Sorozatgyártásba kerülnek a Toyota hordozható hidrogénpalackjai

Újabb kísérleti projekt válhat piaci valósággá a Toyotánál, amint az autógyártó házon belüli beszállítója megkezdte a cserélhető H2-patronok gyártását.

A Toyota két évvel ezelőtt mutatta be forradalmi ötletét, amely potenciálisan praktikus megoldást kínálhat a hidrogénalapú gazdaság megteremtésének és megerősítésének egyik alapvető követelményére: az energiahordozónak a felhasználás helyére történő eljuttatására. 

Ahogy a földgáz vezetéken, az elektromos áram kábelen keresztül jut el az otthonokba, gyárakba, intézményekbe, úgy a hidrogén számára is hasonló hálózatot szükséges létesíteni. Igen ám, de H2-ellátás nélkül nem alakulhat ki fogyasztói kereslet, felvevőpiac hiányában viszont nincs értelme kiépíteni az ellátó infrastruktúrát… A Toyota ezt az ördögi kört kívánta megtörni egy olyan technológia kifejlesztésével, amely a háztartási és kempinggázpalackok mintájára cserélhető, újratölthető, hordozható tartályokban biztosítaná a felhasználók számára a szükséges hidrogént. 

A Toyota és az autógyártó innovatív projekteket kidolgozó és megvalósító leányvállalata, a Woven Planet közösen dolgozták ki 2022-ben a rendszert, amelyben 40×18 centiméteres, hengeres tartályok szolgálnak a hidrogén tárolására. A feltöltött tartály tömege 5 kilogramm, azaz könnyen mozgatható, tartalma pedig a hozzá csatlakoztatott hidrogéntüzelőanyag-cella hatásfokától függően akárt 3,3 kWh elektromos energia előállítására elegendő. Ez háztartási mércével mérve nem sok – egy átlagos négyfős család akár fél nap alatt elhasznál ennyi energiát, ugyanakkor egy tartály könnyedén fedezheti egy nyaralóban eltöltött hétvége szükségleteit, jó alternatívát jelenthet a robogók és elektromos kerékpárok cserélhető akkumulátoraival szemben  és még folytathatnánk.  A hidrogén nem csak elektromosság fejlesztésére alkalmas, de el is égethető, így a H2-tartályok akár kempingezéskor vagy kerti sütésnél is hasznosnak bizonyulhatnak.

A legfontosabb azonban, hogy a technológia méretezhető, így szükség esetén akár nagyobb kapacitású tartályok is gyárthatók, amelyekkel jelentős mennyiségű hidrogén szállítható olyan helyekre, ahová máshogyan nem juttatható el energiahordozó – a rendszer kulcsfontosságúnak bizonyulhat katasztrófa sújtotta területek ellátásában, a mentési munkálatok támogatásában.

Mindez két évvel ezelőtt nem volt több merész álomnál, mostanra viszont a Toyota megkezdte a sorozatgyártás előkészítését: a Toyota-csoport kereskedelmi ága, a Toyota Tsusho alá tartozó, műanyag és gumitermékeket előállító Toyoda Gosei immár nagyüzemben szállítja az anyavállalatnak a cserélhető, hordozható tartályokat. Ezen a téren senki nem rendelkezik nagyobb tapasztalattal és szakértelemmel, mint a Toyoda Gosei, hiszen a Toyota Mirai tüzelőanyagcellás szedán tartályait is ők fejlesztették ki és gyártják. Mind a legtöbb hasonló technológia, várhatóan a hordozható H2-tartály piaci bevezetését is Japánban, korlátozott területen kezdi meg a Toyota, és a tapasztalatok alapján dönthetnek a szélesebb körű forgalmazásról, a technológia esetleges nemzetközi bevezetéséről.

Fotók: Toyota, Toyota Gosei, TechEBlog