Takarékosan autózna városban? Vegyen Toyotát!
Független mérések igazolták, amit az érintett modellek tulajdonosai már tudnak: a Toyota full hibrid típusai mérettől és évjárattól függetlenül a legtakarékosabbak közé tartoznak, ami a városi használatot illeti.
Exkluzív autós, motoros és közlekedési podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!
A brit What Car? magazin újautótesztjeinek évek óta része egy olyan fogyasztásmérés, amely elvileg minden hatósági normánál pontosabban határozza meg a járművek tényleges üzemanyag-fogyasztását. A program bevezetése óta új autók százait tesztelték a Real MPG (szabad fordításban tényleges fogyasztás) séma szerint, és ezeket az eredményeket összesítve időről időre közzéteszik, hogy mely aktuális vagy már kifutott típusok teljesítettek legjobban a vizsga egészén, illetve azok egyes, jól körülírható közlekedési helyzetet (városi, országúti forgalom, autópálya-használat stb.) szimuláló szakaszain.
Az aligha meglepő, hogy a városi körön csupa hibrid modell végzett az élen; a Top 10-ben a legtorkosabb modell sem fogyasztott többet 3,92 liternél 100 kilométeren. Az sem feltétlenül váratlan, hogy távol-keleti gyártók típusai teljesítettek a legjobban – az európai gyártók többsége átugrotta a full hibrid technológiát, és rögtön plug-in hibrid vagy tisztán elektromos modellekre koncentrált. Arra már kevésbé lehetett számítani, hogy a legjobban teljesítő modelleknek csupán egy része jön a városi méretosztályból, a toplistán kompakt, sőt, középkategóriás típusok is szerepelnek bőven – köztük szabadidőjárművek is. Ez utóbbi valójában nem akkora ellentmondás, mint gondolnánk, hiszen a városban elérhető sebességek mellett még nem növeli a légellenállást – és azzal együtt a fogyasztást – a magas építésmód.
Az alábbi táblázat magáért beszél, néhány kommentet azonban érdemes hozzáfűzni. Egyrészt, a negyedik helyen álló Suzuki Swace valójában szintén a Toyota érmeinek a sorát szaporítja, hiszen egy átcímkézett Toyota Corolla kombiról van szó. Így végső soron a legjobb tíz között hét Toyota konstrukció szerepel. Másrészt a lista élén álló Toyota Yaris Cross nem csupán városi forgalomban felülmúlhatatlanul takarékos, hanem a Real MPG tesztprogram fennállásának abszolút legtakarékosabb személyautója. A táblázatban a Real MPG mérési program többi részeredményét, valamint viszonyítási alapként a WLTP szabvány szerinti átlagfogyasztást is feltüntettük.
A 10 legtakarékosabb személyautó városi használatban
Típus | Gyártás éve | Real MPG városi | Real MPG autópálya | Real MPG országút | Real MPG átlag | WLTP vegyes átlag |
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid | 2020 – | 2,73 | 6,21 | 4,01 | 4,70 | 4,51 |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid | 2018 – | 3,07 | 7,45 | 5,23 | 5,76 | 5,30 |
Toyota Corolla 1.8 Hybrid | 2018 – | 3,12 | 6,92 | 4,65 | 5,30 | 4,90 |
Suzuki Swace 1.8 Hybrid | 2020 – | 3,26 | 7,36 | 4,84 | 5,62 | 4,40 |
Honda Civic 2.0 e:HEV | 2022 – | 3,34 | 7,32 | 5,01 | 5,71 | 5,00 |
Toyota Yaris 1.5 Hybrid | 2020 – | 3,53 | 6,05 | 3,81 | 4,72 | 4,11 |
Toyota Yaris 1.5 Hybrid | 2011-2020 | 3,53 | 7,49 | 4,91 | 5,74 | 3,60 * |
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid | 2020 – | 4,11 | 6,51 | 3,87 | 5,04 | 4,60 |
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid | 2018 – | 4,15 | 7,10 | 4,96 | 5,72 | 5,70 |
Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid | 2017-2023 | 4,30 | 7,12 | 5,43 | 5,96 | 5,40 |
* NEDC átlag
A Real MPG-eljárás
Az összehasonlítható fogyasztási értékek alapvető feltétele, hogy mindig azonos feltételek között végezzék a méréseket. A What Car? magazin Real MPG tesztprogramját a millbrooki-i fejlesztési tesztközpont hivatalos tanúsítvánnyal rendelkező károsanyag-kibocsátási laboratóriumában végzik. Az „útvonalat”, amelyet betáplálnak a számítógépbe, a szerkesztők gondosan állították össze – végső soron ezen múlik, hogy a mérések mennyire pontosan tükrözi a valóságot, amennyiben a szabályokat betartva, de semmi extrém spórolós vezetési stílust nem követve autózunk.
A tesztet megelőző estét a 23°C-ra fűtött testhelyiségben tölti az autó, így minden vizsgálatot azonos motorhőfok mellett tudnak kezdeni. Megmérik a jármű tömegét (ennek alapján állítják be a fékpad ellenállását), a klímaberendezést 21°C-ra állítják, illetve kézi vezérlés esetén a hőfokot középállásba, a befúvást egyes fokozatba kapcsolják. A fényszórókat és a fedélzeti fogyasztókat (pl. audiorendszer) lekapcsolják, a nappali fényeket égve hagyják. A teszt folyamán másodpercenként vesznek mintát a kipufogógázból, így egészen pontosan tudják mérni a káros anyagok (CO, CO2, NOx, szénhidrogének) kibocsátását.
Fotók: Toyota, Whatcar.com