Szinte minden piaci szegmensben dobogós volt a Toyota Magyarországon 2024 első negyedévében
4. Járműszegmensek értékesítési eredményei (2024 első negyedév)
A Toyota az összeladásokat tekintve nem kevesebb mint 11 járműkategóriában került dobogóra valamelyik modelljével (kettőben a Lexus is bejutott a legjobb háromba az UX-szel és az új RX-szel). Ha csak a magánvásárlókat veszük figyelembe, akkor tíz kategóriában került be a legjobb háromba a japán márka, ha pedig csak a flottavásárlókat, akkor kilencben dobogós. A Lexus egyelőre két szegmensben került be a top3-ba.
Miniautók (A szegmens, -43,7%)
Ekkora dominancia szinte egyetlen másik szegmensben sincs: 51,7%-os piaci részesedéssel toronymagasan az első a Toyota Aygo X a teljes miniautó-piacon, ha a Fiat/Abarth 500 jelentős reexportjától megtisztítjuk az értékesítési eredményeket. A kivonások után az Aygo X piaci részesedése a magánvásárlók körében meghaladja a 45 %-ot, a flottapiacon pedig megközelíti a 72%-ot! Utóbbi azt jelenti, hogy kis túlzással négy darab, Magyarországon eladott céges miniautóból három Toyota Aygo X volt.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Fiat/Abarth 500, Fiat 500e | 299 | 42% | 80 | 17,1% | 3. |
2. | Toyota Aygo X | 241 | 34,2% | 241 | 51,7% | 1. |
3. | Suzuki Ignis | 102 | 14,5% | 85 | 18,2% | 2. |
4. | Hyundai i10 | 31 | 4,4% | 30 | 6,4% | 4. |
5. | Kia Picanto | 24 | 3,4% | 24 | 5,2% | 5. |
6. | Fiat Panda | 5 | 0,7% | 3 | 0,6% | 6. |
Kisautók (B szegmens)
A Suzuki Swift kifutó nemzedéke a jelentős árengedményeknek köszönhetően a szegmens élére ugrott 452 eladott autóval, és az első helyet a kivonások utáni eredményével (378) is megőrzi. A Toyota Yaris a teljes piacon a Hyundai i20 mögé szorul a harmadik helyre, azonban reexport nélkül már nagy fölénnyel előzi meg – ötödik helyre lecsúszó – koreai vetélytársát, és feljön a második helyre. A megtisztított teljes piacon a frissítés előtt álló Yarisból 85%-kal több fogyott, mint a harmadik helyen álló, nemrég frissített Renault Clióból. A Yaris a magánvásárlók körében is a második pozíciót foglalja el, mint ahogy a reexporttól megtisztított flottapiacon is.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki Swift | 452 | 24,5% | 378 | 27,6% | 1. |
2. | Hyundai i20 | 300 | 16,3% | 129 | 9,4% | 5. |
3. | Toyota Yaris | 274 | 14,9% | 270 | 19,7% | 2. |
4. | Opel Corsa | 240 | 13,0% | 142 | 10,3% | 4. |
5. | Renault Clio | 229 | 12,4% | 146 | 10,6% | 3. |
6. | Dacia Sandero | 118 | 6,4% | 110 | 8,0% | 6. |
Kis szabadidő-autók (B SUV szegmens, +20,6%)
Ebben a dinamikusan növekvő szegmensben a magánvásárlók körében csak a hazai gyártású Suzuki Vitarából fogyott több, mint a Toyota Yaris Cross-ból, kivonások előtt és után is. Viszont a flottapiacot is figyelembe véve a B-SUV kategóriában a Toyota „csak“ a harmadik lett, mert a toronymagasan vezető Vitara mellett a diszkontáron kapható, kifutó Dacia Duster is népszerűbb volt nála. Igaz, a reexportkivonások után már ismét a Yaris Cross szerzi meg az ezüstérmet 602 darabos eladással. Figyelemre méltó az első helyezett Suzuki Vitara 2534 autós eredménye, ami azonban megfeleződik reexport nélkül.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki Vitara | 2534 | 42,7% | 1264 | 35,0% | 1. |
