Tajfun-VDV K-4386

Hamarosan eljön az idő, amikor a gyalogságot robotkutyák és drónok váltják fel a harcászatban. Ma még azonban hús-vér katonák hajtják végre a műveletek többségét, nekik pedig valahogy el kell jutniuk A-ból B-be. Az ehhez rendelkezésükre álló járművek globális kínálata zavarba ejtően gazdag, és némelyikük nemcsak katonai, de autós szemmel nézve is érdekfeszítő. Ezekből mutatjuk be most a tíz legérdekesebbet.

A speciális feladatokra tervezett, különleges műszaki paraméterekkel bíró katonai járműveknek mindig is megvolt a civil rajongótábora. Az internet megjelenésével aztán annyi minden egyébhez hasonlóan ez a terület is átláthatóbbá, szélesebb körben megismerhetővé vált.

Míg harminc évvel ezelőtt a világhíradókból tájékozódó nagyközönség azt hihette, nincs élet a Humvee-n túl, ma már néhány kattintással felderíthetjük a könnyű harci járművek sokszínű világát. Az átlagember persze egészen más szemmel nézi ezeket a gépkocsikat, ami azok fejlesztőit is óhatatlanul befolyásolja. Míg az esztétikum, az egyedi megjelenés korábban sokadrangú szempont volt egy katonai célú jármű fejlesztése során, a gyártók ma már a célszerűség és a megbízhatóság követelményein túl arra is ügyelnek, hogy újdonságaik megjelenésükkel elérjék a közönség egyre magasabb ingerküszöbét.

A külcsín bűnét mi sem tagadjuk: összeállításunkban főleg olyan járművek szerepelnek, amelyek harcászati funkciójukon túl az átlagos autórajongók szívét is képesek megdobogtatni. Az autonóm mobilitási technológiák fejlődésének ütemét elnézve egyáltalán nem lehetünk biztosak abban, hogy tíz év múlva is hasonló modellek szolgálják majd ki a világ fegyveres erőit – addig gyönyörködjünk tehát bennük, amíg lehet.

Tajfun-VDV K-4386

A Kamaz cégcsoport kifejezetten az orosz légideszantos erők számára tervezte és építette a Tajfun-VDV K-4386 jelű járművet, amely elődjénél könnyebb és kompaktabb, mégis nagyobb hasznos terhet vihet magával. 450 lóerős dízelmotorja kilencfokozatú automatizált sebességváltón keresztül hajtja a golyóálló kerekeket, a gázlómélység 175 centiméter, a jármű 60 centiméter magas függőleges akadályokon és 50 centiméter széles árkokon képes átlépni. Két üzemanyag-tartályában összesen 360 liter gázolajat tud magával vinni; ez mintegy ezer kilométerre elegendő. A jármű nyolc katonát tud szállítani, beleértve a kezelő személyzetet; az emberek védelméről kerámia páncélzat, tűzálló burkolatok és automata tűzoltó berendezés gondoskodik. A 11 tonnás jármű további két tonnával terhelhető; széles körű alkalmazása már 2021-től várható.

smartermedia