Szükséghelyzeti közösségi közlekedés lép életbe Békéscsabán januártól
Januártól szükséghelyzeti megoldásként, új szerződés hiányában kijelölik a Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK) Zrt.-t a helyi autóbusz-közlekedés biztosítására – határozott csütörtöki ülésén a békéscsabai közgyűlés.
Szarvas Péter (független) polgármester az ülésen emlékeztetett, a DAKK Zrt.-vel korábban kötött szerződés január 1-jén lejár, tavasszal új közbeszerzési pályázatot írtak ki, amely azonban eredménytelenül zárult. Két lehetősége maradt az önkormányzatnak, vagy közös megegyezéssel két évre meghosszabbítják a szerződést, vagy – szükséghelyzeti intézkedésként – az önkormányzat kijelöl egy szolgáltatót ugyancsak legfeljebb két évre.
„Tudomásom szerint Magyarországon ilyen kijelölés autóbusz-közlekedés területén még soha nem történt” – mondta a polgármester, aki korábban a DAKK jogelődje, a Körös Volán Zrt. vezérigazgatója volt. Kijelölni pedig a DAKK-ot lehet – tette hozzá.
Előbbi esetben a DAKK 2018-ban 310 millió forintos ellentételezést kérne, a szükséghelyzeti kijelölésnél 234 millió forintot kell fizetnie az önkormányzatnak a szolgáltatásért.
Szarvas Péter felidézte, idén 186 millió forintot fizetnek a DAKK-nak, ám a cég jelezte, hogy pótlólagos forrásigénye lesz, a helyi járatok üzemeltetése ugyanis veszteséges. A közösségi közlekedés fenntartása kötelező önkormányzati feladat – húzta alá a polgármester. Kijelölés esetén a jelenlegi menetrend marad érvényben – tette hozzá, megjegyezve, hogy az önkormányzat a közbeszerzés kiírásakor is szeretett volna már változtatni rajta.
A képviselők egy része felvetette, hogy Békéscsabának – Tatabányához hasonlóan – saját céggel kellene ellátnia a későbbiekben a közszolgáltatást.
A jelen lévő 16 képviselő egyhangúlag elfogadta a határozati javaslatot.