• Egyéb

Tíz éve nem volt olyan erős a gumiabroncs-piac, mint tavaly

  • A téli szezon tavaly is későn indult el, ennek ellenére nagy volt a kereslet a téli gumiabroncsokra

  • A SUV-szegmensben csökkent a nyári gumiabroncsok eladása

Tavaly személygépjármű gumiabroncsból 4,2%-kal többet adtak el a gyártók, mint az azt megelőző esztendőben. Ezen belül a nyári abroncsok forgalma 1,5%-kal, a négyévszakosoké 19,6%-kal, míg a téli abroncsoké 6,1%-kal nőtt. „Ha hosszabb távra tekintünk vissza, elmondható, hogy tíz éve nem produkált olyan erős esztendőt a magyar gumiabroncs-piac, mint tavaly az Európai Gumiabroncs és Gumigyártók (ETRMA) adatai szerint” – emelte ki Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója.

Nyári abroncsban a kisteherautók vezetnek

Ha megvizsgáljuk, hogyan fogytak a nyári gumiabroncsok a különböző gépjármű-kategóriákban, világossá válik, hogy a személyautó abroncsok forgalma 2,2%-kal, a kis-tehergépjárműveké pedig 4,3%-kal növekedett. Ezzel ellentétben az SUV abroncsok eladása 13,2%-kal csökkent ebben a szegmensben” – hangsúlyozta Rábai Dániel.

Keréktárcsa-átmérő szerinti bontásban nézve a nyári gumiabroncsok piacán a kisebb méretű (15 col vagy kisebb), valamint a 18 és 20 collos termékek terén lanyhult a kereslet, míg a 16-17 col méretű abroncsok eladása 3-4%-kal növekedett. Sebességindex szempontjából elmondható, hogy a „H” jelűeké 3,1% – kal, a „V” –vel jelölteké 5,8 %-kal, míg az „Y”- nal jelzett gumiabroncsoké 13,5 %-kal növekedett. A jelentős mennyiségben gyártott „T” sebességindexű abroncsok darabszáma viszont 7,3%-kal csökkent.

Egyre több fogy a SUV-ok számára készült téli abroncsból

A téli gumiabroncs piacon a gyártói oldalon négyszer nagyobb volt a növekedés – összességében 6,1%-os -, a nyári gumiabroncsok piacához képest. A télies időjárásra tervezett abroncsok szegmensét vizsgálva megállapítható, hogy személyautóknál 6,9 %-kal, míg a SUV-oknál 13,7 %-kal nőttek az eladások. A kisteher abroncsoknál ugyanakkor négy százalékos csökkenés volt tapasztalható.

Ha keréktárcsa-átmérő szerint vizsgáljuk a friss számokat, akkor azt látjuk, hogy téliből a nem UHP (16 col és alatta) abroncsok enyhén csökkenő darabszáma mellett a 17-18 collos kategória jelentősen növekedett. A sebességindex szerinti bontásból kiderül, hogy a téli gumiabroncs piac jelentős részét adó „T”, „H” és „V” jelű téli abroncsok értékesítése 3,5 – 12,6 % közötti növekedést produkált.

Változatos a négyévszakos

A négyévszakos abroncsok esetén a személygépkocsi kategóriában 32,3%-os a növekedés, míg a SUV terén 12,6%-kal csökkenés volt tapasztalható, a kisteher abroncsok darabszáma pedig majdnem a felére esett vissza. Ha keréktárcsa-átmérő szerint vizsgáljuk ezt a szegmenst, megállapítható, hogy 14-17 col között átlagosan 20%-os növekedés jelentkezett. Sebességindex szerinti rangsorolás esetén elmondható, hogy a „H” jelű gumiabroncsok értékesítése majdnem 70 %-kal, a „V” – jelűeké 17,4 %-kal, a „T” jelűeké pedig 6,1 %-kal nőtt.

A piac alakulása a kereskedők szemszögéből

A jól teljesítő autópiac és az emelkedő reálbérek ellenére a nyári gumiabroncsok iránti kereslet inkább stagnált a tavalyi évben. „Későn indult a téli szezon az enyhe október miatt, majd annak ellenére, hogy sem novemberben, sem decemberben nem volt jelentősebb havazás vagy tartós hideg, a kereskedők váratlanul jó szezonról, a tavalyihoz képest jelentősen emelkedő eladásokról számoltak be” – mutatott rá a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója.

Hozzátette: az erős kereslet és a logisztikai szektorban is tapasztalható munkaerőhiány miatt novemberben több nagykereskedő csak akadozva tudta teljesíteni a megrendeléseket. A szervizekben pedig hasonló okok miatt jelentős, 10-20%-os szolgáltatási díjemelkedéssel és a csúcsszezonban akár 2-3 hetes előjegyzési idővel voltak kénytelenek számolni a téli abroncsot használó autósok.