Szárnyal a Bosch
Kereken 78 ezer millió euróra nőtt a Bosch 2018. évi árbevétele. Az automatizált vezetés céljából 4000 millió eurós beruházást valósított meg a hazánkban is jelen lévő német világvállalat. Két éven belül négyezer mesterségesintelligencia-szakértőt foglalkoztat a vállalatóriás.
Folytatja sikersorozatát a Bosch vállalatcsoport: a kihívásokkal teli gazdasági körülmények és a gyengélkedő piacok ellenére a 2018-i árbevétele és eredménye elérte a minden idők legjobbjának számító szintet. A már rendelkezésre álló adatok alapján a technológiák és szolgáltatások szállítója tavaly 77 900 millió euró árbevételt ért el, amelyet 2100 millió euróval terheltek az árfolyamhatások. Árfolyamhatások nélkül így 4,3 százalék volt a növekedés – derült ki dr. Volkmar Dennernek, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsa elnökének sajtótájékoztatóján. Tavaly a Bosch 52 millió, internetes eléréssel ellátott terméket értékesített, 37 százalékkal többet, mint esztendővel azelőtt.
A vállalat K+F tevékenységének egyik fókuszpontjában az automatizált vezetés áll. A balesetmentes mobilitás felé vezető úton a Bosch két fejlesztési irányt követ. Az egyik a vezetéstámogató rendszerek, amelyek részlegesen automatizált vezetést tesznek majd lehetővé a magánautókban (2. és 3. automatizálási szint). A Bosch piac- és technológiai vezető ezen a területen. A vezetéstámogató rendszerek várhatóan 2000 millió eurós árbevételt generálnak az idén. A másik fejlesztési irány eredménye a sofőr nélküli vezetés lesz, amely a következő évtized elején kezdődik (4. és 5. automatizálási szint). A Boschnál mintegy 4000 mérnök foglalkozik az automatizált vezetéssel.
Az automatizált vezetés óriási piaci lehetőség: 2015–30 között az egyéni mobilitás 50 százalékkal nő. Elemzői várakozások szerint ezért az automatizált vezetési hardverek és szoftverek piacának értéke a következő tíz évben mintegy 60 milliárd amerikai dollár lesz (forrás: Roland Berger). A világon közlekedő 2,5 millió, igény szerint ingázó kisbusz többségét 2025-re már nem sofőrök fogják vezetni (forrás: Roland Berger). Szakértői előrejelzések szerint 2035-re közel 160 000 millió dollár lesz a megosztott mobilitáshoz kapcsolódó árbevétel (forrás: BCG). A Bosch technológiát és szolgáltatásokat egyaránt kínál a mobilitásnak ehhez a formájához. A mobilitási szolgáltatások Bosch-ökoszisztémája máris egyesíti a foglalási, fizetési, parkolási, töltési, adminisztrációs, karbantartási és infotainment megoldásokat és szolgáltatásokat.
Az egyik ilyen szolgáltatás a Convenience Charging, vagyis az elektromos autók hálózatba kapcsolt navigációs és töltési megoldása. A Bosch első állandó ügyfele az elektromos autókat gyártó német Sono Motors cég.
Tavaly a Bosch 30 elektro-mobilitási kezdeményezést valósított meg jó néhány ezer millió euró összértékben. A tervek szerint 2025-re a vállalat tízszeresére, összesen 5000 millió euróra növeli árbevételét ezen a területen, mert tömegpiaci vezető szerepre tör az elektromobilitásban. Nincs a Boschnál sokrétűbb vállalat az elektromobilitásban. A kerékpároktól a kamionokig mindenféle erőátviteli rendszer villamosításával foglalkozik. Napjainkban például világszerte több mint egymillió autóban van valamilyen Bosch elektromos vagy hibrid alkatrész.
A Bosch az idén megkezdi Kínában az e-tengely, vagyis az elektromos autókhoz kidolgozott kompakt erőátviteli rendszer gyártását. Néhány hete kezdődött – szintén Kínában – egy újonnan kifejlesztett 48 voltos akkumulátorsorozatgyártása is. 2030-ban a világ új autóinak 20 százaléka már részben 48 voltos rendszerekkel lesz villamosítva. Az EM-motive GmbH teljes átvételével a Bosch tovább erősítette pozícióját az elektromobilitás világszerte egyre növekvő piacán.
