Tizenhatszoros kereslet a tervezetthez képest
Minden várakozást felülmúlóan sikeres az új Lexus LS!
A forgalmazás első hónapjában közel másfél évre tervezett mennyiséget adtak el Japánban az új luxuslimuzinból. Vajon fel tudja pörgetni a gyártást a Lexus, hogy elkerüljék a kellemetlenül hosszúra nyúló várólistát?
Vajon mekkora lehet a valós piaci kereslet egy 5,24 méteres luxuslimuzin iránt, amelynek induló ára 9,8 millió japán jen, azaz mintegy 23 millió forint? A Lexus minden bizonnyal legalább olyan alaposan térképezte fel a piacot, amilyen gondossággal fejlesztették az ötödik generációs LS szedánt. Előremutató műszaki megoldásai és az Omotenashi, azaz a tapintatos japán vendéglátás elveit követő szolgáltatásai – a légrugózást, az ülésvezérlést és a világítást összehangolva vezénylő, beszállást könnyítő funkciótól a kézzel hajtogatott origami ajtókárpitokig, a 28 irányban állítható masszázsülésektől a zajcsökkentő kialakítású keréktárcsákig – az autóipar legtökéletesebb, de legalábbis legfigyelmesebb termékévé teszik az XF50 kódjelű luxuslimuzint.
A képet tovább árnyalja a vezetőtámogatás legmagasabb szintjét képviselő Lexus Safety System+ A biztonsági csomag, valamint a kétféle választható hajtáslánc, amelyek a főrendszerek megfelelő hangolásával együtt a sportos vezetés és a kényelmes utazás kívánalmainak egyaránt megfelelnek, legyen szó az LS500 415 lóerős, ikerturbós, 3.5 V6 benzinmotorjáról vagy az LS500h hasonló lökettérfogatú, de szívó benzinmotorból és két villanymotorból álló, 359 LE rendszerteljesítményt nyújtó hibrid egységéről.
Mindent összevetve a Lexus joggal tervezhette, hogy vadonatúj zászlóshajójából naponta akár húsz – azaz havonta hatszáz – darabot is eladnak majd, bár annak fényében, hogy a márka 169 kereskedésből álló belföldi értékesítési hálózata tavaly több mint 52 ezer autót adott el, akár azt is gondolhatták, hogy ennél valamivel nagyobb lesz a kereslet.
Egy dolog azonban tervezni és egy egészen más szembesülni a valós tényekkel, az élet ezúttal egy tollvonással felülírta az eredetileg pontosan kidolgozott terveket, hiszen az LS értékesítése, még a legoptimistább számításokat is messze meghaladta: az október 19-től értékesített luxuslimuzinra a forgalmazás első harminc napján mintegy 9500 megrendelés futott be a központba – csaknem tizenhatszor annyi, amennyivel számoltak. Ráadásul a vásárlók valamivel több mint 70 százaléka a drágább, de különlegesebb és főleg jóval inkább környezetkímélőbb hibrid változat, az alapkivitelében is 11,2 millió japán jenbe, azaz több mint 26 millió forintba kerülő LS500h mellett döntött.
Természetesen ha reálisan nézzük, a kereslet idővel alighanem csillapodni fog, ennek ellenére borítékolható, hogy a Lexus gyártástervező szakemberei az ünneplés rövid percei után rögtön hozzáfogtak az újraszámoláshoz, hiszen minden bizonnyal hasonlóan heves érdeklődésre számíthatnak a napokban megnyitott észak-amerikai, illetve a megrendeléseket december közepétől fogadó európai – köztük a magyarországi – piacokon.
Fotók: Lexus