2. | Dacia Duster | 866 | 14,6% | 507 | 14,0% | 3. |
3. | Toyota Yaris Cross | 619 | 10,4% | 602 | 16,7% | 2. |
4. | Ford Puma | 317 | 5,3% | 108 | 3,0% | 9- |
5. | Opel Crossland X | 281 | 4,7% | 200 | 5,5% | 4. |
6. | Renault Captur | 220 | 3,7% | 182 | 5,0% | 5. |
Kompakt autók (C szegmens, +4,6%)
A legszorosabb küzdelem ebben a szegmensben volt az első helyért, a tavaly modellfrissítésen átesett Toyota Corolla továbbra is vezet, 68-cal fogyott több belőle, mint a Kia Ceedből (a reexport kivonása után a különbség 55-re redukálódik). A magánvásárlók körében a koreai, a flottásoknál a japán modell szerepelt hajszállal jobban. Az új, zöld rendszámos Toyota Priusból 3,5-ször több (21) fogyott, mint elődjéből 2023 első negyedévében, ezzel a lista 19. helyét foglalja el.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota Corolla | 789 | 20,7% | 775 | 21,9% | 1. |
2. | Kia Ceed | 721 | 18,9% | 720 | 20,3% | 2. |
3. | VW Golf | 536 | 14,1% | 502 | 14,2% | 3. |
4. | Nissan Leaf | 370 | 9,7% | 324 | 9,1% | 4. |
5. | Hyundai i30 | 278 | 7,3% | 271 | 7,6% | 5. |
6. | Skoda Scala | 181 | 4,8% | 180 | 5,1% | 6. |
Kompakt szabadidő-autók (C SUV szegmens, +40,4%)
A legnagyobb eladási volumenű kategóriában a hazai gyártású Suzuki S-Cross vezet még úgy is, hogy minden negyedik példányát külföldön helyezték forgalomba. A dobogóra az akciós áron kínált Nissan Qashqai mellett még az új, második generációs Toyota C-HR fért fel, mögötte pedig szorosan ott lohol a fél mérettel nagyobb testvérmodell, a Corolla Cross, amely 68,6%-kal növelte az eladásait. Mindkét Toyotánál minimális a reexport aránya. A nemrég frissített kínai MG ZS és a koreai Ssangyong Korando egészíti ki a legjobb hat mezőnyét.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki S-Cross | 1966 | 30,6% | 1513 | 28,3% | 1. |
2. | Nissan Qashqai | 1234 | 19,2% | 941 | 17,6% | 2. |
3. | Toyota C-HR | 610 | 9,5% | 597 | 11,2% | 3. |
4. | Toyota Corolla Cross | 521 | 8,1% | 506 | 9,5% | 4. |
5. | MG ZS | 330 | 5,1% | 283 | 5,3% | 5. |
6. | Ssangyong Korando | 218 | 3,4% | 218 | 4,1% | 6. |
Középkategóriás szabadidő-autók (D SUV szegmens, +23,6%)
Az ötéves Toyota RAV4 az abszolút listán csak a harmadik, de a kivonások után már az első helyet foglalja el (16,2%-os piaci részesedéssel), megelőzve a Kia Sportage-et és a Skoda Kodiaqot. Érdekesség, hogy az abszolút első Hyundai Tucson reexport nélkül a legjobb hatba sem fér be, mivel az eladásai 46%-kal csökkentek 2023 első negyedévéhez képest. A Toyota első villanyautójából, a bZ4X-ből 62,55%-kal több fogyott, így feljött a 17. helyre.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Hyundai Tucson | 495 | 16,1% | 194 | 7,9% | 7. |
2. | Nissan X-Trail | 418 | 13,6% | 243 | 9,9% | 5. |
3. | Toyota RAV-4 | 398 | 12,9% | 398 | 16,2% | 1. |
4. | Kia Sportage | 392 | 12,7% | 387 | 15,8% | 2. |
5. | Ford Kuga | 350 | 11,4% | 253 | 10,3% | 4. |
6. | Skoda Kodiaq | 276 | 9,0% | 276 | 11,3% | 3. |
Nagy szabadidő-autók (E SUV szegmens, -26,3%)
