílusosabb és élvezetesebben vezethető, mint valaha. A Toyota tervezői arra törekedtek, hogy az autó jellegzetes karakterét tovább hangsúlyozva még előnyösebben pozícionálják a modellt az A-szegmensben, ezért nemcsak megerősítették az AYGO fiatalos és különleges arculatát, hanem az autó menetdinamikáját és vezetési élményét is magasabb szintre emelték.

2014-es színre lépése óta a jelenlegi AYGO nagy sikereket aratott az európai A-szegmensben. Az autó első pillantásra felismerhető, már-már védjegynek számító ‘X’ orrkialakítása és a személyre szabást segítő opciók széles választéka révén a Toyota kisautója látványosan kitűnik a tömegből. Az AYGO vásárlói többnyire nem azok, akik pusztán észérvek alapján választanak maguknak járművet; látványos megjelenésének és élvezetes vezetési élményének köszönhetően az AYGO a Toyota egyik legsikeresebb modellje, ha új vásárlók megszerzéséről vagy más márkáktól való átcsábításáról van szó. 2017-ben az AYGO volt az A-szegmens egyik legkelendőbb modellje: az autóból 85.000 darab fogyott el, ami 6,6 százalékos piaci részesedést eredményezett.

Dizájn

A tervezők megtartották az AYGO ikonikus ‘X’ orrkialakítását, de a korábbi kétdimenziós grafikát erőteljesebb, térhatású elemmé formálták. Az új, különleges dizájnt áttervezett Keen Look fényszóróegységek és integrált nappali menetfények (DRL) egészítik ki, így az AYGO már első pillantásra is vonzó látványt nyújt. Az orr-rész alsó szekciója határozott keretbe foglalja a hűtőrácsot, kihangsúlyozva az AYGO stabil kiállását és a kompakt autókra jellemző agilitást. A lámpatestek alatti, Fekete, Ragyogó fekete vagy Ezüst színben választható díszítőelem szélesebbnek láttatja az autót. Oldalnézetből azonnal feltűnik, hogy az erősebb térhatású orrkialakítás formavilága szépen egybecseng a hátsó lámpatestek külső lencséivel, vizuális összeköttetést teremtve az autó eleje és hátulja között, álló helyzetben is az előre irányuló mozgás és a dinamizmus benyomását keltve. Az AYGO hátsó részén elhelyezett új LED DRL fényvezető elemei azonnal felismerhető, jellegzetes külsővel ruházzák fel az autót. Ez a megoldás azt az érzetet kelti, mintha a kompakt kabin közvetlenül a széles lökhárító alsó része fölött kezdődne. Az új külső megjelenést két új karosszériaszín teszi teljessé (Magenta és Kék), valamint techno-hangulatú felniközép-elemek és 15 colos könnyűfém keréktárcsák, amelyek minden felszereltségi szinthez más és más dizájnnal rendelhetők meg. A kombinált műszeregység megjelenése is frissebb lett: ez az elem is erősebb térhatást kelt, és új a háttérvilágítás színe is. Az utastér prémium színsémái közt megjelent a Kvarc szürke és a Zongoralakk fekete árnyalat is, és a legtöbb felszereltségi szinthez új üléskárpitok is rendelhetők.

Felszereltségi szintek

A Toyota szakemberei a szegmens legfelső szintjét szem előtt tartva dolgozták ki az új AYGO különböző modellváltozatinak felszereltségét, hogy az autó még szélesebb vásárlóréteget szólítson meg. Minden modellváltozat saját dizájn-elemeket, könnyen felismerhető első lökhárító-kialakítást, egyedi könnyűfém keréktárcsákat és utastér-kidolgozást kínál. A belépő szintű x változattól kezdve a közepes szintű x-play kivitelen át egészen a leggazdagabb felszereltségű x-clusiv változatig minden modell más és más célközönség ízlését és igényeit szolgálja ki. Az új AYGO felszereltségi stratégiájának középpontjában az x-play áll, amelynek kínálatában rengeteg különféle opció szerepel, hogy a vásárlók személyes ízlésükhöz igazíthassák az autót. Ám már az x-play alapfelszereltsége is kifejezetten bőséges, hiszen olyan tételeket is tartalmaz, mint a klímaberendezés vagy az x-touch 7 colos multimédia érintőképernyő. A gazdag felszereltségű új x-clusiv változat az x-play alapfelszereltségét különleges, három színből kiválasztható kéttónusú fényezéssel, egyedi 15 colos, dupla küllős könnyűfém keréktárcsákkal, automatikus klímaberendezéssel, kulcs nélküli ajtónyitással és Toyota Safety Sense biztonsági csomaggal egészíti ki. Két különleges kiadású modell, az x-cite és az x-trend is megjelenik majd, időről időre izgalmasan frissítve fel az AYGO kínálatát. A x-cite az AYGO-család különleges tagja: a kéttónusú Magenta fényezésű autó exkluzív 15 colos fekete könnyűfém keréktárcsákat kap, valamint Magenta színű öltésekkel varrott Manhattan üléskárpitot, a karosszéria színére fényezett szellőzőnyílás- és váltógomb-betéteket és Zongoralakk fekete keretet a műszerfal és a váltókar köré. Azok a vásárlók, akik még több dinamizmust várnak a Toyota A-szegmensű modelljétől, elégedettek lesznek az x-trend kivitellel. Az autó fekete utasterét fekete fényszóródíszítések, világoskék külső tükörburkolatok, egyedi sportmatricák, exkluzív 15 colos, 10 küllős könnyűfém keréktárcsák, részleges bőrkárpitozás és világoskék utastéri dekorációs betétek egészítik ki.

