Szaporodnak a zöldrendszámosok, de akadnak még buktatók
Autóipari vezetők szerint az infrastruktúra a szűk keresztmetszet
Az e-mobilitás tagadhatatlanul tör előre. Felmérések szerint 2035-re világszerte 75 millió teljesen elektromos és közel 25 millió hibrid autó közlekedhet majd az utakon1, míg 2040-re az újautó-eladások 35 százaléka már elektromos gépjármű lehet2. A különböző autógyártóktól már évek óta futószalagon érkeznek az ilyen meghajtású modellek, de akadnak olyan tényezők, amelyek miatt a leendő tulajok gépjárművei a vártnál többet állhatnak a parkolóban. A vásárlásnál nem elég ugyanis csupán a vételárat és a különböző kedvezményeket figyelembe venni, befolyásoló tényező lehet az aktuális infrastruktúra vagy akár a felhasználói szokások is. A Schneider Electric szakembere ezzel kapcsolatban ad tanácsokat az október 18. és 20. között megrendezett Automotive kiállításon.
Napjainkban egyre nagyobb teret hódít mind a vállalati, mind a személyes felhasználás terén az elektromos autózás. Több európai ország, köztük Németország, Norvégia és Hollandia is bejelentette azokat a dátumokat, amikortól nem engednek a forgalomba robbanómotoros gépjárműveket. A tulajdonosok számos előnyét élvezhetik az új technológiának, hiszen ezek az autók lényegében zéró emisszióval és alacsonyabb zajszennyezettséggel működnek, mint belsőégésű társaik. A jelenlegi jogszabályi kereteknek köszönhetően pedig közterületen ingyenesen tölthetők, és üzemeltetésük is lényegesen olcsóbb, mivel egyszerűbb felépítésűek.
Nem mind arany, ami fénylik?
A villanyautó-tulajdonosok 67 százaléka ugyanakkor hátránynak tekinti a túl magas vételárat3, amely arányaiban még a kedvezmények és a vásárlási támogatások mellett is jóval magasabb a robbanómotoros autókéhoz képest. A hatótáv viszont rövidebb, hiszen az átlagfelhasználó számára elérhető gépjárművek átlagban csupán 120-150 kilométert tesznek meg egy feltöltéssel, ami hideg időben, fagypont alatt rendszerint még tovább csökken.
Az e-mobilitással kapcsolatos ördögi kör, hogy az elektromos autózás elterjedéséhez több töltőpont kellene az utakra. Ahhoz viszont, hogy több töltőt telepítsenek, több e-autóra lenne szükség. A KPMG 1000 vezető autóipari szereplő körében elvégzett kutatása szerint a megkérdezettek 62 százaléka a gyenge infrastruktúrát említette az elektromos autók lehetséges végzeteként.4
Van kiút
A nem megfelelő infrastruktúra nemcsak világviszonylatban, hanem hazánkban is probléma. Az openchargemap.org adatai alapján Magyarországon jelenleg 217 helyszínen összesen 391 töltési pont áll rendelkezésre. Nem meglepő tehát, hogy a villanyautót használók között végzett hazai felmérésben a válaszadók 61 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kevés a töltő az utakon.3 A helyzet javítására már folyamatban vannak kezdeményesek, többek között a Jedlik Ányos terv keretein belül, amely célul tűzi ki a környezetkímélő és ezen belül az elektromos autók terjedésének növelését úgy, hogy ezek aránya 2030-ra elérje a hazai gépjárműállomány 30 százalékát, a villamoshálózat pedig alkalmas legyen legalább 1 millió elektromos autó kiszolgálására. Így a következő egy-két évben várhatóan 1000-3000 e-töltőállomást létesítenek Magyarországon.
Felkészülni, vigyázz, rajt!
