Sokkoló adat
Tizenéves az autóállományunk 70 százaléka
Az elmúlt év végén a személygépkocsik átlagos kora az ezredforduló óta a legmagasabbra 14,1 évre emelkedett, és a 3,471 millió autó 70 százaléka volt öregebb tíz évnél – állapította meg a Központi Statisztikai Hivatal. Azóta a helyzet rosszabbodott.
Ahhoz, hogy fiatalodjon az állomány, évente 150 ezer új személyautót kellene forgalomba helyezni, és legalább ennyi régit kocsit küldeni a bontóba. Ezzel szemben tavaly 122 ezer újonnan, és 150 ezer használtan behozott kocsi kapott rendszámot. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete néhány nappal ezelőtt kiadott prognózisa viszont azt mutatja, hogy az egyesület az idei évben már 142 ezer új személyautó forgalomba helyezésével számol. Ez azonban még nemigen javít a korösszetételen.
A 2006/2007-es években volt a legalacsonyabb a magyar személygépkocsi állomány átlagos kora, 10,3 évvel. Azóta folyamatosan romlik a helyzet, és ezen az sem segített, hogy időközben nagyjából félmillióval nőtt a forgalomban lévő autók száma.
Jóllehet a forgalomba helyezett személygépkocsik száma 2011 óta folyamatosan emelkedik, de a növekedést túlnyomórészt a használtimport erőteljes bővülése eredményezte – jegyzi meg a Központi Statisztikai Hivatal, hozzátéve, hogy a 2013-tól 2017-ig tartó öt év mindegyikében több volt az első alkalommal forgalomba helyezett használt autók száma, mint az újaké.
Az új és az importált használt autók forgalomba helyezési listáját tavaly a Volkswagen, az Opel és a Ford vezette: ezek a márkák adták az összes forgalomba helyezés 30 százalékát. Ami a hazai személykocsi állomány márka megoszlását illeti, a korábbi évekhez hasonlóan a legelterjedtebb 2017-ben is az Opel és a Suzuki volt, előbbi állománya 475 ezer, utóbbié 416 ezer járműből állt. A harmadik helyen a Volkswagen végzett 337 ezer darabbal, majd a 285 ezres Fordés a 216 ezres Renault következett a lista élén.
dasblog.hu