Sportos teljesítmény a villanyautók korában
Linda Jackson, a Peugeot nemzetközi igazgatója ismertette, hogy a villanyautók korszakában milyennek szeretné látni a Peugeot személyautók által nyújtott vezetési élményt.
Paradigmaváltás zajlik az autóiparban, s természetesen hasonló folyamat megy végbe a Peugeot-nál is. A francia márka elkötelezett a környezet védelme iránt, ezért tervei szerint 2030 után Európában már kizárólag tisztán elektromos hajtású autókat forgalmaz majd.
A villanyhajtás széles körű bevezetése hatalmas lehetőségeket nyit meg a mérnökök előtt, ugyanakkor olyan új problémákat is felvet, amelyeket minél előbb meg kell oldaniuk. A hagyományos belső égésű motor és a hozzá kapcsolt váltó, valamint az üzemanyagtartály elhagyása például alapjaiban változtathatja meg az autódizájnt. Ezek a részegységek ugyanis tekintélyes helyet foglalnak egy hagyományos kocsiban, de a tisztán villanyhajtásos autókba be sem kerülnek.
Így megnyílik a lehetőség, hogy a korábbiakhoz hasonlóan tágas utastér megtartása mellett még áramvonalasabb karosszériákat rajzoljanak, amelyek kedvezően hatnak az energiafelhasználásra. Az akkucsomagok – főleg azok, amelyek tekintélyes hatótávot tesznek lehetővé – viszont nagyon nehezek, tömegük akár a fél tonnát is elérheti. Ez a gazdaságosság ellen hat, hiszen minden egyes indulásnál nagy tömeget kell meglódítani. Ugyanakkor az akkucsomag lapos, és beépíthető a jármű padlólemezébe, ami miatt a lehető legmélyebben van az autó tömegközéppontja, ez pedig fokozza a stabilitást.
A Peugeot mérnökei is ezekkel az új kihívásokkal küzdenek, és ötletes új megoldásokkal igyekeznek megfelelni a változó igényeknek. A Peugeot vezérigazgatója, Linda Jackson is arról beszélt, hogy a márka génjeiben mindig ott volt a teljesítmény és a sportosság, ezért a villanyautók korszakában is sportos menetteljesítményekre törekszenek majd. Jackson a 24 órás Le Mans-i autóversenyen nyilatkozott a sajtónak arról, hogy milyen irányt követ majd a Peugeot az autóipar éppen zajló forradalma alatt.
„A Peugeot mindig is sportos márka volt, és az a szándékunk, hogy ezt az arculatot megtartsuk. Gondoljanak bele, hogy még ma is mindenki emlékszik a Peugeot 205 GTi-re, és mindannyiunk előtt világos, hogy miért volt annyira népszerű: mert amikor vezettük, mosolyt csalt az arcunkra. Sokkal modernebb, új hajtási technológiákkal épített modelljeink esetében is arra kell törekednünk, hogy hasonlóan lelkesítő vezetési élményt kínáljunk vásárlóinknak” – tette hozzá Linda Jackson.
Az mindenesetre remek kiindulási alap, hogy a villanymotorral szerelt kocsik teljesítménye jellemzően magasabb, mint egy átlagos belső égésű motoros autóé. További előny, hogy a villanymotor késedelem nélkül, azonnal leadja a teljesítményt – szemben a belső égésűekkel, amelyeket pörgetni kell. Az akkutechnológia fejlődésével pedig előbb-utóbb elérünk oda, hogy az akkupakk tömege és töltési ideje egyaránt csökken, energiatároló képessége pedig nő.
Az új elektromos kínálat fejlesztésekor a Peugeot támaszkodhat a versenysportból érkező tudásra és tapasztalatra is. A márka egyik alvállalata, a Peugeot Sport például a 9X8 hiperautóval indul a WEC-kategóriában, ahol olyan ellenfelekkel küzdenek, mint a Ferrari, Porsche, BMW, Lamborghini, Cadillac, Toyota, Alpine, McLaren és Aston Martin.
Az elektromos paletta fejlesztése terén egyébként élen jár a Peugeot, Európában vezető szerepet játszik. A már említett Peugeot 205 GTi például 130 lóerős volt, míg mai utódja, az e-208 156 elektromos lóerőt mozgósít gyorsítás közben – igaz, jóval nehezebb, mint a filigrán 205 volt. Így a mérnökök feladata az, hogy az elektromos autóval is ugyanolyan élvezetes legyen kanyargós úton haladni, s nagyobb tömege ellenére kezesen forduljon, hiszen teljesítményben már most sincs hiány.
Bár még sok fejlesztés és tesztelés van hátra, a Peugeot máris sikereket tudhat magáénak a modellpaletta elektrifikációja terén. Tavaly például 2022-höz képest hat százalékkal több Peugeot fogyott (összesen 1,124 millió darab). Az oroszlános francia márka tizenhét országban érte el eddigi legmagasabb piaci részesedését, Európában pedig két kategóriában is piacvezető; a kisautók között az E-208 és E-2008 duó halad az élen, a könnyű haszonjárművek mezőnyét pedig az E-Partner, E-Expert, E-Boxer trió uralja. Az EU 29 országában az összes forgalomba helyezett új Peugeot közel ötödének a fedélzetén van valamiféle elektrifikáció (BEV, PHEV vagy HEV).
Linda Jackson 1959-ben született Angliában. Egyetemi tanulmányait a Warwicki Egyetemen végezte, tanulmányait követően több angol márkánál, a Jaguarnál, Land Rovernél, a Rovernél és az MG-nél is dolgozott. 2005-ben csatlakozott a PSA konszernhez (Peugeot-Citroen). 2010-ben már a Citroen UK és Írország vezetői székében ült, majd 2014-ben kinevezték a Citroen globális vezérigazgatójává. Az itt töltött hat esztendő alatt sikerrel formálta a márka imázsát, valamint növelte a Citroen eladásait. 2018-ban az Autocar magazin az autóipar legbefolyásosabb nőjének választotta meg. A Stellantis-csoport 2021-es megalakulása óta vezeti a Peugeot márkát.
ILLUSZTRÁCIÓK: STELLANTIS
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!