A legszorosabb verseny ebben a legnagyobb visszaesést mutató szegmensben alakult ki, a Volkswagen Touareg mindössze egyetlen darabbal múlta felül a Kia Sorentót, de a kivonások után már holtverseny alakul ki közöttük. Csak hét (hat) darabos különbséggel szorul a harmadik helyre a magánvásárlók körében még vezető Mazda CX-60. A hetedikről a negyedik helyre jött előre a hétszemélyes Toyota Highlander, amely az élmezőnyben egyedüliként tudta növelni az eladásait, és már a piac hetedét uralja. A kőkemény terepjárónak számító kifutó Toyota Land Cruiserből még életciklusa végén is elment 12 darab, ami a nyolcadik helyre volt elég.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Volkswagen Touareg | 74 | 21,5% | 73 | 21,5% | 1. |
2. | Kia Sorento | 73 | 21,2% | 73 | 21,5% | 1. |
3. | Mazda CX-60 | 67 | 19,5% | 67 | 19,8% | 3. |
4. | Toyota Highlander | 48 | 14,0% | 48 | 14,2% | 4. |
5. | Land Rover Defender | 23 | 6,7% | 22 | 6,5% | 5. |
6. | Ssangyong Rexton | 17 | 4,9% | 15 | 4,4% | 6. |
Közép- és felső-középkategóriás-autók (D-E szegmens, +45,3%)
A magánvásárlók körében 65,5%-os, a flottásoknál 58,4%-os piaci részesedésével az eladásait megduplázó Skoda Octavia kiütéssel győz ebben az egyre kevesebb indulóval rendelkező, mégis dinamikusan növekvő szegmensben. Érdekesség, hogy az első négy helyen műszakilag azonos alapokra épülő modellek találhatók a Volkswagen-konszerntől. Szép teljesítmény a csak limuzinkarosszériával kapható, nemrég átfogó frissítésen átesett Toyota Camrytől, hogy az egyéni, a flottás és az összesített listán is ötödik lett.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Skoda Octavia | 1837 | 63,5% | 1786 | 63,2% | 1. |
2. | Volkswagen Arteon | 282 | 9,8% | 281 | 9,9% | 2. |
3. | Volkswagen Passat | 277 | 9,6% | 269 | 9,5% | 3. |
4. | Skoda Superb | 211 | 7,3% | 210 | 7,4% | 4. |
5. | Toyota Camry | 119 | 4,1% | 119 | 4,2% | 5. |
6. | Mazda6 | 85 | 2,9% | 85 | 3,0% | 6. |
Prémium-felső-középkategóriás modellek (EP szegmens, -10,9%)
A vadonatúj modellnek számító, benzin-, dízel- és villanymotorral, valamint konnektoros hibridként is kapható 5-ös BMW (G60) uralja a szegmenst a szintén friss Mercedes-Benz E-osztály és a korosodó Audi A6-os előtt. Szép teljesítény a főleg amerikai piacra fejlesztett, kizárólag négyhengeres öntöltő hibrid hajtással kapható Lexus ES-től, hogy az elektromos Mercedes EQE-vel holtversenyben megkaparintotta az ötödik helyet, a lassan kifutó modellnek számító Volvo S90/V90 mögött.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | BMW 5/i5 | 102 | 30,5% | 102 | 31,6% | 1. |
2. | Mercedes E-osztály | 65 | 19,5% | 62 | 19,2% | 2. |
3. | Audi A6 | 60 | 18,0% | 53 | 16,4% | 3. |
4. | Volvo S90/V90 | 36 | 10,8% | 35 | 10,8% | 4. |
5. | Lexus ES | 24 | 7,2% | 24 | 7,4% | 5. |
6. | Mercedes EQE | 24 | 7,2% | 24 | 7,4% | 5. |
Prémiumkompakt-szabadidőautók (C SUVP szegmens, +12,6%)
A Volvo XC40 nagy fölénnyel vezet a friss modellnek számító BMW X1 és Lexus UX előtt. Közös vonás a dobogós helyezettekben, hogy tisztán elektromos hajtással is kaphatóak. A kétféle öntöltő hibrid hajtással és egyféle tisztán elektromossal gyártott Lexus hamarosan átfogó modellfrissítésen esik át, ami tovább növelheti majd a keresletet iránta.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Volvo XC40 | 229 | 30,8% | 223 | 30,4% | 1. |
2. | BMW X1/iX1 | 86 | 11,6% | 86 | 19,2% | 2. |
3. | Lexus UX | 79 | 10,6% | 79 | 16,4% | 3. |
4. | Audi Q3 | 73 | 9,8% | 73 | 10,8% | 4. |
5. | Mercedes GLA | 46 | 6,2% | 46 | 6,3% | 5. |
