STECO Team, Szegedi Tudományegyetem

Kategória: prototípus

Üzemanyag: elektromos

Honlap: https://www.facebook.com/stecoteam

A Szegedi Tudományegyetem hallgatói először 2015-ben vettek részt a Shell Eco-marathon versenyen. Friss csapatként elsősorban tapasztalatszerzés miatt utaztak ki, illetve, hogy próbára tegyék járműépítési tudásukat. Az első akadályokat könnyedén vették, a technikai vizsgálaton sikeresen átment az autójuk. A verseny során azonban elektronikai problémájuk adódott és az akkumulátorok is megadták magukat, így sajnos nem tudták folytatni a versenyt és nem sikerült mért kört futniuk.

A csapat lelkesedése az első verseny után még nagyobb lett, és teljesen újratervezték, könnyebbé és áramvonalasabbá építették át a járművüket a 2016-os megmérettetésre. Nem csak új vázszerkezettel és burkolattal készültek, de megújították a vezérlést és az akkumulátorokat is a jobb teljesítmény érdekében. Tesztelési céllal Londonban egy micro számítógépet is használtak, amely menet közben rögzítette az útvonal adatait, például azt, hogy emelkedőn, gyorsításnál és lassításnál mennyit fogyaszt az autó. Az újjáépített járművel 167 km/kWh eredményt sikerült elérnie a csapatnak, amellyel a 26. helyen végeztek.

2017-ben a STECO a Le Mans-i kvalifikációs versenyen vett részt, amely szintén a Shell Eco-marathon versenye azon csapatok számára, akik elsősorban tesztelni szeretnék autójukat profi versenykörülmények között. A szegediek sikerrel, 246 km/kWh eredménnyel zárták a megmérettetést, így a csapat kvalifikálta magát a 2019-es versenyre.

Az idei felkészülés során az autón alapvetően már nem sokat változtattak, azonban a motort kicserélték, és az azt vezérlő elektronikát is átalakították a jobb hatásfok érdekében. Emellett az autó tömegét próbálták lefaragni a diákok, és szellőző nyílásokat helyeztek el a jármű elején a pilóta jobb komfortérzetének érdekében. Azt viszont szem előtt kellett tartaniuk, hogy a légellenállást ezzel ne növeljék meg jelentősen. A munka során a csapat nagy hangsúlyt fektetett a tesztelésre és a jármű finomhangolására. Az emelkedőn való tesztelésre különösen figyeltek, hogy a lehető legkevesebb energiát veszítsék el a pálya ezen szakaszain. A csapattagok tekintetében nagy változások nem voltak az elmúlt időszakban, idén azonban az idősebb, tapasztaltabb dákok több időt fordítottak az utánpótlás-nevelésre, hogy jövőre átadhassák a feladatokat a fiatalabb hallgatóknak.