Stílus ikon és rally nyertes – A “Pagoda” a Mercedes-Benz-től
- Az SL 113-as modell sorozatának hardtop kialakítása az ázsiai templomokra emlékeztet
- A világ első sportautója biztonsági testtel
- Rally táncosok: Győztes a Spa-Sofia-Liège-ben 1963-ban 5500 fárasztó kilométer után
- A Mercedes-Benz Classic eredeti alkatrészei biztosítják a hitelességet és ezáltal az értékmegőrzést
“Közelkép ” – ennek a sorozatnak a neve a Mercedes-Benz Múzeumból mindent elmond. Minden részlet meglepő, izgalmas vagy a színfalak mögötti történetet mesél el, megvilágítva a jármű részleteit, egy kiállítást vagy egy építészeti vagy tervezési funkciót. Ezúttal a figyelem középpontjában: Mercedes-Benz 230 SL “Pagoda ” 1964-től az 5. legenda teremben: Látók – Biztonság és környezet, 1960–1982.
Nem. 8/2024: Mercedes-Benz 230 SL (W 113)
Emlékezetes: Milyen szokatlan becenév egy autóhoz: “Pagoda ”. A nevet régen hozták létre a Mercedes-Benz SL 113-as sorozat számára. Ezt az SL-t “Pagoda ” -nek hívták először Olaszországban – emlékszik vissza Bruno Sacco volt főtervező.
Stílus ikon: A “Pagoda ” név a sportautó jellegzetes hardtopján alapul, amely kissé befelé hajlik, és az ázsiai templomokra emlékeztet. Az alakot Paul Bracq tervezte, aki 1957 márciusában lett az első tervező a “Autótestek Fejlesztési Főosztályán ” a Sindelfingen üzemben. A pagoda tető szerencse a sportautó imázsának és kialakításának. És természetesen az általános kialakítás: a nagy egyszerűség és könnyűség tiszta vonalai kifejező eleganciát teremtenek. Még évtizedekkel később a Bracq még mindig a W 113 kialakítását “tökéletes ” -nek írta le.
Stabilitás: A konkáv tetővonal ötletét technikus adta. A karosszéria erõfeszítései Barényi Béla szakterülete. Rámutat arra, hogy a lefelé ívelt tető stabilabb, mint a felfelé ívelt fémlemez. Ez azonban csak korlátozottan praktikus a 113-as modell sorozat mindennapi használatához, mivel a sportkocsi kemény tetejét ritkán használják tetőtéri csomagtartóval rakományok szállítására.
Innovatív: Barényi másik találmánya nagy jelentőséggel bír a biztonság szempontjából: fogalma a test számára, amelynek elülső és hátsó gyűrődési zónái vannak, és közöttük testreszabható utastér. 1959-ben a Mercedes-Benz 111-es sorozat volt a világ első járműve ezzel a biztonsági karosszériával. Az 1963-ban megjelent új SL természetesen mérföldkőnek bizonyult a sportkocsik világában. Ez aláhúzza, hogy miért van ez az SL az 5. legenda teremben: Úttörők – Biztonság és környezet, 1960–1982.
Előd modell: Az 1963. március 14–24-i genfi autókiállítás a 230 SL, a 113-as modell sorozat első verziójának premierje. A rodster 2,3 literes hathengeres motorral és 110 kW (150 lóerő) kihívást jelentő örökséget szerez. Két elődjét váltja fel, a 190 SL (W 121) és a 300 SL Roadster (W 198), amelyek mind a kezdetektől rendkívül népszerűek és sikeresek voltak. A 300 SL már legendává vált az 1954-től gyártott kupéval.
Igazi sokoldalú: Az új modell segítségével a vállalat boldog médiumot választ. A 230 SL sem kompromisszummentesen kemény roadster, sem szelíd körút sportkocsi. Ez egy kényelmes, mégis sportos kétüléses, magas szintű vezetési biztonsággal.
Portfólió: A 113-as modell sorozatot tovább fejlesztették. 1967. február 27-én a cég bemutatja a 250 SL-t is 110 kW (150 LE), de 2,5 liter elmozdulással és ezért nagyobb nyomatékkal. Ezt kevesebb mint egy évvel később a 280 SL váltja fel egy 2,8 literes motorral és 125 kW (170 LE), ami még erősebb.
Rally versenyző: A Motorsport ezen SL generáció génjeiben is szerepel. Eugen Böhringer és Klaus Kaiser győzelme a Mercedes-Benz 230 SL-n a Spa-Sofia-Liège távolsági rallyon 1963. augusztus 27. és 31. között – körülbelül 5500 kilométer maximális sebességgel – legendás. Böhringer a sportautót “táncosnak ” nevezi, mert manőverezhetőbb, mint a hosszabb tengelytávú szalon.
Fiatal szív: A 280 SL gyártása 1971 márciusában ér véget. Utódja a teljesen újonnan tervezett 107 modell sorozat. A W 113 három SL modelljéből összesen 48 912 egységet gyártanak nyolc éves gyártás során. Manapság a márka legnépszerűbb klasszikusai közé tartoznak. Nem csoda: kombinálják a sportosságot a magas szintű mindennapi praktikussággal, a kényelemmel és az időtlen eleganciával. A gyártón keresztül elérhető Mercedes-Benz Classic eredeti alkatrészek átfogó szállítása jelentős előnyt jelent a “Pagoda ” megőrzése szempontjából. Részét keres? Kattintson ide az alkatrészkeresőhöz: https://teilesuche.mercedes-benz-classic.com.