Tisztán elektromos társat kaphat a Toyota Prius?
Hiába kínál globális piacain tucatnyi hibrid modellt a Toyota, továbbra is a Prius számít a környezetbarát mobilitás jelképének. A japán szaksajtó szerint hamarosan hasonlóan karakteres modell, a tavalyi LQ tanulmányautó szériaverziója állhat a márka elektromos offenzívájának az élére.
A Yaristól a RAV4-esig, a Camry-től a Corolláig széles azon Toyota típusok választéka, amelyet benzin-elektromos hibrid hajtáslánccal vásárolhatunk meg. Mellettük egyre csökken a Prius létjogosultsága, a Toyota mégis kitart a globális hibrid forradalmat 1997-ben egy személyben útjára indító típus utódja mellett. Továbbra is vannak ugyanis ügyfelek, akik fontosnak tartják, hogy autójuk ne csak technológiájában képviselje a mobilitást jövőjét, de megjelenésében is. A Prius tehát a hibrid mozgalom fáradhatatlan zászlóhordozója, a japán Spyder7 autós weblap pedig úgy tudja, a Toyota a most útjára induló akkumulátoros elektromos modellcsaládjának is hasonlóan emblematikus típust kíván az élére állítani.
Ez a kiadvány szerint annak az LQ tanulmányautónak lesz a szériaverziója, amelyet 2019 októberében, a Tokiói Autószalonon mutattak be, és amely maga is egy korábbi koncepciójármű, a 2017 januárjában a Las Vegas-i szórakoztató elektronikai szakkiállításon (CES) leleplezett Concept-i továbbfejlesztése volt. Az LQ számos részletében kiforrottabbnak, egyszerűbbnek, praktikusabbnak – azaz összességében sorozatgyártásra alkalmasabbnak – mutatkozott elődjénél.
Ahhoz, sajnos, hogy megfizethető legyen, le kell mondanunk az olyan extravagáns részletekről, mint a használaton kívül a karosszériába beleolvadó fényszórók, a burkolt hátsó kerekek vagy az oldalajtók küszöbig lenyúló üvegbetétje. Szintén nem valószínű, hogy eredeti formájában megvalósul Yui, a mesterséges intelligencián alapuló fedélzeti asszisztens, a 4. szintű autonóm mobilitási funkciók bevezetésének pedig objektív akadályai vannak (sem a kellő adatátviteli sebesség, sem a szükséges részletességű térképadatbázis nem áll még rendelkezésre, a vezető beavatkozása nélkül közlekedő járműveket szabályozó jogi környezetről nem is beszélve). Ugyanakkor más technológiák – a kiterjesztett valóságot alkalmazó head-up display-től a környezetével kommunikáló járművezérlésen át a tükörszegmensekből álló fényszórókig – praktikusabbá, biztonságosabbá és főleg különlegesebbé tehetik az autót.
Ami a hajtásláncot illeti, a Spyder7 szerkesztői szerint a Kínában már forgalmazott Toyota C-HR EV, illetve annak testvérmodellje, a Lexus UX 300e komponenseit kaphatja meg az alsó-kategóriás méretekkel (4530 x 1840 x 1480 mm; tengelytáv 2700 mm) rendelkező tanulmányautó szériaverziója. A városi szabadidőjármű-páros 54,3 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomagot, valamint 204 LE teljesítményű, 300 Nm forgatónyomatékú villanymotort kapott.
A koncepciójármű esetében megemlített 300 kilométer nyilvánvalóan óvatos becslés volt, a szériamodell – amely a weboldal forrásai szerint már idén ősszel bemutatkozhat, és egy évvel később forgalomba is kerülhet – valószínűleg ugyanúgy 400 kilométer körüli távolságot fog tudni megtenni egy feltöltéssel, mint a cégcsoport szubkompakt elektromos szabadidőjárművei.
Fotók: Toyota, Spyder7.com