6. | Audi Q4 | 29 | 3,9% | 28 | 3,8% | 6. |
Prémium-középkategóriás szabadidő-autók (D SUVP szegmens, +13,5%)
A kizárólag elektromos hajtással kapható Tesla Model Y a jelentős állami támogatásnak is köszönhetően – főleg a flottás eredménye miatt – nagy fölénnyel vezet a Volvo XC60 és a Mercedes-Benz GLC előtt. Az öntöltő és plug-in hibrid hajtással is kapható Lexus NX a negyedik helyet szerezte meg, a magánvásárlók között azonban felállhat a dobogóra a 43 darabos eredményével (ami csak 23-mal marad el a világ legnépszerűbb autójának számító Tesláétól). A tisztán elektromos hajtású Lexus RZ 450e a 12 darabos eladásával a 13. helyet szerezte meg.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Tesla Model Y | 524 | 32,3% | 524 | 32,7% | 1. |
2. | Volvo XC60 | 360 | 22,2% | 358 | 22,3% | 2. |
3. | Mercedes GLC | 191 | 11,8% | 188 | 11,7% | 3. |
4. | Lexus NX | 156 | 9,6% | 155 | 9,7% | 4. |
5. | BMW X3/iX3 | 129 | 7,9% | 128 | 7,9% | 5. |
6. | Audi Q5 | 87 | 5,4% | 86 | 5,4% | 6. |
Prémium-felső-középkategóriás szabadidő-autók (E SUVP szegmens, +9,2%)
A frissített BMW X5 és a Mercedes-Benz GLE mellett a vadonatúj, immár turbómotorral és plug-in hibrid hajtással is kapható Lexus RX fért még fel az összesített dobogóra. A japán szabadidő-autó az egyetlen az élmezőnyből, amelynek minden példányát Magyarországon helyezték forgalomba, a reexport nélküli piacon így a részesedése meghaladja a 10%-ot.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | BMW X5 | 202 | 199 | 20,5% | 1. | |
2. | Mercedes GLE | 178 | 154 | 15,8% | 2. | |
3. | Lexus RX | 103 | 103 | 10,6% | 3. | |
4. | Volvo XC90 | 94 | 90 | 9,2% | 4. | |
5. | Audi Q8 | 84 | 64 | 6,6% | 8. | |
6. | BMW X6 | 84 | 80 | 8,2% | 6. |
Közepes méretű kishaszonjárművek (MDV szegmens, +99,1%)
Ebben a megduplázódott méretű szegmensben a magán- és flottavásárlók között is első helyezett Transit Customból négyszer annyi fogyott, mint a második helyezett Opel Vivaróból, de reexport nélkül a Ford eredménye kevesebb mint a felére esik vissza. A megtisztított piacon a második helyen nem az Opel, hanem a Toyota Proace található, amelyből több mint kétszer annyi maradt az országban, mint a Vivaróból. Majdnem öt és félszer annyi fogyott a Proace-ből idén, mint 2023 első negyedévében, ennél nagyobb növekedést egyetlen másik modell sem produkált.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford Transit Custom LCV | 527 | 48,8% | 253 | 37,8% | 1. |
2. | Opel Vivaro | 134 | 12,4% | 55 | 8,2% | 5. |
3. | Toyota Proace | 113 | 10,5% | 112 | 16,7% | 2. |
4. | Volkswagen Transporter | 83 | 7,7% | 62 | 9,3% | 4. |
5. | Renault Trafic | 75 | 6,9% | 64 | 9,6% | 3. |
6. | Peugeot Export | 54 | 5,0% | 43 | 6,4% | 6. |
Közepes méretű kishaszonjárműből kialakított mikrobuszok (MDV PC szegmens, -68,8%)
A Transit a soküléses mikrobuszok között, Tourneo Customként is verhetetlen, de a reexporttól megtisztított eredménye feleannyi sincs, mint a teljes eladása. A Toyota Proace Versónak sikerült közvetlenül mögötte végeznie a kivonások után, de előtte is dobogós helyen áll.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford Tourneo Custom PC | 215 | 43,8% | 80 | 23,8% | 1. |
2. | Ford Transit Custom PC | 64 | 13,0% | 53 | 15,8% | 4. |
