Szerencsére nem tűnik el a Toyota karizmatikus sportkupéja

Sokan kétségbe vonták a folytatást, ám most magas szinten erősítette meg a Toyota, hogy a GT86 története nem ér véget az első generációval.

A Toyota GT86 a márka sportos visszatérésének első állomása volt. A program felelőse pedig az a Tada Tecuja volt, akinek 1997-ben az ötödik generációs Suprát kellett volna kifejlesztenie. Azt a projektet azonban felfüggesztették, és Tada-szannak több mint tíz évet kellett várnia arra, hogy ismét sportautót tervezhessen a Toyota számára. A 2009-es Tokiói Autószalonon bemutatott hátsókerék-hajtású, boxermotoros kupé még ma, tíz évvel később is releváns; a legendás Corolla AE86 szellemi utódjaként új generációs modellek egész sora számára jelölte ki a követendő utat.

 „Ami nem vezethető élvezetesen, az nem is autó” – nyilatkozta annak idején, a sportos visszatérés hajnalán Tojoda Akio cégelnök, hozzátéve, hogy „nem csak a sportautók tehetik izgalmassá a vezetést az emberek számára.” A TNGA padlólemezre épülő új modellek, a C-HR szabadidőjárműtől az új generációs Corollán át a Toyota a globális szedánjáig, a Camry-ig mind ezt a filozófiát keltik életre – ugyanakkor pontosan az általános, sportos szemlélet elterjedése, no meg a Toyota Supra visszatérése (amelyet ismét csak Tada Tecujának köszönhetünk), és különösen az a tény, hogy az újdonságot négyhengeres belépőmotorral is kínálni fogják, sokak számára kétségessé tette a GT86 létjogosultságát.

Azok azonban, akik a modell közelgő kifutásával egyben gyertyát is gyújtottak volna a már életében legendává vált kupéért, most fellélegezhetnek: a Toyota észak-amerikai szóvivője, Nancy Hubbell szerint a GT86 „ilyen vagy olyan formában, de életben marad. Ahogy Tojoda Akio elnök úr a 2020-as Supra leleplezésekor elmondta, „a Toyota izgalmas járműveket kíván építeni, és ebbe a sportautók is beletartoznak. A GT86 régóta tagja a Toyota modellcsaládjának, és a tervek szerint az is marad.”

Hogy ez pontosan mit jelent, arról egyelőre nehéz volna nyilatkozni. Korábban számos elképzelés látott napvilágot egy esetleges utódról, a nagyobb lökettérfogatú turbómotortól kezdve a nem kevésbé ikonikus MR2 mintáját követő, középmotoros elrendezésig.

Az sem kizárható, hogy a Toyota ismét fáklyahordozóvá nevezi ki a GT86-ost, és a kupé második generációja lesz az első hibrid hajtásláncú sportmodell a cégcsoport történetében. Mindhárom opció teljesen új padlólemez alkalmazását tenné szükségessé, ami ugyanakkor a közös TNGA platform felhasználásával költség- és időhatékonyan megvalósítható volna. Akármilyen irányba indul is el a Toyota, borítékolható, hogy az új generációs GT86 ledob magáról néhány kilót, vázszerkezete szilárdabb, tömegközéppontja pedig mélyebben lesz.