Mivel hazánkban az elektromos autózás viszonylag újkeletű dolog és ismeretlen terep, a leendő tulajdonosoknak érdemes minél jobban körüljárniuk a témát, és alaposan tájékozódni a mindennapi használathoz kapcsolódó kérdésekben. Kozma László, a Schneider Electric energiamenedzsment szakértője ehhez ad praktikus tanácsokat:
-
„Tankolás” minél gyorsabban
Az elektromos járművek esetében az egyik legfőbb tényező a gyors tölthetőség. Általános szabály, hogy minél nagyobb teljesítmény felvételére alkalmas autót veszünk, annál gyorsabban tölthető fel majd az akkumulátor. Nem mindegy azonban, hogy ehhez milyen töltőt választunk. Fontos szempont az akkumulátor energiatárolási képessége és az autó fogyasztása, de ismernünk kell a maximális töltési teljesítményt is, valamint tisztában lenni azzal, hogy milyen töltésvezérlő van az autóban, illetve milyen a töltési pont kialakítása. Hiába használunk nagy teljesítményű töltőállomást, ha az autónk csak kisebb teljesítmény felvételére képes, illetve fordítva, egy kisebb teljesítményű töltő lassabban tölti fel a nagyobb kapacitás felvételére alkalmas autónkat.
-
Este az autónak is fel kell töltődnie
Az elektromos autók a technológia adottságai miatt jóval előrelátóbb és tervezettebb használatot követelnek meg, mint egy belsőégésű gépjármű. Ennek egyik sarokpontja a nap végi, huzamosabb ideig tartó töltés. Ha ugyanis az autó nem kerül fel éjszakára töltőre, akkor nagy valószínűséggel a következő nap már nem tudjuk használni, vagy nehézségek árán újra kell tervezni a másnapi programot és útvonalat.
-
Töltőállomás otthon
Főként ezért ajánlott a leendő tulajdonosoknak saját töltőegységet felszerelni otthonukban. Nem minden háztartás van azonban felkészülve egy elektromos autó kiszolgálására. Fontos tudni, hogy a hagyományos háztartási aljzatokat nem arra tervezték, hogy minden éjjel öt-hat vagy akár tíz órán keresztül nagy teljesítményeket (2-3 kW) vigyenek át. Ilyen használat mellett a háztartási fali aljzat hamar tönkremegy, jó esetben lekapcsol a védelem, rosszabb esetben pedig tűz keletkezhet. Érdemes tehát számolni azzal, hogy a töltő kiépítése áramszolgáltatói hálózatfejlesztést igényelhet, és átépítéssel, valamint extra költségekkel járhat. Rendkívül fontos továbbá, hogy a rendszert csak szakképzett villamossági szakemberrel szereltessük az esetleges emberi és vagyoni károk, illetve a költséges meghibásodások elkerülése érdekében. A Schneider Electric két év gyári garanciát, online rendszerfelügyeletet és minősített üzembe helyező partnereket kínál a tulajdonosoknak.
-
Ember tervez(z)
Mivel még nem áll minden sarkon rendelkezésre közületi töltőállomás, ajánlott feltérképezni a lakhelyünkhöz vagy a munkahelyünkhöz legközelebb eső töltőegységeket. Egy hazai felmérés szerint a villanyautó-tulajdonosok 11 százaléka merült már le útközben3, így fontos felkészülni a különböző helyzetekre. De nem csupán a mindennapi felhasználás során kell figyelmet fordítanunk erre, hanem utazás vagy nagyobb távolságok megtételénél is. Tervezzük meg az útvonalat, legyen több forgatókönyv, illetve a gépjármű hatótávjának megfelelően jelöljük ki a szükséges töltési pontokat. Kalkuláljunk továbbá a töltésre fordított idővel is, gondoljuk át, milyen hasznos tevékenységet tudunk ezalatt csinálni a környéken.
1 BP Energy Outlook 2017 (https://www.bp.com/content/dam/bp/pdf/energy-economics/energy-outlook-2017/bp-energy-outlook-2017.pdf)
2 Bloomberg New Energy Finance (https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-06/the-electric-car-revolution-is-accelerating)
3 Hasznaltauto.hu (http://hasznaltauto-index.hu/cikk/a_villanyauto-tulajdonosok_77_szazaleka_ujra_e-autot_vesz_majd-89)
4 KPMG Global Automotive Executive Survey 2017 (https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/xx/pdf/2017/01/global-automotive-executive-survey-2017.pdf)