Súrlódás nélkül működik az új Opel Astra fokozatnélküli váltóműve
- Mindig a helyes áttétel növeli a hatékonyságot bármilyen fordulatszámnál
- Automatikusan, komfortosan és simán működik az Astra fokozatnélküli váltója
- Optimális egyensúlyt teremt a gazdaságosság és az élvezetes vezetés között
- Akár 21 százalékkal kevesebb CO2: ez minden idők leghatékonyabb Opel Astrája
Az Opel különösen hatékony, komfortos és nagyszerű vezetési élményt nyújtó fokozatmentes erőátvitelt (CVT-váltó néven is ismert) kínál az új Astra benzines csúcsváltozatához. Az innovatív hajtómű éppúgy elérhető lesz a sportos ötajtós Astrához, mint a tágas Sports Tourerhez.
A fokozatnélküli váltómű tipikusan egyenletes teljesítmény-leadása és magas hatásfoka tökéletesen illik az Opel Astra díjazott (Európai Év Autója 2016) új generációjához. A közvetlen befecskendezésű 1,4 literes 107 kW (145 LE) teljesítményű benzines turbóval (NEFZ1-fogyasztás: városban 6,3 l/100 km, országúton 4,3-4,2 l/100 km, kombináltan 5,1-5,0 l/100 km és 116-114 g/km CO2) együtt a gazdaságosság és a vezethetőség perfekt összhangját adja.
Teljesen új motor- és sebességváltó generációjával az Opel Astra a csekély emisszió etalonja, és mint ilyen, a kompakt osztály élén foglal helyet. Az új Astra minden idők leghatékonyabbja, CO2-kibocsátása 21 százalékkal kisebb a típuselődénél. A kapható hét hajtóműváltozat közül öt alatta marad a CO2-emisszió mágikus 100 gramm per kilométeres határának (a NEFZ szerint mérve).
Egyszerűen nagyszerű: kuplung és fogaskerekek helyett kúpos tárcsák és lánc
Peter Naumann, az automatikus váltóművek rüsselsheimi globális programmenedzsere és főmérnöke így magyarázza el a fokozatnélküli váltóművet: „Működési elve éppoly okos, mint egyszerű. Ellentétben a szokásos automata nyomatékváltójával, bolygóműveivel, kuplungjaival és fix áttételi arányaival ez csak két kúpos tárcsapárból és az azokat összekötő, megfeszített láncból áll. A két tengelyen van egy-egy rögzített kúpos tárcsa és velük szemben egy-egy hasonló, amely mozgatható, ezek távolságát változtatva más átmérőre kerül a lánc, változik az áttételi arány, akárcsak kisebb és nagyobb fogaskerekek között. Mégis szükség van azonban egy bolygóműre a bemenő tengelyen, hogy lehessen előre- és hátramenet között váltani.“
Az áttételi arányok szinte korlátlan számának köszönhetően a fokozatmentes erőátvitel minden fordulatszám-tartományban nagyon hatékony. Peter Naumann: „Ezáltal minden terhelési állapotban a lehető legjobb a kompromisszum az energiahatékonyág, a komfortos zaj- és rezgéscsillapítás, valamint az élénk gázreakciók között.“
„A kis súlyú és 300 newtonméter nyomatékmaximumú motorral hajtott járművek különösen megfelelnek fokozatmentes váltóműhöz“, mondja Naumann. „236 newtonméterével és 1350 kilogramm üres súlyával az új Astra 1.4 ideális hozzá.“
Az autófejlesztés nagy ötlete a fokozatmentes váltómű
A fokozatmentes váltómű ötlete nem egészen új. Az amerikai mérnök, Milton Reeves, már 1879-ben feltalált egy variálható sebességű hajtóművet fűrészgépekhez. Ezt aztán 1896-ban automobilra vitte át.
Az 1920-as években motorkerékpárokhoz és autókhoz fejlesztettek ki fokozatnélküli váltókat. A román mérnök és feltaláló George Constantinesco 1926-ban mutatta be érdekes megoldását: a „Constantinesco Car“ öt lóerős motorját beépített nyomatékváltó egészítette ki. A reklám szerint „Nincs kuplung, nincs sebváltó, csak a gázt kell nyomni!
1958-ig tartott, míg ismertebb lett a fokozatmentes váltómű. Az Amsterdami Autószalonon mutatta be a DAF a 600-ast, újszerű Variomatic-váltóval, a holland Hub van Doorne találmányával, amely azzal tette híressé a kiskocsit, hogy ugyanolyan gyorsan lehetett vele tolatni, mint előre menni! Aztán jöttek hasonló erőátvitelek traktorokba, hómobilokba, terepjárókba és személyautókba.
Az Opelnél 2002-ben debütált a fokozatmentes váltóművű Vectra C. Ám csak rövid ideig tartott a „CVTronic“ pályafutása, Szentgotthárdon 2005-ig gyártották.
Sokoldalú: kiskocsitól SUV-ig, terepjárótól hibridig
Az egyre szigorúbb fogyasztási és CO2-emissziós célok megnövelték a fokozatnélküli váltómű jelentőségét. Mivel áttétele folyamatosan változtatható, a motor mindig a leghatékonyabb fordulatszámon járhat, ami különösen városban spórol meg sok benzint.
Nem meglepő, hogy kiskocsikban ugyanúgy alkalmaznak CVT-váltóművet, mint SUV-típusokban, limuzinokban, egyterűekben és hibridekben. A modern gyártmányok már nem csak a magas hatásfokukkal tűnnek ki, hanem fokozzák is a vezető és az utasok komfortját, mert szinte észrevehetetlen a működésük.
A fokozatmentes váltómű különösen elterjedt az ázsiai piacokon. Az ottani autósok nagyra becsülik kényelmességét és alacsony zajszintjét (nem pörög fel a motor sebességváltás előtt). Épp ezeket az előnyöket nyújtja az új Opel Astra 1.4-es turbómotorral és fokozatnélküli erőátvitellel. Kitűnő választás olyan vevőknek, akik hatékony, komfortos és nagyszerűen vezethető kompakt kocsit keresnek.
[1] A közölt CO2-emissziós és fogyasztási adatokat az előírt WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) mérési eljárással állapítottuk meg (EU-szabályozás 2017/948), és az adatokat visszaszámítottuk NEDC-re, hogy biztosítsuk az összehasonlíthatóságot más járművekkel.