Tesla, vagy Lexus?
Fényűzés, zölden; de ki a jobb választás?
Dögösek, praktikusak és környezetbarátok – de vajon a Lexus RX 450h vagy a Tesla Model X a jobb választás, ha tiszta lelkiismerettel üzemeltethető, nagy használati értékű szabadidőjárművet keresünk?
A szabadidőjárművek szegmense jelenleg a legnépszerűbb, leggyorsabban növekvő járműkategória szerte a világon. Az emelt has- és ülésmagasságú, tágas belső terű gépkocsik praktikuma megkérdőjelezhetetlen, ám sajnos nem minden szempontból felelnek meg korunk elvárásainak: jelentős légellenállásuknak, összkerékhajtásuknak, széles kerekeiknek és nagy tömegüknek „köszönhetően” az átlagosnál nagyobb fogyasztású, ezáltal kevéssé környezetbarát járművekről van szó. Szerencsére egyre több gyártó ismeri fel a zöld hajtáslánccal szerelt crossoverek iránti valós piaci igényt, és indulnak el a két lehetséges irány valamelyikébe. A tisztán elektromos meghajtású, illetve hibrid szabadidőjárművek száma dicséretes ütemben növekszik, átfogó piaci körképet szinte lehetetlen készíteni, hiszen hónapról hónapra érkeznek az új, csekély károsanyag-kibocsátású típusok.
A két fő csapásirány élén a két úttörő márka, a Lexus és a Tesla áll. Mindketten a világon elsőként építettek hibrid, illetve akkumulátoros elektromos luxus-szabadidőjárművet, a márkák neve egybeforrt az általuk képviselt technológiákkal. A Lexus RX 450h és a Tesla Model X a két műfaj csúcsát képviselik – de ez vajon egyben azt is jelenti, hogy egyformán kiváló járművek?
A 2003-ban alapított Tesla 15 év alatt a világ egyik legismertebb márkanevévé nőtte ki magát, innovatív szellemisége és az iparági beidegződéseket alapjaiban felülíró működése példát mutat az autóipari vállalatoknak. Ezen a téren a vállalat globális jelentőségét sokan a Toyotáéhoz mérik: a japán autógyártó három évtizeden át tökéletesített Toyota gyártási rendszere (TPS) ma már etalonként szolgál nem csupán a termelésben, de a gazdasági élet más területein is. A Tesla most jár azokban a gyermekcipőkben, amelyeket a Toyota a múlt század derekán hordott, és most szembesül azokkal a gyártásszervezési, minőségi, humán erőforrás gazdálkodási és finanszírozási problémákkal, amelyekkel a Lexusnak, a Toyota prémium márkájának például soha nem kellett megküzdenie, hiszen az anyavállalattól „készen kapta” mindazt a tudást és szakértelmet, ami a tartós minőségű, megbízható járművek gyártásához elengedhetetlen.
Ezzel a háttérrel nem meglepő, hogy a Lexus hosszú évek óta rendre az élbolyban vagy egyenesen az első helyen végez minden megbízhatóságot, tartós minőséget vizsgáló felmérésben. A Tesla termékeiről nehéz átfogó képet alkotni, mert 2016 előtt egyetlen modellt gyártott csupán a vállalat, és az is túl szerény darabszámban készült ahhoz, hogy statisztikailag értékelhető következtetést lehetne levonni a márkáról. Mindazonáltal az amerikai Consumer Reports legutóbbi, 2017 őszén kiadott, 27 márkát rangsoroló megbízhatósági listáján, ahol a Lexus 2016-os első helyezése után a második lett (anyavállalatával, a Toyotával cseréltek pozíciót az élen), a Tesla az előző évi 25. helyről a 21-ikre lépett előre, és ezzel már majdnem elérte az átlagos minőséget. Mindez nem írható az eltérő amerikai ízlés számlájára: a brit What Car legutóbbi megbízhatósági felmérésén a Lexus az első, a Tesla alulról a harmadik helyen végzett.
A jó hír, hogy az elektromos hajtáslánc eredendően egyszerűbb, ennél fogva meghibásodásra kevésbé hajlamos, mint egy átlagos belső égésű hajtáslánc. A Teslák meghajtására jellemzően nem is panaszkodnak a tulajdonosok – annál inkább a Model X olyan extravagáns megoldásaira, mint az elektronikus első ajtók, a szárnyas hátsó ajtók vagy a gigantikus szélvédő. Maga Elon Musk is elismerte, hogy túlzott magabiztossággal bocsátották piacra a Model X-et, amelyet „olyan funkciókkal szereltünk fel, amelyeket talán csak a második vagy a harmadik modellfrissítésnél lett volna szabad kiadnunk”. Ezzel szemben a Lexus RX a legkiválóbb minőségű prémium szabadidőjárműnek bizonyult a brit Driver Power tulajdonosi véleményeken alapuló rangsorában: a villanymotornál nagyságrendekkel összetettebb hibrid hajtásláncot az abszolút legmegbízhatóbbak közé sorolták a felhasználók, de kiemelkedő értékelést kapott a modell kényelmi szintje, összeszerelési minősége, valamint fedélzeti szórakoztató rendszerei is.
A Lexus RX kivételesen kényelmes és tágas autó, de az elektromos hajtáslánc helytakarékosságából adódóan a Tesla Model X behozhatatlan helyzeti előnnyel indul ezen a téren. Csomagtere jóval tágasabb (2492 vs 1583 liter maximális érték), még úgy is, hogy a második üléssor nem fektethető síkba, csupán előre tolható, majd billenthető. Bőröndnek lenni tényleg jó a Teslában (még elöl, az orrban is találunk egy kézipoggyásznyi helyet), az utasoknak azonban kevésbé örömteli az utazás: az anyagválasztás nem rossz, de az összeszerelési minőség határozottan gyengébb, mint ami elvárható volna ebben az árkategóriában.
Apropó, árak. Az elektromos autók üzemeltetési költsége ténylegesen alacsonyabb, mint akár egy olyan takarékos hibrid modellé, mint a Lexus RX450h. A két modell németországi bruttó vételára közötti különbség azonban (a Lexuséval összevethető teljesítményű 75D modellt figyelembe véve) megközelíti a 37 ezer eurót, azaz 12 millió forintot – 7,8 literes szabványos átlagfogyasztásával a Lexusnak akkor is több mint 380 ezer kilométert kell futnia ahhoz, hogy elveszítse ezen árelőnyét, ha feltételezzük, hogy a Tesla-tulajdonosok ingyen juthatnak elektromos áramhoz. És akkor még nem beszéltünk az értéktartásról, amely jelenleg a hibridek esetében különösen kedvezőnek mutatkozik, az elektromos autókról ellenben még korai volna nyilatkozni, hiszen a technológia új, az infrastruktúra pedig meglehetősen hézagos.
Pont ez utóbbi a legsúlyosabb ellenérv az elektromos családi utazóautó ellen. Míg a Lexus RX öntöltő full hibrid hajtáslánca külső áramforrást nem igényelve, folyamatosan biztosítja a részben elektromos hajtás előnyeit, a Model X vezetőjének 400 kilométerenként meg kell szakítania az utazást, és 30-40 perces kényszerpihenőt tartani, amíg ismételten feltölti akkumulátorait. Ez persze csak akkor igaz, ha talált egy szabad Tesla Supercharger villámtöltő állomást (ilyenből kettő van Magyarországon) – egy átlagosnak mondható, 22 kW-os gyorstöltő esetén már 3,5 órával kell számolnia.
Fotók: Lexus, Tesla