Takarékosan autózna városban? Vegyen Toyotát!

Független mérések igazolták, amit az érintett modellek tulajdonosai már tudnak: a Toyota full hibrid típusai mérettől és évjárattól függetlenül a legtakarékosabbak közé tartoznak, ami a városi használatot illeti.

Exkluzív autós, motoros és közlekedési podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!

A brit What Car? magazin újautótesztjeinek évek óta része egy olyan fogyasztásmérés, amely elvileg minden hatósági normánál pontosabban határozza meg a járművek tényleges üzemanyag-fogyasztását. A program bevezetése óta új autók százait tesztelték a Real MPG (szabad fordításban tényleges fogyasztás) séma szerint, és ezeket az eredményeket összesítve időről időre közzéteszik, hogy mely aktuális vagy már kifutott típusok teljesítettek legjobban a vizsga egészén, illetve azok egyes, jól körülírható közlekedési helyzetet (városi, országúti forgalom, autópálya-használat stb.) szimuláló szakaszain.

Az aligha meglepő, hogy a városi körön csupa hibrid modell végzett az élen; a Top 10-ben a legtorkosabb modell sem fogyasztott többet 3,92 liternél 100 kilométeren. Az sem feltétlenül váratlan, hogy távol-keleti gyártók típusai teljesítettek a legjobban – az európai gyártók többsége átugrotta a full hibrid technológiát, és rögtön plug-in hibrid vagy tisztán elektromos modellekre koncentrált. Arra már kevésbé lehetett számítani, hogy a legjobban teljesítő modelleknek csupán egy része jön a városi méretosztályból, a toplistán kompakt, sőt, középkategóriás típusok is szerepelnek bőven – köztük szabadidőjárművek is. Ez utóbbi valójában nem akkora ellentmondás, mint gondolnánk, hiszen a városban elérhető sebességek mellett még nem növeli a légellenállást – és azzal együtt a fogyasztást – a magas építésmód.

Az alábbi táblázat magáért beszél, néhány kommentet azonban érdemes hozzáfűzni. Egyrészt, a negyedik helyen álló Suzuki Swace valójában szintén a Toyota érmeinek a sorát szaporítja, hiszen egy átcímkézett Toyota Corolla kombiról van szó. Így végső soron a legjobb tíz között hét Toyota konstrukció szerepel. Másrészt a lista élén álló Toyota Yaris Cross nem csupán városi forgalomban felülmúlhatatlanul takarékos, hanem a Real MPG tesztprogram fennállásának abszolút legtakarékosabb személyautója. A táblázatban a Real MPG mérési program többi részeredményét, valamint viszonyítási alapként a WLTP szabvány szerinti átlagfogyasztást is feltüntettük.

A 10 legtakarékosabb személyautó városi használatban

TípusGyártás éveReal MPG városiReal MPG autópályaReal MPG országútReal MPG átlagWLTP vegyes átlag
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid2020 –2,736,214,014,704,51
Toyota RAV4 2.5 Hybrid2018 –3,077,455,235,765,30
Toyota Corolla 1.8 Hybrid2018 –3,126,924,655,304,90
Suzuki Swace 1.8 Hybrid2020 –3,267,364,845,624,40
Honda Civic 2.0 e:HEV2022 –3,347,325,015,715,00
Toyota Yaris 1.5 Hybrid2020 –3,536,053,814,724,11
Toyota Yaris 1.5 Hybrid2011-20203,537,494,915,743,60 *
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid2020 –4,116,513,875,044,60
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid2018 –4,157,104,965,725,70
Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid2017-20234,307,125,435,965,40

* NEDC átlag


A Real MPG-eljárás

Az összehasonlítható fogyasztási értékek alapvető feltétele, hogy mindig azonos feltételek között végezzék a méréseket. A What Car? magazin Real MPG tesztprogramját a millbrooki-i fejlesztési tesztközpont hivatalos tanúsítvánnyal rendelkező károsanyag-kibocsátási laboratóriumában végzik. Az „útvonalat”, amelyet betáplálnak a számítógépbe, a szerkesztők gondosan állították össze – végső soron ezen múlik, hogy a mérések mennyire pontosan tükrözi a valóságot, amennyiben a szabályokat betartva, de semmi extrém spórolós vezetési stílust nem követve autózunk.

A tesztet megelőző estét a 23°C-ra fűtött testhelyiségben tölti az autó, így minden vizsgálatot azonos motorhőfok mellett tudnak kezdeni. Megmérik a jármű tömegét (ennek alapján állítják be a fékpad ellenállását), a klímaberendezést 21°C-ra állítják, illetve kézi vezérlés esetén a hőfokot középállásba, a befúvást egyes fokozatba kapcsolják. A fényszórókat és a fedélzeti fogyasztókat (pl. audiorendszer) lekapcsolják, a nappali fényeket égve hagyják. A teszt folyamán másodpercenként vesznek mintát a kipufogógázból, így egészen pontosan tudják mérni a káros anyagok (CO, CO2, NOx, szénhidrogének) kibocsátását.


Fotók: Toyota, Whatcar.com