Menetdinamika

A mérnökök az új AYGO teljesítményét és menetdinamikáját is továbbfejlesztették, így az autó még fürgébben mozog a városi forgalomban, ám üzemanyag-fogyasztása továbbra is a kategória legjobbja. Mindemellett jelentősen csökkent az NVH (zaj, rezgés és nyersesség) értéke is, ami tovább javítja az utasok komfortérzetét. A Toyota díjnyertes 998 köbcentiméteres, háromhengeres, 12 szelepes DOHC VVT-i motorja immár az Euro 6.2 emissziós előírásoknak is megfelel. Az átdolgozott erőforrás ideális egyensúlyt teremt a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás között, miközben nagyobb forgatónyomatékot ad le az alacsony fordulatszám-tartományban, még élvezetesebb vezetési élményt kínálva a nagyvárosokban. Az új, kettős üzemanyag-befecskendező rendszerrel felszerelt motor magasabb sűrítési aránnyal működik, és a blokkban számos megoldás csökkenti a belső súrlódást. A hűtött kipufogógáz-visszavezető (EGR) rendszerrel ellátott erőforrásban egy továbbfejlesztett kiegyensúlyozó tengely csökkenti az alapjárati rezgést. A motor teljesítménye 53 kW (72 DIN LE) 6.000 1/perc fordulatszámon, forgatónyomatéka pedig 93 Nm 4.400 1/percnél. Az új AYGO 13,8 másodperc alatt gyorsít 0-100 km/órára, és a végsebessége 160 km/óra. Az új AYGO standard és Eco változatban is megrendelhető. Ez utóbbi kivitelben hosszabb a IV. és az V. sebességfokozat, és az áramvonalasabb kialakítású autót alacsony gördülési ellenállású (RRC) gumiabroncsokkal és Stop & Start rendszerrel szerelik fel. A standard változat üzemanyag-fogyasztása a korábbi 4,1-ről 3,9 l/100 km értékre javult (NEDC-ciklusban mérve). Az új homologizációs mérések szerint a standard és az Eco változatok CO₂-kibocsátása 93, illetve 86 g/km. A motor teljesítményének és fogyasztásának javítása mellett a Toyota az új AYGO futómű-beállításait is megváltoztatta, sőt a kormánymű szoftverét is kicserélte, így az autó gyorsabban és pontosabban reagál a vezető utasításaira. A műszerfalba, az A-oszlopokba, az ajtókba és a padló hátsó részébe több hangszigetelő és hangelnyelő anyag került, hogy a motor teljes fordulatszám-tartományában kevesebb zaj és rezgés szűrődjön be az utastérbe.

Toyota Safety Sense

A Toyota Safety Sense olyan aktív biztonsági megoldásokat foglal egységbe, amelyeket arra terveztek, hogy a legkülönfélébb közlekedési helyzetben megelőzzék a baleseteket, vagy mérsékeljék azok súlyosságát. Az ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS)1 körülbelül 10-80 km/órás sebességtartományban képes észlelni az autó előtt feltűnő járműveket, és csökkenteni a ráfutásos baleset veszélyét. Ha rendszer ütközésveszélyt észlel, hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, hogy fékezzen. A PCS ezzel együtt fel is készíti a fékrendszert, hogy extra fékerőt adjon le, amikor a vezető rálép a fékpedálra. Ha az autós lassan reagál, a rendszer automatikusan fékezni kezd, mintegy 30 km/órával2 csökkentve a sebességet, vagy akár teljesen állóra fékezve az autót, hogy megelőzze az ütközést, vagy csökkentse a becsapódás erejét.

A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) az úttestre felfestett felező- és záróvonalakat figyelve segít elkerülni a kisodródásból eredő baleseteket és frontális ütközéseket. Ha az autó az irányjelző használata nélkül kezd el kitérni a sávból, az LDA hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.

1 Műszaki név: ütközés előtti rendszer

2 Az adat egy olyan teszt eredménye, amit egy 30 km/órás sebességgel haladó és egy álló járművel végeztek el. A rendszer működése függ a közlekedési viszonyoktól (pl. útfelület, időjárás) és a járműtől.