Szakmai és civil szervezetekkel egyeztetett az M1-es metró jövőjéről a BKK

Az M1-es metróvonal tervezett fejlesztéséről egyeztettek a résztvevők a Mobilitási Témacsoport legutóbbi, január 30-i ülésén, ahol a BKK szakemberei bemutatták az állomások akadálymentesítését, a vonal meghosszabbítását, a pályaszerkezet megújítását, valamint a korszerű biztonsági és irányítástechnikai rendszerek telepítését is magában foglaló korszerűsítés részleteit. A szakmai és civil szervezetek képviselői többek között az opciós meghosszabbítások és a liftek kapcsán is elmondták észrevételeiket, aggályaikat és javaslataikat. A felújítás megtervezése az ahhoz szükséges – tervezetten európai uniós – forrás rendelkezésre állása esetén valósulhat meg.

Idei első ülését tartotta január 30-án, csütörtökön a Mobilitási Témacsoport: napirendjére egy jelentős – tervezés előtt álló – beruházás, az M1-es metróvonal, vagyis a Millenniumi Földalatti Vasút fejlesztése került. Budapest egyik legrégebbi és legjelentősebb közlekedési eszközének legutóbbi felújítása 1995-ben volt, az azóta eltelt három évtized, az elhasználódás és a technológiai fejlődés ismét szükségessé teszi a korszerűsítését.

Meghosszabbítás, akadálymentesítés, javuló kapcsolatok

A BKK munkatársai bemutatták a tervezési alapfeladat, valamint az opciók részleteit, kiemelve azokat, amelyek kedvező hatással lesznek a fővárosban közlekedők mindennapjaira. Közéjük tartozik többek között

  • az M1-es metróvonal északkeleti irányú meghosszabbítása az M3-as autópálya bevezető szakasza mellett a Kassai térig (opciósan a Marcheggi hídig);
  • a Vörösmarty tér és a Mexikói út közötti szakasz (műemlékvédelmi követelményeknek megfelelő) felújítása, beleértve a megállók akadálymentesítését, valamint
  • az 1-es villamos elérése és a kapcsolódó járatok elérhetőségének javítása.

A civil és szakmai szervezetek érdeklődésének középpontjában az állt, hogy

  • a vonal korszerűsítése – a szükségszerű felújításon felül – milyen további előnyökkel jár majd (különös tekintettel annak műszaki adottságaira);
  • a felújítás szorosan összefügg és kölcsönhatásban van az életciklusuk végéhez közeledő járművek sürgető cseréjével (ez azonban egy különálló, a BKV Zrt.-hez tartozó projekt);
  • az akadálymentesítéshez szükséges liftek korszerű, üvegfalú, vagy a kisföldalatti eredeti arculatához jobban illeszkedő szerkezetek lesznek-e (ez további vizsgálatokat igényel).

Érvek és ellenérvek a Vigadó téri meghosszabbításra

A tervezési alapfeladatok mellett két opciós feladat szerepel az IKOP Plusz program keretében európai uniós támogatásra benyújtott pályázati anyagban: az egyik a vonal Vörösmarty tér–Vigadó téri, a másik pedig a Kassai tér–Marcheggi hídi meghosszabbítása. A Mobilitási Témacsoport ülésén ezek is szóba kerültek.

  • A civil szervezetek kifejezték, hogy több érv szól a Vigadó téri meghosszabbítás ellen, mint mellette, ezért azt javasolták, hogy a feladat opciós elemként se legyen a tervezési szerződés része. Az előzetes vizsgálatok rámutattak: a meghosszabbítás a jelenleginél jobb átszállási kapcsolatot biztosítana a 2-es, a 2B és a 23-as villamoshoz, de megvalósítása a világörökségi helyszín, a szükséges közműkiváltások és köztérépítési feladatok miatt olyan költséges lenne, amely nincsen arányban a projekt várható előnyeivel.
  • Az M1-es metróvonal Kassai téren túli, Marcheggi hídig történő meghosszabbítása kapcsán több kérdés felvetődött, de ezek többségére csak akkor lehet minden részletre kiterjedő válaszokat adni, ha már világosan látszik, hogy mi lesz a rákosrendezői terület sorsa.

Európai uniós forrásból valósulhat meg a tervezés

Az M1-es metróvonal felújításának tervezése IKOP Plusz forrásból, a fővárosi kötöttpályás előkészítési projektek keretében valósulhat meg európai uniós támogatással. A BKK már 2024 februárjában – három villamosprojekttel együtt – benyújtotta az erre vonatkozó támogatási kérelmét. Annak elbírálásáig a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indíthat a tervező kiválasztásra. Jelenleg a műszaki tartalom bemutatása és egyeztetése zajlik az érintett partnerek bevonásával. A jövőbeli kivitelezéshez külön forrás bevonása szükséges.

Európa első földalatti vasútjára jelentős korszerűsítés vár, ennek meghatározó szakasza a tervezés. A kiviteli tervekre váró beruházás legfontosabb elemei

  • a vonal meghosszabbítása északkeleti irányban;
  • az átszállási lehetőségek fejlesztése, valamint
  • a vonal akadálymentesítése.

Ezzel párhuzamosan a BKV Zrt. feladata a járműcsere előkészítése, ennek azonban még nincs meg a pénzügyi forrása.

Miért jött létre a Mobilitási Témacsoport?

A 2024-ben megújult Mobilitási Témacsoport a budapesti mobilitás kérdéseivel foglalkozó civil szervezetek és szakmai egyesületek együttműködési fóruma. A BKK arra törekszik, hogy a felvetődő kérdéseket minél több szempontból megvitassa a felekkel. Ezzel a lépéssel a társaság a közös megértést és a későbbi döntések elfogadottságát segíti elő.

A Mobilitási Témacsoport munkájában való részvétel regisztrációhoz kötött, ennek feltételeiről ezen az oldalon lehet bővebben olvasni.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!