3. | Toyota Proace Verso | 61 | 12,4% | 60 | 17,9% | 2. |
4. | Renault Trafic PC | 56 | 11,4% | 56 | 16,7% | 3. |
5. | VW Transporter PC | 48 | 9,8% | 44 | 13,1% | 5. |
6. | VW Multivan | 24 | 4,9% | 24 | 7,1% | 6. |
Kompakt méretű kishaszonjárművek (CDV szegmens, -24,6%)
Totális dominancia: a ráncfelvarráson átesett Toyota Proace City a magánvevők és a flottavásárlók között is az első helyre jött fel (kivonásokkal és azok nélkül is) annak köszönhetően, hogy lényegében megduplázta az eladásait 2023 első negyedévéhez képest. Az összesített listán 16 autóval előzi meg az Opel Combót és 43 autóval a korábbi éllovast, a Renault Express Vant, de reexport nélkül még nagyobb az előnye hozzájuk képest.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota Proace City | 178 | 19,0% | 178 | 20,7% | 1. |
2. | Opel Combo | 162 | 17,3% | 147 | 17,1% | 2. |
3. | Renault Express Van | 135 | 14,4% | 122 | 14,2% | 3. |
4. | Ford Transit Connect | 108 | 11,5% | 91 | 10,6% | 4. |
5. | Ford Transit Courier | 97 | 10,3% | 77 | 9,0% | 5. |
6. | Peugeot Partner | 55 | 5,9% | 50 | 5,8% | 6. |
Kompakt kishaszonjárműből kialakított személyszállító egyterűek (CDV PC szegmens, -18,5%)
A nemrég modellfrissítésen átesett Toyota Proace City Verso a magánvásárlók (nagycsaládosok) körében és a flottásoknál is vezet, akár a teljes, akár a kivonásokkal megtisztított piacot nézzük. Ötször annyi (!) fogyott belőle, mint az összesített ezüstérmes Ford Tourneo Connectből és a harmadik helyezett Volkswagen Caddy Life-ból. Sőt, az összes versenytársából összesen nem fogyott annyi, mint a Toyotából.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota Proace City Verso | 102 | 58,0% | 101 | 66,0% | 1. |
2. | Ford Tourneo Connect | 23 | 13,1% | 20 | 13,1% | 2. |
3. | Volkswagen Caddy Life | 20 | 11,4% | 19 | 12,4% | 4. |
4. | Ford Tourneo Courier | 13 | 7,4% | 5 | 3,3% | 5. |
5. | Opel Combo Life | 10 | 5,7% | 1 | 0,7% | 6. |
6. | Mercedes Citan | 8 | 4,5% | 7 | 4,6% | 4. |
Személyautóból kialakított kishaszonjármű (SDV szegmens, -33%)
A Citroën kisautója állt az élre a kifutó Dacia Duster és az elektromos miniautó, a Spring előtt. A Yaris Vannak ezúttal meg kellett elégednie a negyedik hellyel.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Citroën C3 Van | 63 | 49,2% | 63 | 49,2% | 1. |
2. | Dacia Duster Van | 33 | 25,8% | 33 | 25,8% | 2. |
3. | Dacia Spring Van | 27 | 21,1% | 27 | 21,1% | 3. |
4. | Toyota Yaris Van | 5 | 3,9% | 5 | 3,9% | 4. |
Pickupok (PUP szegmens, +54,1%)
A Toyota Hilux a vadonatúj Ford Ranger támadását könnyedén visszaverte, és megőrizte a vezetést. Közel háromszor annyi fogyott belőle, mint a legközelebbi vetélytársából, és a piac kétharmadát uralja, ami példátlanul nagy fölény. Ráadásul még 2024-ben jön a takarékosabb, 48 voltos lágy hibrid rendszerrel szerelt változata, ami tovább fokozhatja a keresletet iránta.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota Hilux | 921 | 58,5% | 837 | 65,1% | 1. |
2. | Ford Ranger | 486 | 30,9% | 287 | 22,3% | 2. |
3. | Isuzu D-MAX | 83 | 5,3% | 81 | 6,3% | 3. |
4. | Volkswagen Amarok | 54 | 3,4% | 50 | 3,9% | 4. |
5. | Ssangyong Musso Gr. | 27 | 1,7% | 27 | 2,1% | 5. |
6. | Jeep Gladiator | 4 | 0,3% | 3 | 0,2% | 6. |
Fotók: Toyota