Szeptemberben indul az elektromos bérbicikli-hálózat a párizsi agglomerációban

Tízezer kerékpárral szeptemberben nyílik a Párizs környéki Ile-de-France régió elektromos bérbicikli-hálózata, amellyel a francia főváros és környékének 12 millió lakosát próbálják meg arra ösztönözni, hogy kerékpárral járjanak be a fővárosba dolgozni. 
 

   A rendszerben a kerékpárokat fél évre lehet kibérelni, a bérleti díj havonta 40 euró lesz – jelentette be Valérie Pécresse, a régió jobboldali elnöke.
 

   „Az elektromos kerékpárok hosszú távú bérlésének legnagyobb piacáról van szó” – hangsúlyozta sajtótájékoztatóján a régióelnök. 

     A Véligo nevű program célja a Párizs körül élőket ösztönözni a bicikli használatra, ami jelenleg az agglomeráció napi közlekedésének alig két százalékát jelenti. Ezt két éven belül legalább háromszorosára akarja a régió növelni.

    Az Ile-de-France Mobilités nevű állami ügynökség az autószalonok mintájára vezeti be a rendszert: a hosszú távú bérléssel a felhasználók meg is vehetnék a kerékpárokat, amelyeknek ára jelenleg 1500 és 2000 euró között mozog Franciaországban, ahol 2017-ben mintegy 250 ezer elektromos kerékpárt és 2,7 millió hagyományos biciklit adtak el. 
 

   Az agglomerációban élők az elektromos kerékpárokat félév használat után vásárolhatnák meg. A 40 eurós havi bérleti ár a karbantartási szolgáltatásokat is magában foglalja. 
 

   A párizsi bérbicikli-hálózattal ellentétben nem félóránként kellene fizetni a bérleti díjat, hanem félévre, és ez idő alatt a bérlő folyamatosan magánál tarthatja a kerékpárt.
 

   A Véligo működtetését három magánvállalat és 51 százalékban a francia posta által létrehozott holding nyerte el hat évre, mintegy 111 millió eurós költségvetéssel. A három partnercég szavatolja a kerékpárok kiszállítását, karbantartását és a dolgozók képzését. A hálózatnak több mint kétszáz boltja nyílik, az agglomeráció valamennyi postahivatalában és pályaudvarán is át lehet majd venni a kerékpárokat.
 

   „A postások elektromos kerékpárjainak fejlettebb változatáról van szó, az otthonokban feltölthető akkumulátorokkal” – mondta Valérie Pécresse.
 

   A cél az, hogy a felhasználók a hegyes-dombos Párizs környéki térségben a mindennapos útvonalaikon használják a bicikliket, azaz munkába vagy iskolába menet. 
 

   Valéria Pécresse szerint a régió 2016 és 2019 március között mintegy 64 millió eurót költött a kerékpárutak építésére, felújítására, valamint biciklitárolók építésére.