Jó évtized múlva megduplázódik a nemzetközi áruforgalom (forrás: ITF). „A kamionok legyenek teherhordók, de ne jelentsenek terhet az éghajlatra vagy a levegőminőségre. Itt is a villamosítás a lényeg” – hangsúlyozta dr. Volkmar Dennernek, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke. A világon minden negyedik – Kínában csaknem minden harmadik – új haszongépjármű már részben elektromos hajtású lesz 2030-ig. Ez kedvező a Boschnak: a vállalat káros anyagot nem kibocsátó áruszállítási választékában megtalálhatók a 36 voltos áramforrások teherszállító e-kerékpárokhoz, az elektromos motorok könnyű haszon-gépjárművekhez (például a német postánál használt StreetScooter), az e-tengelyek könnyű és nehéz teherautókhoz, a villamosított tengelyek félpótkocsikhoz, valamint – a jövőben – az üzemanyagcellás erőátviteli rendszerek 40 tonnás kamionokhoz.
Denner szerint a jövő egyik fő szakterülete a mesterséges intelligencia (MI) ipari alkalmazása. „Tervünk, hogy a következő évtized közepére minden termékünk MI-t tartalmazzon, illetve azok fejlesztése és gyártása MI alkalmazásával történjék. Igaz, a fogyasztóipari mesterséges intelligenciát amerikai és kínai cégek uralják – ismerte el Denner – de közlekedési, gyártási vagy építőipari szakismeret hiányában e cégek potenciálja elmarad az ipari MI lehetőségei mögött.” Denner közölte, hogy a Bosch nagyratörő célokat tűzött ki: „Innovációs vezetőként magunk kívánjuk uralni az MI területét, csatlakozva a globális elithez.” Evégett 2021-re a Bosch megnégyszerezi, négyezerre növeli MI szakembereinek a számát.
A Bosch Mesterséges Intelligencia Központ munkatársai kereken 150 terven dolgoznak. Közéjük tartozik a SoundSee szenzorrendszer is. „A SoundSee gépi tanulási algoritmust alkalmazva érzékeli, ha valami elromlik” – magyarázta Denner. Ezzel lehetővé válik a géphibák pontos előrejelzése, ezáltal pedig a karbantartási költségek csökkentése és a termelékenység növelése. A Bosch a gyártás, az építőipar és a gépjármű-technika területén lát lehetőséget e megoldás kereskedelmi alkalmazására. Az MI-ben elért fejlődés másik példája az automatizált vezetéshez készült multifunkcionális kamera, amely MI-módszerekkel ötvözi a képfeldolgozó algoritmusokat. Az intelligens autós kamera képes észlelni a gyalogosokat, valamint azonnal felismerni és előre jelezni viselkedésüket.
A Bosch évente mintegy 250 millió eurót költ munkatársai szakmai képzésére. A munkavállalók mintegy 19 000-féle programból választhatnak. A cél olyan ismeretek átadása, amelyeknek birtokában a munkavállalók készek és hajlandóak új üzleti területekre lépni. Emellett a „Bosch Tanuló Vállalat” elnevezésű kezdeményezés a munkatársak mindennapjainak részévé teszi a tanulást. A hagyományos tantermi képzéseket olyan új lehetőségek egészítik ki, mint a videóleckék vagy a menet közbeni tanulást szolgáló alkalmazások. Újdonság a „Bosch Tube”, ami egyfajta YouTube csatorna a Bosch munkavállalóinak. A maguk által létrehozott oktatóvideókat feltölthetik a Bosch Tube-ra, ahol egyébként az összes videólecke is megtalálható.
A múlt év utolsó napján a Bosch csoport világszerte mintegy 410 000 személyt foglalkoztatott. Ez 7800-zal haladja meg az előző évi létszámot. A legnagyobb létszámnövekedés Európában és az Ázsia-csendes-óceáni térségben következett be. Németországban 1700-zal nőtt a létszám. A vállalatnál továbbra is nagy a kereslet az IT- és szoftveres szakemberek iránt.