Több mint egymillió utaskilométer hidrogénnel
Kulcsfontosságú mérföldkőhöz érkezett a Toyota berlini üzemanyagcellás kísérleti projektje. A H2 Moves Berlin program keretében több mint 100 ezer egyedi utazást regisztrált Németország legnagyobb FCEV-flottája; a Toyota Mirai-modellek nem egészen egy év alatt egymillió kilométernél is többet futottak a német fővárosban.
A Toyota és partnerei 2022 végén indították útjára Berlinben kétéves kísérleti programjukat. Az eredetileg ötven darab Toyota Mirai hidrogéntüzelőanyag-cellás (FCEV) szedánból álló flotta üzembe állításával a technológia mindennapi használhatóságát kívánták demonstrálni. A szemléltetés aztán minden várakozást felülmúlóan sikerült: ma már kétszáz Toyota Mirai szállítja az utasokat szervezett nemzetközi rendezvényeken (az európai kortárs képzőművészet egyik meghatározó rendezvényének számító Berlini Biennálé kiállításon vagy az értelmi fogyatékossággal élő sportolókat ünnepő Speciális Olimpiai Világjátékokon) éppúgy, mint a szürke mindennapokban, az Über fuvarmegosztó szolgáltatás keretében.
Az Anglo American globális bányatársasággal, a SafeDriver Group limuzinszolgáltatóval és az Ennoo mobilitási szolgáltatóval közösen megvalósuló projekthez a Toyota biztosította a világ legnagyobb hatótávolságú hidrogéntüzelőanyag-cellás járművét, a második generációs Mirai szedánt. Az első kiadású Mirai két hidrogéntartályának teljes feltöltése mintegy öt percet vesz igénybe, ezt követően a jármű akár 650 kilométert képes megtenni, mielőtt ismét tankolnia kellene. A hidrogéntüzelőanyag-cellás elektromos Toyota egyáltalán nem bocsát ki semmilyen káros anyagot, a modell villanymotorja 182 lóerős csúcsteljesítményre képes.
Miközben a 650 kilométeres szabványos hatótávolság önmagában is elismerésre méltó, a második generációs Mirai 2021-ben több mint kétszer ekkora távot tett meg közúti forgalomban. A hivatalosan mért 1359,6 kilométeres eredményével a Toyota Mirai Guinness Világrekorder lett, mint a világ legnagyobb hatótávolságú hidrogéntüzelőanyagcellás járműve.
Az új mérföldkő kapcsán a projektben részt vevő partnerek kihangsúlyozták, hogy a hidrogénüzemanyag-cellás hajtástechnológia rövid töltési idejének és jelentős hatótávolságának köszönhetően fényes jövő előtt áll a taxik, a buszok és a nehéz teherjárművek piacán.
Ugyanakkor legalább ilyen fontos, hogy az FCEV technológia alkalmazásával kiváltható a nagy hatótávolság eléréséhez szükséges akkumulátorkapacitás. Ez pedig nem kevesebbet jelent, mint hogy elegendő kevesebbet kitermelni a modern nagyfeszültségű akkumulátorok gyártásához szükséges, költséges és ritka nyersanyagokból, azaz az autóipar globális szinten csökkentheti nyersanyagszükségletét, és ezzel javíthatja fenntarthatóságát.
Fotók: Toyota