Teljesen elektromos földi kiszolgálást vezetnek a reptéren
A zöld járatforduló megerősíti a légitársaság, partnere és a Budapest Airport elkötelezettségét a karbonlábnyom csökkentésére
A Wizz Air, Európa leggyorsabban növekvő és legfenntarthatóbb[1] légitársasága, a világ repülőtereinek és légitársaságainak vezető szolgáltató partnere, a Menzies Aviation, valamint a Budapest Airport közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy bizonyos járatok földi kiszolgálását ezentúl teljesen elektromos eszközökkel végzik majd a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
A Budapest Airport „zöld” fordulatát a repülőtéren biztosított, elektromos berendezésekhez használt töltőinfrastruktúra alapozta meg. A kötelezettségvállalást a Menzies elektromos berendezéseket előnyben részesítő szemlélete is támogatja: a vállalat céljai közt szerepel, hogy 2025-ig eszközeinek 25 százaléka már megújuló energiával működjön. A Menzies által alkalmazott elektromos csomagszállító vontatók és szalagrakodók, napelemekkel ellátott utaslépcsők, földi áramellátó egység, push-back járművek, ivóvíz és mosdóegységek támogatják a Wizz Air minél biztonságosabb felszállását a Budapest Airportról, miközben javítják az energiafelhasználást és a működési hatékonyságot.
A teljesen elektromos földi kiszolgálás lehetővé teszi, hogy a dízelüzemű berendezésekhez képest repülőgépenként számítva akár 80 százalékkal csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás. A Menzies Aviation párhuzamosan két Wizz Air repülőgépet képes teljesen elektromos berendezésekkel kiszolgálni.
„Mi vagyunk az első légitársaság a budapesti repülőtéren, amely teljesen elektromossá alakítja földi kiszolgálását – köszönhetően a Menzies Aviation közreműködésének. Ezzel is szeretnénk kifejezni elkötelezettségünket amellett, hogy 2030-ig további 25 százalékkal csökkentjük a karbonkibocsátásunkat. A budapesti bázisú repülőgépeink kizárólag Airbus A321neo típusúak, amelyek jelentős környezetvédelmi teljesítménye lehetővé teszik számunkra, hogy a legalacsonyabb szén-dioxid-intenzitással repüljünk Európában. Mi is megértjük a közvetett kibocsátáscsökkentés fontosságát, és üdvözöljük, hogy a Menzies Aviation a dízelüzeműről elektromos földi kiszolgáló berendezésekre áll át. A Budapest Airport legnagyobb üzemeltetőjeként örömmel folytatjuk a helyi partnereinkkel való együttműködést olyan új megoldások keresésében, amelyek segítségével iparági szinten összefogva elérhetjük céljainkat” – mondta Yvonne Moynihan, a Wizz Air fenntarthatóségért felelős igazgatója.
„A fenntarthatóság kiemelt prioritás a Menzies számára. Az üzletágunk folyamatos fejlődése mellett pedig fontos, hogy új módokon javítsuk működésünk hatékonyságát. Tudományosan megalapozott célokat tűzünk ki, hogy 2045-re elérjük a nettó zéró kibocsátást az 1., 2. és 3. hatókörben. Ahol lehetséges, elektromos földi kiszolgáló berendezéseket és alternatív üzemanyagot használunk. Célkitűzéseink eléréséhez kulcsfontosságú lesz az együttműködés a Wizz Airrel és a Budapest Airporttal. Büszkék vagyunk jelentős előrelépéseinkre, köztük arra, hogy az európai berendezéseink 41%-a már elektromos. Emellett várakozással tekintünk az iparági partnerekkel, köztük a beszállítókkal, a légitársaságokkal és a repülőterekkel való szoros együttműködés elé a zöldebb működés előmozdítása érdekében” – mondta Katy Reid, a Menzies Aviation fenntarthatósági vezetője.
„A karbonsemlegesség kiemelt stratégiai célunk, és ennek elérésére ösztönözzük partnereinket is. A Budapest Airport felelőssége, hogy biztosítsa az elérhető környezetbarát infrastruktúrát, ideértve a különböző technológiákat, megoldásokat, és partnereinktől is elvárjuk, hogy támogassák a fenntarthatósági kezdeményezéseket. Repülőtér-üzemeltetőként nagyon sokat teszünk azért, hogy a légikikötő minél fenntarthatóbb módon működjön, közvetlen működésünkből adódó kibocsátásunkat tíz év alatt 65%-kal csökkentettük. Már több mint 100 darab elektromos földi kiszolgáló jármű látja el a feladatokat a repülőtéren nap mint nap, töltésükhöz 43 töltési parkoló pozíció áll rendelkezésre” – Mike Carlson, a Budapest Airport pénzügyi vezérigazgató-helyettese.
A Wizz Air 14 repülőgépet üzemeltet Budapesten, amelyek mindegyike keskenytörzsű Airbus A321neo típus. A repülőgépek jelentős környezetvédelmi előnyöket kínálnak: a zajterhelés és nitrogén-oxid-kibocsátás közel 50 százalékkal, a szén-dioxid kibocsátás 20 százalékkal kevesebb az előző típushoz képest. A 2023-as pénzügyi évben a Wizz Air elérte eddigi legalacsonyabb, 53,8 grammos szén-dioxid-intenzitását, ami egyben iparági rekord is az európai légiközlekedésben.
Fotók: Baranyi Róbert
[1] A CAPA – Centre for Aviation Awards 2022-es és 2023-as díja alapján