Több kihívással szembesülnek az autóipari beszállítók egy tanulmány szerint
Öt százalékkal csökkent a személyautó-gyártás az idei első fél évben az egy évvel korábbihoz képest, a globális autóipari beszállítói piacon erre az évre az átlagos, kamatok és adók levonása előtti nyereség (EBIT) 6 százalék körül várható, ami a legalacsonyabb szint lenne 2012 óta – áll a Roland Berger és a Lazard tanácsadó társaságok által készített tanulmányban.
A kutatás mintegy 600 globális autóipari beszállító főbb teljesítménymutatóit elemezve mérte fel az iparág jelenlegi helyzetét, az uralkodó trendeket és kihívásokat.
A Roland Berger MTI-hez eljuttatott keddi közleménye szerint a csökkenő termelés mögött leginkább a kínai autópiac gyengélkedése és a globális gazdasági lassulás áll, emellett a piac az elektromobilitás előretörése miatt több strukturális változással is szembesül. A nemzetközi kereskedelmi feszültségek és az autógyártóknál bejelentett költségcsökkentési programok tovább erősítik a nyomást.
Az elmúlt években Kína volt a globális autóipar növekedésének motorja, de az Egyesült Államokkal szembeni kereskedelmi konfliktus jelentősen megváltoztatta a piaci feltételeket. A személyautó eladások például kétszámjegyű mértékben csökkentek a távol-keleti országban 2019 első felében az előző év azonos időszakához képest.
A közlemény idézi Schannen Frigyest, a Roland Berger magyarországi ügyvezetőjét, aki kifejtette: az előrejelzések pozitívak voltak, ezért sok autóipari beszállító növelte kapacitásait, de most van olyan gyártó is, amelynél az újonnan létrehozott kapacitások 60-70 százaléka kihasználatlanul áll.
A tanulmány szerint a megváltozott környezetben a beszállítóknak érdemes lépéseket tenniük, hogy hosszú távon megfelelő pénzügyi mozgástérrel rendelkezzenek, mert a romló piaci környezetben várhatóan egyre nehezebb lesz tőkéhez jutni. Sok befektető eleve elkerüli a ciklikus autóipart és a pénzintézetek is egyre szigorúbban finanszíroznak, ami főleg a kevésbé tőkeerős cégeket hozza nehéz helyzetbe. Az összeolvadások és felvásárlások száma is csökken idén az autóbeszállítók piacán.
A beszállítóknak azért is fontos a pénzügyi rugalmasság, hogy ki tudják használni az autóipar főbb trendjeinek előnyeit, például a digitalizációt, az új mobilitási üzleti modelleket, az önvezető autókat és az elektromobilitást – olvasható a közleményben.